PROBLEMS OF MODERNIZATION ON THE RAILWAY TRANSPORT OF UKRAINE
Abstract
The article is devoted to pressing issues that hinder the innovative development of the country's railway transport, timely modernization and updating of rolling stock. The article discusses issues related to the updating and modernization of the rolling stock of the country's railway transport in the context of reforming this sector of the production infrastructure. In the process of this research, the authors used a systematic approach, an integrated approach, an analysis and synthesis method. The number of domestic and foreign scientists are given who consider these problems in their scientific works and classify the areas of scientific research. The characteristic is given to the current state of the rolling stock in the railway transport in Ukraine. The structural elements of railway transport are considered and the main components of this sector of the production infrastructure of the national economy are highlighted. The general scheme of the main components of the country's railway transport infrastructure at the present stage of development is given. The main and auxiliary components of the country's railway infrastructure are highlighted, and the main function of railway transport in modern conditions is also determined. The characteristic of individual norms of legislative support of the development problems is given. The characteristic of the ongoing reforms in the railway transport in modern conditions is given. The distribution of the rolling stock of the Ukrainian railway transport by years of production is analyzed and the conclusion is made that the rolling stock fleet is significantly outdated. The issue of investment support for the development of the railway transport of Ukraine at the present stage of development is considered. It is concluded that it is necessary to ensure targeted use of financial resources allocated for the development and modernization of the railway transport in the country. In a practical aspect, the results obtained should be taken into account when developing system software for the development of the railway transport infrastructure of Ukraine based on the introduction of an innovative development model.
References
Дудина А. Локомотив напоминал груду металлолома: кто виноват в новой аварии на ж/д. Вести. 2018. 17 октября. № 172(1275). С. 5.
Андроник В. Электрички отдадут городам? Итоги недели. 2019. 20–26 февраля. № 8(706). С. 2.
Петик М. В поездах становится опасно. Итоги недели. 2019. 6–12 февраля. № 6(704). С. 3.
Про транспорт : Закон України від 10 листопада 1994 р. №232/94-ВР / Верховна Рада України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/232/94-%D0%B2%D1%80#o204 (дата звернення: 25.10.2019).
Голиченко О.Г. Государственная политика и провалы национальной инновационной системы. Вопросы экономики. 2017. № 2. С. 97–108.
Транспорт і зв‘язок України. 2015 : статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2016. С. 91. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 25.10.2019).
Транспорт і зв‘язок України. 2016 : статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2017. С. 85. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 25.10.2019).
Транспорт і зв‘язок України. 2017 : статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2018. С. 82. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 25.10.2019).
Гриценко O.А. Монополізм, його суть, типи, форми та наслідки. Антимонопольна політика. Основи економічної теорії : підручник / О.О. Мамалуй та ін. ; за ред. О.О. Мамалуя. Київ, 2005. С. 111–114.
Кабмін повернув «Укрзалізницю» до сфери управління Мінінфраструктури. Інформаційне агентство Інтерфакс-Україна. Економіка : вебсайт. URL : https://ua.interfax.com.ua/news/economic/619575.html (дата звернення: 31.10.2019).
Кущ А. Разделение «Укрзалізниці». Когда из Киева в Коростень будет дешевле долететь, чем доехать. Деловая столица. 2019. № 39/957. 30 сентября. С. 12–13.
«Укрзалізниця» до 2020 року суттєво оновить залізничний рухомий склад. Урядовий портал : вебсайт. URL : http://old.kmu.gov.ua/kmu/control/publish/article?art_id=121660263 (дата звернення: 31.10.2019).
На утримання і розвиток залізничної інфраструктури необхідно 108 млрд грн на рік – член правління «Укрзалізниці». Інформаційне агентство Інтерфакс-Україна. Економіка : вебсайт. URL : https://ua.interfax.com.ua/news/economic/620144.html (дата звернення: 06.11.2019).
Dudina. A. (2018) Lokomotiv napominal grudu metalloloma: kto vinovat v novoy avarii na zh/d. [Lokomotiv resembled a pile of scrap metal: who is to blame for the new accident at the railway]. Vesti, no. 172 (1275), pp. 5.
Andronik V. (2019) Elektrichki otdadut gorodam? [Electric trains will be given to cities?]. Week Results, no. 8 (706), pp. 2.
Petik M. (2019) V poezdakh stanovitsya opasno. [The train is becoming dangerous]. Week Results, no. 6 (704), pp. 3.
Verkhovna Rada Ukrajiny. (1994) Pro transport: Zakon Ukrajiny vid 10 lystopada 1994 roku № 232/94-VR [On Transport: Law of Ukraine of November 10, 1994 №232 / 94-VR], Kyiv: Verkhovna Rada of Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/232/94-%D0%B2%D1%80#o204 (accessed 25 October 2019).
Golichenko O. (2017) Gosudarstvennaya politika i provaly natsional'noy innovatsionnoy sistemy. [Public policy and national innovation system failures]. Voprosy Ekonomiki, no. 2, pp. 97-108.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (2016) Transport i zv‘jazok Ukrainy – 2015: statystychnyj zbirnyk [Transport and Communications of Ukraine – 2015: Statistical yearbook], Kyiv: Informacijno-analitychne aghentstvo. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 25 October 2019).
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (2017) Transport i zv‘jazok Ukrainy – 2016: statystychnyj zbirnyk [Transport and Communications of Ukraine – 2016: Statistical yearbook], Kyiv: Informacijno-analitychne aghentstvo. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 25 October 2019).
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (2018) Transport i zv‘jazok Ukrainy – 2017: statystychnyj zbirnyk [Transport and Communications of Ukraine – 2017: Statistical yearbook], Kyiv: Informacijno-analitychne aghentstvo. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 25 October 2019).
Ghrycenko O.A. 2005. Monopolizm, jogho sutj, typy, formy ta naslidky. Antymonopoljna polityka. [Monopoly, its essence, types, forms and consequences. Antitrust policy]. Osnovy ekonomichnoji teoriji: pidruchnyk [Fundamentals of economic theory: a textbook]. Kyiv: Jurincom Inter, pp. 111-114.
Informacijne aghentstvo Interfaks-Ukrajina. (2019) Kabmin povernuv «Ukrzaliznycju» do sfery upravlinnja Mininfrastruktury. [The Cabinet returned Ukrzaliznytsia to the Ministry of Infrastructure]. Veb-sajt. Available at: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/619575.html (accessed 31 October 2019).
Kushch A. (2019) Razdelenie «Ukrzalіznitsі». Kogda iz Kieva v Korosten' budet deshevle doletet', chem doekhat' [Division "Ukrzaliznytsi". When it will be cheaper to fly from Kiev to Korosten than to get there]. Delovaya Stolitsa, no. 39/957, pp. 12-13.
Urjadovyj portal (2008) Ukrzaliznycja do 2020 roku suttjevo onovytj zaliznychnyj rukhomyj sklad. [Ukrzaliznytsia will significantly upgrade its rolling stock by 2020]. Veb-sajt. Available at: http://old.kmu.gov.ua/kmu/control/publish/article?art_id=121660263 (accessed 31 October 2019).
Informacijne aghentstvo Interfaks-Ukrajina. (2019) Na utrymannja i rozvytok zaliznychnoji infrastruktury neobkhidno 108 mlrd ghrn na rik – chlen pravlinnja «Ukrzaliznyci». [The maintenance and development of railway infrastructure requires UAH 108 billion a year – a member of the board of Ukrzaliznytsia.] Veb-sajt, pp. 1-2. Available at: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/620144.html (accessed 06 November 2019).