DIGITALIZATION OF BUSINESS AS AN EFFECTIVE TOOL FOR ENTERPRISE COMMUNICATION POLICY
Abstract
The article is devoted to the study of the use of digitalization in the process of implementing the communication policy of an enterprise. Thanks to the use of digital marketing tools, a competitive advantage is created that is difficult to replicate, thereby attracting more customers and partners. During the research process, the following general scientific research methods were used: theoretical generalization, analysis, synthesis, and induction. The essence of the concept of “digitalization” and the various meanings that scientists attribute to this definition are analyzed. An analysis was conducted on the use of information and communication technologies and the adoption of e-commerce by enterprises across different types of economic activities and distributions based on the number of employed workers. It is noted that marketing should be highlighted as a separate component of digitalization, specifically the communication policy of the enterprise. This study details which digital tools should be used to implement effective communication policies. The additional opportunities that business digitalization provides for effective communication with all stakeholders are listed, ensuring faster, more accurate, and personalized interaction with customers. By introducing digital technologies and automating routine tasks, it was noted that an enterprise can significantly speed up its business processes, reducing task completion time and increasing work efficiency. Staff will be able to focus on more meaningful, creative, and unique tasks, increasing productivity and the quality of work done. Digitalization aims to expand markets and customer bases by increasing customer engagement through online platforms and digital channels. The main reasons for resistance to digitalization measures and the primary ways to overcome them are identified. The advantages and opportunities that a business will have after overcoming employee resistance to digitalization measures are presented, highlighting the positive impact on enterprise development. The practical significance of the article lies in the potential for implementing the recommended digital tools into the practical activities of an enterprise.
References
Жигалкевич Ж.М., Залуцький Р.О. Діджиталізація як основний фактор розвитку бізнес-структур. Ефективна економіка. 2020. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8380 (дата звернення: 11.07.2024).
Тетерятник Б.С. Діджитизація та діджиталізація в контексті віртуалізації господарської діяльності. Інноваційна система та інформаційні технології в сучасній науці : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Харків, 20 жовтня 2017 року). Харків, 2017. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Teteriatnyk.pdf
Міхровська М. Діджитизація, діджиталізація, цифрова трансформація: зміст та особливості. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.023
Копанєва В.О. Digitization in the paradigm of digital transformation In: IX International Scientific and Practical Conference «Analysis of the problems of science and modern education». March 06–08, 2023, Czech Republic. 256 p. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/45187/1/CZECH%20REPUBLIC_2023.pdf
Швиданенко Г., Теплюк М. Диджиталізація – сучасний напрямок розвитку інноваційного підприємництва. Інноваційне підприємництво: стан та перспективи розвитку : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 29–30 берез. 2018 р. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» та ін.; оргком.: Г.О. Швиданенко (голова) та ін. Київ : КНЕУ, 2018. С. 170–172. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197269051.pdf
Лігоненко Л.О. Діджиталізація як антикризова стратегія під час епідемії коронавірусу. Стратегічні імперативи сучасного менеджменту : зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф. (23–24 квіт. 2020 р.). Київ. КНЕУ, 2020. С. 152–155. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/32908
Budiaiev M. Digital investment as necessity for forward-thinking companys` development. Strategies for Entrepreneurship for Sustainable Development of Small and Medium-Sized Innovative Entrepreneurship : International Conference, 9–14 October 2019. Riga. Baltic International Academy, 2019. С. 6–12. URI: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35692
Чкан А.С., Кириченко Н.В., Касай П.Г. Діджиталізація бізнес-процесів як базис забезпечення ефективного менеджменту. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. 2021. Т. 26. Вип. 3 (88). С. 60–88. URL: http://visnyk-onu.od.ua/journal/2021_26_3/11.pdf
Лойко Є.М. Діджиталізація маркетингової комунікативної стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 4 (64). С. 135–142.
Статистичний щорічник України за 2022 рік. Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_22_u.pdf
Двуліт З.П., Завербний А.С., Романюк А.О. Диджиталізація – дієвий інструмент антикризового розвитку бізнесу в умовах пандемії. Ефективна економіка. 2021. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8557 (дата звернення: 11.07.2024).
Лисенко І. Діджиталізація маркетингової діяльності в умовах глобальних викликів. Сучасні технології комерційної діяльності і логістики: зб. матеріалів II Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 3 листоп. 2022 р. Київ: КНЕУ, 2022. С. 26–28. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/39272
Zhyhalkevych Zh. M., Zalutskyi R. O. (2020) Didzhytalizatsiia yak osnovnyi faktor rozvytku biznes-struktur [Digitization as the main factor in the development of business structures]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8380 (accessed July 11, 2024).
Teteriatnyk B. S. (October 20, 2017) Didzhytyzatsiia ta didzhytalizatsiia v konteksti virtualizatsii hospodarskoi diialnosti [Digitization and digitization in the context of virtualization of economic activity]. Innovatsiina systema ta informatsiini tekhnolohii v suchasnii nautsi : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kharkiv. Available at: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Teteriatnyk.pdf (accessed July 11, 2024).
Mikhrovska M. (2021) Didzhytyzatsiia, didzhytalizatsiia, tsyfrova transformatsiia: zmist ta osoblyvosti [Digitization, digitization, digital transformation: content and features]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Hraal nauky», no. 1. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.023 (accessed July 11, 2024).
Kopanieva V. O. (March 06–08, 2023) Digitization in the paradigm of digital transformation. Analysis of the problems of science and modern education : IX International Scientific and Practical Conference, Prague, Czech Republic, pp. 117–120. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/45187/1/CZECH%20REPUBLIC_2023.pdf (accessed July 11, 2024).
Shvydanenko H., Tepliuk M. (March 29–30, 2018) Dydzhytalizatsiia – suchasnyi napriamok rozvytku innovatsiinoho pidpryiemnytstva [Digitalization is a modern direction of innovative entrepreneurship development]. Innovatsiine pidpryiemnytstvo: stan ta perspektyvy rozvytku : zb. materialiv III Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kyiv: KNEU, pp. 170–172. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/197269051.pdf (accessed July 11, 2024).
Lihonenko L. O., Domanskyi A. O. (April 23–24. 2020) Didzhytalizatsiia yak antykryzova stratehiia pid chas epidemii koronavirusu [Digitalization as an anti-crisis strategy during the coronavirus epidemic]. Stratehichni imperatyvy suchasnoho menedzhmentu : zb. materialiv V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv. KNEU. pp. 152–155. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/32908 (accessed July 11, 2024).
Budiaiev M. (October 9–14, 2019) Digital investment as necessity for forward-thinking companys` development. Strategies for Entrepreneurship for Sustainable Development of Small and Medium-Sized Innovative Entrepreneurship : International Conference. Riga. Baltic International Academy, pp. 6–12. Available at: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35692 (accessed July 11, 2024).
Chkan A. S., Kyrychenko N. V., Kasai P. H. (2021) Didzhytalizatsiia biznes-protsesiv yak bazys zabezpechennia efektyvnoho menedzhmentu [Digitization of business processes as a basis for ensuring effective management]. Visnyk ONU imeni I.I. Mechnykova, vol. 26, no. 3 (88), pp. 60–88. Available at: http://visnyk-onu.od.ua/journal/2021_26_3/11.pdf (accessed July 11, 2024).
Loiko Ye. M. (2021) Didzhytalizatsiia marketynhovoi komunikatyvnoi stratehii pidpryiemstva [Digitization of the company's marketing communication strategy]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», no. 4 (64), pp. 135–142.
Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2022 rik. Ukrainy [Statistical Yearbook of Ukraine for 2022]. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_22_u.pdf (accessed July 11, 2024).
Dvulit Z. P., Zaverbnyi A. S., Romaniuk A. O. (2021) Dydzhytalizatsiia – diievyi instrument antykryzovoho rozvytku biznesu v umovakh pandemii [Digitization is an effective tool for anti-crisis business development in pandemic conditions]. Efektyvna ekonomika, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8557 (accessed July 11, 2024).
Lysenko I. (November 3, 2022) Didzhytalizatsiia marketynhovoi diialnosti v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Digitalization of marketing activities in the face of global challenges]. Suchasni tekhnolohii komertsiinoi diialnosti i lohistyky: zb. materialiv II Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kyiv: KNEU. pp. 26–28. Available at: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/39272 (accessed July 11, 2024).