IMPROVEMENT OF THE STRATEGY OF COMMERCIALIZATION OF HIGH-TECH PRODUCTS OF DOMESTIC ENTERPRISES IN INTERNATIONAL MARKETS
Abstract
The paper deals with methodical approaches to the formation of a modern strategy for the commercialization of high-tech products of the enterprise. Abel's three-dimensional model is proposed according to the coordinates of: market segments; characteristics of needs; of technologies to determine directions for the implementation of the strategy of commercialization of high-tech products. On the basis of the method of pairwise comparisons, global priorities have been singled out and structural forms of strategic planes have been constructed, and prospects for their expansion have been determined. The guidelines for the formation of the commercialization strategy of domestic enterprises have been identified. The direction of strategy improvement is substantiated through the prism of the reconfiguration of the organizational and economic model of the mechanism, with the background components of information provision and control, active at all stages of planning and organization of the commercialization of high-tech products, highlighted. On the basis of the previously formed infrastructural macro model and the analysis of intra-corporate factors, an ecosystem of the strategy of commercialization of high-tech domestic products is proposed, which proves the possibility of synthesis of internal research of enterprises and exogenous determinants of the national innovation system. The conducted research made it possible to determine the concept of forming a modern strategy for the commercialization of high-tech products by domestic enterprises based on the approval of priorities in the areas of activity and the determination of strategic guidelines for development, taking into account the economic state of industries, information support, the product life cycle and international competitiveness, and to create an ecosystem of the strategy for the production and commercialization of high-tech production by domestic enterprises. Based on the results of the research, it is recommended that domestic enterprises apply the methods of generalization and implementation of the experience of innovative leader countries based on the structuring of their own capabilities and a dynamic system of determinants of influence on the formation of a high-tech product commercialization strategy.
References
Рогоза М.Є., Вергал К.Ю. Стратегічний інноваційний розвиток підприємств: моделі та механізми: монографія. Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. 136 с.
Демченко О.П. Пуш і пул-стратегії комерціалізації результатів наукових досліджень у політиці фінансування ВНЗ. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. № 4. С. 332–336.
Ілляшенко С.М. Управління вибором стратегій комерціалізації інновацій. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: тези доповідей ХXVІІ міжнародної науково-практичної конференції MicroCAD-2019 (м. Харків, 15-17 травня 2019 р., ХПІ). Харків : НТУ «ХПІ», 2019. С. 171.
Міценко Н.Г., Ціцяла А.С. Стратегічний аспект розвитку підприємства. Стратегія підприємства: підприємницький контекст: зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 16-17 листопада 2017 р.). Київ : КНЕУ, 2017. С. 49–51.
Свидрук І.І. Передумови стратегічного планування інноваційного розвитку підприємств. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2020. № 2 (96). С. 24–35.
Столярчук Я.М. Еволюція технологічних укладів та нова парадигма глобального економічного розвитку. Стратегія розвитку України. 2011. № 4. Т. 1. С. 147–153.
Чумаченко М.Г., Ляшенко В.І. Неоіндустріальні перспективи економіки України. Управління економікою: теорія та практика. 2009. С. 3–34. URL: https://iie.org.ua/naukovi-dopovidi/upravlinnya-ekonomikoyu-teoriya-ta-praktika-2009-g/
Чухно А.А., Леоненко П.М., Юхименко П.І. Інституціонально-інформаційна економіка : підручник / за ред. Чухна А.А. Київ : Знання, 2010. 687 с.
Моделі комерціалізації інновацій. Освітній портал Державного університету «Житомирська політехніка». URL: https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/43729/mod_resource/content
Іванова Т.Г. Підвищення ефективності процесу стратегічного управління банківською діяльністю за допомогою матриці Ігоря Ансоффа «товар–ринок». Економічний вісник КНЕУ. 2010. С. 255–265.
Rohoza M.Ie., Verhal K.Iu. (2011) Stratehichnyi innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: modeli ta mekhanizmy [Strategic innovative development of enterprises: models and mechanisms]: monohrafiia. Poltava: RVV PUET, 136 p.
Demchenko O.P. (2016) Push i pul-stratehii komertsializatsii rezultativ naukovykh doslidzhen u politytsi finansuvannia VNZ [Push and pull strategies of commercialization of scientific research results in higher education funding policy]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 4, p. 332–336.
Illiashenko S.M. (May 15-17, 2019) Upravlinnia vyborom stratehii komertsializatsii innovatsii [Management of the choice of innovation commercialization strategies]. Informatsiini tekhnolohii: nauka, tekhnika, tekhnolohiia, osvita, zdorovia: tezy dopovidei XXVII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii MicroCAD-2019. Kharkiv: NTU «KhPI», p. 171.
Mitsenko N.H., Tsitsiala A.S. (November 16-17, 2017) Stratehichnyi aspekt rozvytku pidpryiemstva [Strategic aspect of enterprise development]. Stratehiia pidpryiemstva: pidpryiemnytskyi kontekst: zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv: KNEU, p. 49–51.
Svydruk I.I. (2020) Peredumovy stratehichnoho planuvannia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv [Prerequisites of strategic planning of innovative development of enterprises]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no. 2 (96), p. 24–35.
Stoliarchuk Ya.M. (2011) Evoliutsiia tekhnolohichnykh ukladiv ta nova paradyhma hlobalnoho ekonomichnoho rozvytku [The evolution of technological systems and the new paradigm of global economic development]. Stratehiia rozvytku Ukrainy, no. 4, t. 1, p. 147–153.
Chumachenko M.H., Liashenko V.I. (2009) Neoindustrialni perspektyvy ekonomiky Ukrainy [Neo-industrial prospects of the economy of Ukraine]. Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka, p. 3–34. Available at: https://iie.org.ua/naukovi-dopovidi/upravlinnya-ekonomikoyu-teoriya-ta-praktika-2009-g/
Chukhno A.A., Leonenko P.M., Yukhymenko P.I. (2010) Instytutsionalno-informatsiina ekonomika [Institutional and informational economics]: pidruchnyk / za red. Chukhna A.A. Kyiv: Znannia, 687 p.
Modeli komertsializatsii innovatsii. [Models of commercialization of innovations]. Osvitnii portal Derzhavnoho universytetu «Zhytomyrska politekhnika». Available at: https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/43729/mod_resource/content
Ivanova T.H. (2010) Pidvyshchennia efektyvnosti protsesu stratehichnoho upravlinnia bankivskoiu diialnistiu za dopomohoiu matrytsi Ihoria Ansoffa «tovar–rynok» [Increasing the effectiveness of the process of strategic management of banking activities using Igor Ansoff's "goods–market" matrix]. Ekonomichnyi visnyk KNEU, p. 255–265.