INSTITUTIONAL ROLE OF THE SUB-REGIONAL DEVELOPMENT AGENCIES IN REGULATING THE DEVELOPMENT STRATEGIES OF THE ENTERPRISE AND THE UNITED TERRITORIAL COMMUNITY
Abstract
Regional development agencies ensure that government, business and the public are coordinated and integrated in the process of developing strategies for both businesses and communities. The purpose of the article is to review the principles, goals and functions of regional development agencies and to substantiate the institutional role of subregional development agencies in regulating enterprise development strategies and integrated territorial communities. A more sophisticated model for the formation and strategic management of regional policy for successful decentralization is proposed, with a focus on subregional development agencies (SDA), which are governed by the Regional Development Agency (RDA), administrative resources and science. The goals and functions of the SDA must be in accordance with the following principles of national and regional policy implementation: legality, cooperation, parity, openness, subsidiarity, coordination, unitarity, historical continuity, ethno-cultural development, sustainable development, objectivity. Comparison of the functions of the RDA and the SDA has been carried out, the complementarity of functions and their compliance with the principles of the implementation of the state regional policy have been revealed, while the main functions of generating, providing, communicating and monitoring the implementation of strategic goals should be performed by subregional development agencies at the expense of the consolidation of the industrial and social capital. Agency functions cover a wide range of activities: development planning; from the organization; motivation, community involvement and image formation; on coordination; on control. The following SDA tools have been identified to promote business development in the integrated territorial communities: promoting innovation, promoting exports, attracting investment, and developing business incubators. The proposed architecture of the SDA will allow to form and provide development of poles and points of economic growth of the united territorial communities in the conditions of sustainable development.
References
Лендьєл М. Інституційний механізм реалізації регіональної політики в країнах Центрально-Східної Європи. Регіональна політика в країнах Європи. Уроки для України. Київ : Логос, 2000. С. 62–97.
Студенніков І., Ткаченко В. Інституційна інфраструктура регіонального розвитку в Україні: сучасний стан і проблеми формування. Економічний Часопис-XXI. 2005. № 910. С. 36–40.
Кушнір М. Щодо забезпечення дієвості агенцій та фондів регіонального розвитку у реалізації потенціалу розвитку регіонів України: аналітична записка. URL : http://www.niss.gov.ua/articles/710 (дата звернення: 14.12.2019).
Васильченко Г., Парасюк, І., Єременко Н. Планування розвитку територіальних громад : навчальний посібник. Київ : ВІ ЕН ЕЙ, 2015. 256 с.
Некрасова Л.А. Новітні аспекти стратегування розвитку виробничих підприємств України в умовах децентралізації. Економіка харчової промисловості. 2019. Т. 11. Вип. 2. С. 3846.
Постанова Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 р. № 258 «Про затвердження Типового положення про агенцію регіонального розвитку». URL : https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248941325 (дата звернення: 15.12.2019).
Платні послуги агенцій регіонального розвитку. URL : https://storage.decentralization.gov.ua/uploads/library/file/393/Posibnik-ARR.pdf (дата звернення: 12.12.2019).
Звєряков М.І., Сментина Н.В. Розбудова в Україні мережі агенцій регіонального розвитку: вітчизняний досвід і керівництво до дій. Бізнес Інформ. 2014. № 6. С. 57–63.
Lendel, M. (2000) Institutsiyniy mekhanizm realizatsiyi rehional`noyi politiki v krayinakh TSentral`no-Skhidnoyi Yevropi. Rehional`na politika v krayinakh Yevropi. Uroki dlya Ukrayini. Kiyiv: Lohos.
Studennikov, I., and Tkachenko, V. (2005) Instytutsiina infrastruktura rehionalnoho rozvytku v Ukraini: suchasnyi stan i problemy formuvannia [The institutional infrastructure for regional development in Ukraine: current state and problems of formation]. Economic Annals-XXI, 910, рр. 36–40.
Kushnir, M. Shchodo zabezpechennya diyevosti ahentsiy ta fondiv rehional`noho rozvitku u realizatsiyi potentsialu rozvitku rehioniv Ukrayini: analitichna zapiska. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/710 (accessed 14 December 2019)
Vasil`chenko, H., Parasyuk, I., Yeremenko, N. (2015). Planuvannya rozvitku teritorial`nikh hromad. Navchal`niy posibnik dlya posadovikh osib mistsevoho samovryaduvannya: navchal`niy posibnik. K: TOV «PIDPRIYeMSTVO «VI EN EY».
Nekrasova L.A. (2019). Novitni aspekti stratehuvannya rozvitku virobnichikh pidpriyemstv Ukrayini v umovakh detsentralizatsiyi [New aspects of strategy development of Ukrainian industrial enterprises in decentralized environment]. Ekonomika kharchovoyi promislovosti,11(2), pp. 3846.
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini vid 11 lyutoho 2016. №258 «Pro zatverdzhennya Tipovoho polozhennya pro ahentsiyu rehional`noho rozvitku». URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248941325 (accessed 15 December 2019)
Platni posluhi ahentsiy rehional`noho rozvitku. URL: https://storage.decentralization.gov.ua/uploads/library/file/393/Posibnik-ARR.pdf (accessed 12 December 2019)
Zvyeryakov, M., Smentina, N. (2014) Rozbudova v Ukrayini merezhi ahentsiy rehional`noho rozvitku: vitchiznyaniy dosvid i kerivnitstvo do diy [Development of a network of regional development agencies in Ukraine: national experience and guidance for action]. Biznes- Inform, 6, pp. 5763.