CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY MODELS OF ENTERPRISES AND THEIR APPROPRIATENESS IN A CHANGING ENVIRONMENT
Abstract
Ideas of social justice, equality and responsibility have been gaining popularity in recent continents. In the proposed article the author explores the experience of corporate social responsibility of business both at national and supranational level. An analysis of CSR practices at the level of national models is also offered. The study examines and analyzes models of corporate social responsibility formation in the United States, Europe, Japan, the People's Republic of China and Ukraine. To date, corporate social responsibility for business plays an important role in supporting society in social, economic and environmental spheres. The CSR concept assumes that the rational interests of business are directed not only at maximizing profits, but also at improving their environment (political, social, economic) through voluntary investment in appropriate institutions. Each management model provides different opportunities in terms of implementing the principles of social responsibility. It is found that the processes of CSR model formation in different countries of the world today take into account such features as geographical position, mentality, spiritual philosophy, economic and political development of the country. The basic principles of CSR functioning are covered. It is established that the formation of the CSR model in Ukraine is affected by economic and political crises. The current stage of economic development requires business structures to work closely with all stakeholders to find mutually beneficial solutions and effectively implement them. In these circumstances, corporate social responsibility (CSR) becomes one of the most important institutions of the developed economy. The practice of different countries may vary greatly, but the general features dominate. This is linked both to the general culture and history, and to active public policy at national and supranational levels. The success of CSR implementation in Ukraine will depend on how effectively the state, business and society can learn the positive and negative lessons of foreign models, as well as extrapolate the mechanisms of CSR implementation into Ukrainian realities.
References
Батаева Б.С. Сотрудничество государства и бизнеса для решения социальных проблем : коллективная монография / под ред. Е.Б. Завьяловой. Москва : МГИМО-Университет, 2017. С. 66.
Виттенберг Е.Я. Социальная ответственность бизнеса на постсоветском пространстве. Москва : РГГУ, 2011.
Жуковська В.М. Соціальні важелі впливу на розвиток підприємств торгівлі. Бізнес-навігатор. 2018. Вип. 11(44). С. 118–123.
Костин А.Е. Корпоративная социальная ответственность и устойчивое развитие: мировой опыт и концепция для РФ. Менеджмент в России и за рубежом. 2005. № 3.С. 112–122.
Корпоративная социальная ответственность в Европе: что нужно знать предпринимателю, выходящему на европейские рынки. URL : http:// permtpp.ru/upload/iblock/58c/kso.pdf (дата звернення: 26.04.2017).
Мишковська О.П Моделі соціальної відповідальності для малого, середнього та великого бізнесу. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Серія «Соціологія». 2012. Т. 201. Вип. 189. С. 127–130. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2012_201_189_27 (дата звернення: 14.02.2020).
Офіційний сайт мережі ГД ООН в Україні. URL : http://www.globalcompact.org.ua/howtojoin/benefits (дата звернення: 13.02.2020).
Петрашко Л.П. Вітчизняна модель корпоративної соціальної відповідальності: оцінка формування, становлення та розвитку. Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. 2011. Вып. 30. С. 109–115. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VzKipu_2011_30_26 (дата звернення: 14.02.2020).
Ткаченко Н.О. Аналіз моделей соціальної відповідальності фармацевтичного бізнесу. Фармацевтичний журнал. 2013. № 1. С. 9–15. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pharmazh_2013_1_3 (дата звернення: 14.02.2020).
Ткаченко Н.Є. Мотивація соціальної відповідальності. Економіка. Менеджмент. Підприємництво. 2008. Вип. 19(1). С. 102–109.
Industry Group Leaders 2016/ RobecoSam .We are sustainability investing. URL : http://www.robecosam.com/en/sustainability-insights/about-sustainability/corporatesustainability-assessment/industry-group-leaders.jsp (accessed: 20.05.2017).
Bataeva, B.S. (2017). Sotrudnichestvo gosudarstva i biznesa dlya resheniya sotsial'nykh problem [State and business cooperation for social problems solving]. Moskva: MGIMO-Universitet [in Russian].
Vittenberg, E.Ya. (2011) Sotsial'naya otvetstvennost' biznesa na postsovetskom prostranstve [Business social responsibility in the post-Soviet period]. Moskow: RGGU [in Russian].
Zhukovsjka, V.M. (2018). Socialjni vazheli vplyvu na rozvytok pidpryjemstv torghivli [Social levers for the development of trade enterprises]. Biznes-navigator – Business-navigator, 11(44), 118–123 [in Ukrainian].
Kostin, A.E. (2005). Korporativnaya sotsial'naya otvetstvennost' i ustoychivoe razvitie: mirovoy opyt i kontseptsiya dlya RF [Corporative social responsibility and sustainable development: world experience and concept for RF]. Menedzhment v Rossii i za rubezhom –Management in Russia and abroad, 3, 112–122 [in Russian].
Korporativnaya sotsial'naya otvetstvennost' v Evrope: chto nuzhno znat' predprinimatelyu, vykhodyashchemu na evropeyskie rynki [Corporative social responsibility in Europe: what entrepreneurs entering European markets need to know]. (n.d.). permtpp.ru. Retrieved from http:// permtpp.ru/upload/iblock/58c/kso.pdf. (accessed: 26 April 2017) [in Russian].
Myshkovsjka, O.P. (2012). Modeli socialjnoji vidpovidaljnosti dlja malogho, serednjogho ta velykogho biznesu [Social responsibility models for small, medium and large businesses]. Naukovi praci Chornomorsjkogho derzhavnogho universytetu imeni Petra Moghyly. Ser.: Sociologhija. – Scientific works of Chornomorsk state university named after Petro Mohyla. Ser.: Sociology, v.189, 127–130. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2012_201_189_27. [in Ukrainian] (accessed: 14 February 2020).
Sait merezhi GhD OON v Ukrajini [Site of GhD OON net in Ukraine]. (n.d.). globalcompact.org.ua. Retrieved from http://www.globalcompact.org.ua/howtojoin/benefits. [in Ukrainian].
Petrashko, L.P. (2011). Vitchyznjana modelj korporatyvnoji socialjnoji vidpovidaljnosti: ocinka formuvannja, stanovlennja ta rozvytku [Domestic corporate social responsibility model: Assessment of formation, establishment and development]. Uchenye zapiski Krymskogo inzhenerno-pedagogicheskogo universiteta – Researchers' notes from the Crimean Institute of Engineering and Pedagogical, v. 30, 109–115. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VzKipu_2011_30_26. (accessed: 14 February 2020) [in Ukrainian].
Tkachenko, N.O. (2013). Analiz modelej socialjnoji vidpovidaljnosti farmacevtychnogho biznesu. [Analysis of social responsibility models of pharmaceutical business]. Farmacevtychnyj zhurnal – Pharmaceutical journal, 1, 9-15. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pharmazh_2013_1_3. (accessed 14 February2020) [in Ukrainian].
Tkachenko, N. Je. (2008). Motyvacija socialjnoji vidpovidaljnosti [Motivation of social responsibility]. Ekonomika. Menedzhment. Pidpryjemnyctvo – Economics. Management. Entrepreneurship, v. 19(1), 102–109 [in Ukrainian].
Industry Group Leaders 2016/ RobecoSam. We are sustainability investing. (n.d.). robecosam.com. Retrieved from http://www.robecosam.com/en/sustainability-insights/about-sustainability/corporatesustainability-assessment/industry-group-leaders.jsp. (accessed 20 May 2017). [in English].