CUSTOMER-ORIENTED APPROACH TO THE FORMATION OF THE MARKETING STRATEGY OF HOTEL BUSINESS ENTERPRISES

Keywords: marketing strategy, customer-oriented approach, evaluation ofcustomer-orientedness, digital marketing, digital marketing tools

Abstract

The essence and significance of the marketing strategy for developing hospitality enterprises in modern conditions have been considered. It has been proven that in modern conditions, the foundation of sustainable development of hotel establishments is the search for strategies and opportunities that will lead not to short-term results, but to achieving a high economic effect and increased competitiveness for a long period. The necessity of implementing a client-oriented approach in the formation of the marketing strategy of hotel business enterprises in modern conditions has been substantiated and has been considered aimed at improving the quality of services and meeting the needs of clients and is the most important competitive advantage in the conditions of fierce competition in the hospitality market. Factors of customer-oriented activity of hotel business entities have been outlined, including hotel staff, service users, service quality, hotel location, availability of infrastructure facilities, range of services, price, availability of a website, loyalty program, facilities for people with disabilities, and specifics the customer A system of indicators for evaluating the client-orientedness of hotel establishments within each factor of client-oriented activity has been outlined. During the study, three main methods of assessing customer orientation of hotel enterprises have been identified: survey; expert evaluation; collection, and analysis of statistical data. It has been proven that the most effective strategy for a company to solve the problems of growing competitiveness in the market is one that can meet the demands of the market by using a variety of means to meet the ever-changing demands of the client. It is well-founded that one of the most effective strategies is to use digital marketing tools that enable communication between producers/sellers and consumers regardless of space, time, or place. As digital technology enables instant two-way contact between producers and consumers, consumers can choose, order, respond, and even complain directly at any time and from any place. This activity can benefit from the use of digital media. The most significant advantages of using digital technologies are the rapid process of information dissemination and high frequency of contacts between producers and consumers, significant coverage of the target audience.

References

Багорка М.О., Челак В.В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20. Ч. 1. С. 32–36.

Балабанова Л.В., Холод В.В., Балабанова І.В. Стратегічний маркетинг: підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 630 с.

Войтович С.Я., Потапюк І.П. Сутність і зміст поняття «маркетингова стратегія». Економіка і регіон. 2011. № 4 (31). С. 77–81.

Гаркавенко С.С. Маркетинг. Київ : Лібра, 1998. 382 с.

Зайчук Т.О. Стратегічний маркетинг органічних продуктів харчування: монографія. Київ : КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, 2012. 265 с.

Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: підручник. Київ : КНЕУ, 2012. 523 с.

Лук’янець Т.І. Рекламний менеджмент: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. Дисципліни. Київ : КНЕУ, 2002. 200 с.

Мельник Д.Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. Т. 1. С. 213–219.

Ніколайчук О. Маркетингова стратегія: сутність й особливості. Галицький економічний вісник. 2019. № 6(61). С. 111–118.

Павленко А.Ф., Войчак А.В. Маркетинг: Підручник. Київ : КНЕУ, 2003. 246 с.

Петлін І.В., Виклюк М.І. Науково-методичний підхід до оцінювання адаптивної маркетингової стратегії підприємств готельної індустрії. Інфраструктура ринку. 2022. Випуск 65. С. 84–91.

Петлін І.В., Клюйник Х.А. Роль цифрового маркетингу у розвитку підприємств готельної індустрії в сучасних умовах. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 37–43.

Руделіус В. Маркетинг: Підручник. К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2005. 422 с.

Тимонін О.М., Олійник С.С. Стратегії маркетингу: навчальний посібник. Харків : Око, 1999. 184 с.

Чухрай Н.І., Мороз Л.А. Маркетинг: навч. посібник. Львів : Державний університет Львівська політехніка, 1999. 244 с.

Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018) Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Essential characteristics of marketing strategies, features and principles of their formation in the activities of agricultural enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientic Bulletin of the Uzhhorod National University, vol. 20, part 1, pp. 32–36. (in Ukrainian)

Balabanova L. V., Kholod V. V., Balabanova I. V. (2012) Stratehichnyi marketynh. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)

Voitovych S. Ia., Potapiuk I. P. (2011) Sutnist i zmist poniattia «marketynhova stratehiia» [The essence and content of the concept of «marketing strategy»]. Ekonomika i rehion − Economy and the region, vol. 4 (31), pp. 77−81.

Harkavenko S. S. (2010) Marketynh: pidruchnyk [Marketing: a textbook]. Kyiv: Vydavnytstvo «Libra», 720 p. (in Ukrainian)

Zaichuk T. O. (2012) Stratehichnyi marketynh orhanichnykh produktiv kharchuvannia. Strategic marketing of organic products. Kyiv: KNEU im. Vadyma Hetmana. (in Ukrainian)

Kudenko N. V. (2012) Stratehichnyi marketynh. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Lukianets T. I. (2002) Reklamnyi menedzhment. Advertising management. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Melnyk D. L. (2009) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva [Marketing strategy of the enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of the Khmelnytskyi National University, vol. 3, part 1, pp. 213–219. (in Ukrainian)

Nikolaichuk O. (2019) Marketynhova stratehiia : sutnist y osoblyvosti [Marketing strategy: essence and features]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Herald, vol. 6(61), pp. 111–119. (in Ukrainian)

Pavlenko A. F., Voichak A. V. (2003) Marketing. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Petlin I., Vykliuk M. (2022) Naukovo-metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia adaptyvnoi marketynhovoi stratehii pidpryiemstv hotelnoi industrii [Scientific and methodological approach to evaluation of adaptive marketing strategy of hotel enterprise enterprises]. Market infrastructure, issue 65, pp. 84–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-15 (in Ukrainian)

Petlin I. V., Kliuinyk Kh. A. (2023) Rol tsyfrovoho marketynhu u rozvytku pidpryiemstv hotelnoi industrii v suchasnykh umovakh. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, issue 8, pp. 37–43. (in Ukrainian)

Rudelius V., Azaryan O. M., & Vinogradov O. A. (2009) Marketynh: pidruchnyk [Marketing: textbook]. Kyiv: «Konsortsium iz udoskonalennya menedzhmentosvity v Ukrayini», p. 231. (in Ukrainian)

Tymonin O. M., Oliinyi S. S. (1999) Marketing strategies. Kharkiv: Oko. (in Ukrainian)

Chukhrai N. I., Moroz L. A. (1999) Marketing. Lviv: Lvivska politekhnika. (in Ukrainian)

Published
2024-07-31
How to Cite
Petlin, I., & Vykliuk, M. (2024). CUSTOMER-ORIENTED APPROACH TO THE FORMATION OF THE MARKETING STRATEGY OF HOTEL BUSINESS ENTERPRISES. Entrepreneurship and Innovation, (32), 14-20. https://doi.org/10.32782/2415-3583/32.2