CONSUMER'S ATTITUDE TOWARDS THE USAGE OF MILITARY AND PATRIOTIC THEMES IN UKRAINIAN BRAND NAMES
Abstract
The article discusses the importance of brand names as an important marketing tool that influences consumer perception and attitudes towards a product. Given the military aggression of the Russian Federation against Ukraine and the sublime national liberation struggle of Ukrainians for their territories, many food producers have begun to use military and patriotic themes in their brand names. In some cases, Ukrainian society condemned the marketing communications of brands that used images, names, and slogans of the Armed Forces of Ukraine in their advertising. That is why the purpose of the study was to examine consumer attitudes towards the use of military and patriotic themes in the names of food industry brands. An online survey via Google-Form and IBM SPSS Statistics software revealed a negative attitude of respondents towards the presence of food products produced in the russian federation in Ukrainian retail chains. A significant number of respondents have a negative attitude toward the presence of russian words, images, and narratives in the names of Ukrainian food products. However, only a third would not buy such a product even if there was no alternative, with Generation X and Baby Boomer respondents being more categorical in this regard. The study showed that Ukrainians have a positive attitude towards renaming food brands that contained Russian motifs, images, and symbols in their names, which demonstrates their national consciousness, patriotism, and the need to support Ukrainian identity and independence, especially in the situation of military aggression by the Russian Federation. In addition, the association with negative Russian images and symbols can cause rejection among consumers, and rebranding will reduce the level of negative emotions and increase positive perception of products. Most respondents are neutral about the use of military themes in brand names, but the share of respondents with a negative attitude outweighs the share of respondents with a positive attitude. Therefore, manufacturers should be careful about creating advertising noise or drawing attention to their products by using military themes in brand names, so as not to distort their own image.
References
Абрамова Л. Бандерівська замість московської. Україна та інші країни перейменовують ковбасу, сир і пиво. URL: https://griml.com/5gOS0
Антоненко Є. «Антиросійський» сир та ковбаса «Смерть москалям»: в Україні перейменували деякі продукти. URL: https://griml.com/Bn4Dh
Бородій А. Сприйняття рекламного креативу під час війни. URL: https://griml.com/du7iH
Була московська – стала українська: як проходить дерусифікація продуктів – сюжет. URL: https://griml.com/OsxOX
ГК «Нові продукти». Офіційна сторінка у Фейсбук. URL: https://griml.com/4xD3K
Дарчук В.Г., Крижко О.В. Неймінг у системі формування бренду. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 1(27). С. 92–96. DOI: https://doi.org/10.31673/2415-8089.2019.019296
Дно дна: чергова компанія потрапила у скандал із назвою для напоїв. Що не так з «Бучою Комбучею». URL: https://griml.com/0S1pr (дата звернення 22.06.2023).
Інститут продовольчих ресурсів. Запрошуємо взяти участь в обговоренні питання заміни назв м'ясної продукції в національних стандартах України. URL: https://bit.ly/3vzibSx
Кальненко І., Фєдотова Н. Неймінг у неспецифічному мовленнєвому середовищі як складова PR-діяльності. Образ. 2019. №2(31). С. 62-68. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-62-68
Ліщенко Ю. Замість «московської» стала «Бандерівською». URL: https://griml.com/R5jHL
Національний орган стандартизації ДП «УкрНДНЦ». URL: https://www.facebook.com/uas.org.ua
Офіційна сторінка ПрАТ «Концерн Хлібпром» у мережі Фейсбук. URL: https://bit.ly/3Ixthii (дата звернення 04.04.2023).
Офіційний сайт Teahouse. URL: https://teahouse.ua/uk/chaj-russkyj-korabl-ydy-na/
Офіційний сайт ПАТ «Київхліб». Білоруський стає Отаманським. URL: https://griml.com/gsuaF
Офіційний сайт ТМ «Галичина». URL: https://galychyna.com.ua/news/2022/07/13/1451/ (дата звернення 04.04.2023).
Офіційний сайт ТМ «Комо». Каталог продукції. URL: https://komo.ua/uk/products/russian (дата звернення 04.04.2023).
Офіційний сайт ТМ «Лукас». https://griml.com/8Pdk8 (дата звернення 22.06.2023).
Офіційний сайт ТМ «Молокія». URL: https://molokija.com/ (дата звернення 04.04.2023).
Тєлєтов О.С., Тєлєтова С.Г. Неймінг у системі управління комунікаціями: маркетинговий та лінгвістичний аспекти. European scientific discussions. Abstracts of the 5th International scientific and practical conference. Potere della ragione Editore. Rome, Italy, 2021. P. 620–627. URL : https://sci-conf.com.ua/v-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-european-scientific-discussions-28-30-marta-2021-goda-rim-italiya-arhiv/
Христофоров В. У Черкасах розпочали виготовляти лимонад «Чорнобаївка». https://griml.com/vS4Wx
Червоні лінії в комунікаціях брендів під час війни. Погляд споживачів та СМО. Спеціальне дослідження Gradus Research URL: https://griml.com/NKklF (дата звернення 10.07.2023)
Hillenbrand P., Alcauter S., Cervantes J. and Barrios F. Better branding: brand names can influence consumer choice. Journal of Product & Brand Management. 2013. Vol. 22. No. 4. Pp. 300–308. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-04-2012-0120
Muzellec L., Doogan M., Lambkin M. Corporate rebranding-an exploratory review. Irish Marketing Review. 2003. Vol. 16. Pp. 31–40.
Smidt K.E., DeBono K.G. On the effects of product name on product evaluation: An individual difference perspective. Social Influence. 2011. Vol. 6. Pp. 131–141. DOI: https://doi.org/10.1080/15534510.2011.578501
Abramova L. «Banderivska» zamist «moskovskoi». Ukraina ta inshi krainy pereimenovuiut kovbasu, syr i pyvo. [«Banderivska» instead of «moskovskoi». Ukraine and other countries rename sausage, cheese and beer]. Available at: https://griml.com/5gOS0
Antonenko Ye. «Antyrosiiskyi» syr ta kovbasa «Smert moskaliam»: v Ukraini pereimenuvaly deiaki produkty. [«Antyrosiiskyi» cheese and «Smert moskaliam» sausage: some products were renamed in Ukraine]. Available at: https://griml.com/Bn4Dh
Borodii A. Spryiniattia reklamnoho kreatyvu pid chas viiny. [Perception of advertising creative during the war]. Available at: https://griml.com/du7iH
Bula moskovska – stala ukrainska: yak prokhodyt derusyfikatsiia produktiv – siuzhet. [It was moskovska - it became ukrainska: how the de-Russification of products takes place - the plot]. Available at: https://griml.com/OsxOX
HK «Novi produkty». Ofitsiina storinka u Feisbuk. [GC «New products». Official Facebook page]. Available at: https://griml.com/4xD3K
Darchuk V.H. Kryzhko O.V. (2019) Neiminh u systemi formuvannia brendu. [Naming in the brand formation system]. Economy. Management. Business, no. 1(27), pp. 92–96. DOI: https://doi.org/10.31673/2415-8089.2019.019296
Dno dna: cherhova kompaniia potrapyla u skandal iz nazvoiu dlia napoiv. Shcho ne tak z «Buchoiu Kombucheiu». [The bottom of the bottom: another company caught in a scandal with a name for drinks. What's wrong with «Bucha Kombucha»]. Available at: https://griml.com/0S1pr (accessed June 22, 2023).
Instytut prodovolchykh resursiv. Zaproshuiemo vziaty uchast v obhovorenni pytannia zaminy nazv miasnoi produktsii v natsionalnykh standartakh Ukrainy. [Food Resources Institute. We invite you to participate in the discussion of the issue of replacing the names of meat products in the national standards of Ukraine]. Available at: https://bit.ly/3vzibSx
Kalnenko I., Fiedotova N. (2019) Neiminh u nespetsyfichnomu movlennievomu seredovyshchi yak skladova PR-diialnosti. [Naming in a non-specific speech environment as a component of PR activity]. Obraz, no. 2(31), pp. 62–68. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-62-68
Lishchenko Yu. Zamist «moskovskoi» stala «Banderivskoiu». [«Banderivska» became «moskovska» instead]. Available at: https://griml.com/R5jHL
National standardization authority SE «UkrNDNC». [Natsionalnyi orhan standartyzatsii DP «UkrNDNTs»]. Available at: https://www.facebook.com/uas.org.ua
Ofitsiina storinka PrAT «Kontsern Khlibprom» u merezhi Feisbuk. [Official website of PJSC «Concern Khlibprom» on Facebook]. Available at: https://bit.ly/3Ixthii (accessed April 4, 2023).
Official website Teahouse. Available at: https://teahouse.ua/uk/chaj-russkyj-korabl-ydy-na/
Official website of PJSC «Kyivhlib». «Belarusian» becomes «Otamansky». [Ofitsiinyi sait PAT «Kyivkhlib». «Biloruskyi» staie «Otamanskym»]. Available at: https://griml.com/gsuaF
Official website ТМ «Galychyna». Available at: https://galychyna.com.ua/news/2022/07/13/1451/ (accessed April 4, 2023).
Official website ТМ «Komo». Available at: https://komo.ua/uk/products/russian (accessed April 4, 2023).
Official website ТМ «Lukas». Available at: https://griml.com/8Pdk8 (accessed June 22, 2023).
Official website ТМ «Molokiia». Available at: https://molokija.com/ (accessed April 4, 2023)
Tielietov O.S., Tielietova S.H. (2021) Neiminh u systemi upravlinnia komunikatsiiamy: marketynhovyi ta linhvistychnyi aspekty. [Naming in the communication management system: marketing and linguistic aspects]. European scientific discussions. Abstracts of the 5th International scientific and practical conference. Potere della ragione Editore. Rome, Italy. P. 620–627. Available at: https://sci-conf.com.ua/v-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-european-scientific-discussions-28-30-marta-2021-goda-rim-italiya-arhiv/
Khrystoforov V. U Cherkasakh rozpochaly vyhotovliaty lymonad «Chornobaivka». [In Cherkasy, they started making «Chornobaivka» lemonade]. Available at: https://griml.com/vS4Wx
Chervoni linii v komunikatsiiakh brendiv pid chas viiny. Pohliad spozhyvachiv ta SMO. [Red lines in brand communications during wartime. View of consumers and SMO]. Spetsialne doslidzhennia Gradus Research] Available at: https://griml.com/NKklF (accessed July 10, 2023).
Hillenbrand P., Alcauter S., Cervantes J. and Barrios F. (2013) Better branding: brand names can influence consumer choice. Journal of Product & Brand Management, vol. 22, no. 4, pp. 300–308. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-04-2012-0120 [in English].
Muzellec L., Doogan M., Lambkin M. (2003) Corporate rebranding-an exploratory review. Irish Marketing Review, vol. 16, pp. 31–40. [in English].
Smidt K.E., DeBono K.G. (2011) On the effects of product name on product evaluation: An individual difference perspective. Social Influence, vol. 6, pp. 131–141. DOI: https://doi.org/10.1080/15534510.2011.578501 [in English]