SOCIAL CORPORATE RESPONSIBILITY IN THE SYSTEM OF INTERACTION WITH STAKEHOLDERS OF CONSTRUCTION COMPANIES

  • Volodymyr Velychko O.M. Beketov National University of Urban Economy
  • Evgen Grytskov O.M. Beketov National University of Urban Economy
  • Dmitriy Zubarev O.M. Beketov National University of Urban Economy
Keywords: social corporate responsibility, stakeholders, construction enterprises, level of stakeholder relations, system factors, economic and mathematical modeling

Abstract

The relevance of the study on the definition and formation of social corporate responsibility in the system of interaction with stakeholders of construction enterprises is proved. The aim of the study is to determine the quantitative basis for the formation of social corporate responsibility in the interaction system of stakeholders of construction enterprises. To achieve this goal, the following tasks are solved: determination of stakeholders of construction enterprises; the implementation of economic and mathematical modeling of systemic factors of the level of stakeholder relations affecting the formation of social corporate responsibility of construction companies. The types of stakeholders and the systemic factor determining the stakeholders who interact in the system of formation and implementation of social corporate responsibility are determined. The proposed areas of economic and mathematical modeling of the influence of systemic quality factors and the level of fulfillment of contractual obligations, the level of interaction of the studied construction enterprises with various groups of stakeholders, the formation and implementation of corporate governance of construction enterprises to ensure interaction with stakeholders, factors ensuring the interaction of stakeholders in the context of the formation and implementation of strategic directions functioning of construction enterprises yaty determines the socio-economic and other ovatsiyny level of construction companies, which are provided by the reaction of stakeholders, a factor of the strategic state of construction enterprises at the level of stakeholder relations. The results of economic and mathematical modeling of the level of stakeholder relations affecting the formation of social corporate responsibility are presented. The criteria characterizing the adequacy of economic and mathematical models of the influence of systemic factors on the formation of social corporate responsibility of construction enterprises are presented. A quantitative basis has been formed for the formation and implementation of social corporate responsibility of construction enterprises through the application of expert analysis methods and economic and mathematical modeling.

References

Гогуля О.П., Кудінова І.П. Соціальна відповідальність бізнесу. Киїів : Національний університет біоресурсів та природокористування України, 2008. 79 с.

Грішнова О.А., Думанська В.П. Екологічний вектор соціальної відповідальності. Экономика и управление. 2011. № 3. С. 32–40.

Грицина Л.І. Механізм формування корпоративної соціальної відповідальності в управлінні підприємством : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04, Харків, 2008. 19 с.

Комарова К.В., Ковальчук Н.В. Соціальна відповідальність як складова стратегії розвитку бізнесу на підприємствах України. Економіка та інноваційний розвиток національного господарства. 2016. № 5–6. С. 25–30.

Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / пер. з англ. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.

Саприкіна М.А., Ляшенко О., Саєнсус М.А. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика : посібник. Київ : Фарбований лист, 2011. 480 с.

Фрідман М. Капіталізм і свобода / пер. з англ. Київ : Дух і літера, 2010. 320 с.

Carroll A.B. A three–dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. 1979. № 4(4). P. 503.

Акофф Р. Планирование в больших экономических системах / пер. с англ. Москва : Советское радио, 1972. 223 с.

Акофф Р., Эмери Ф. О целеустремлённых системах / пер. с англ. Москва, Советское радио, 1974. 272 с.

Акофф Р. Искусство решения проблем / пер. с англ. Москва : Мир, 1982. 224 с.

Клилэнд Д. Управление заинтересованными лицами проекта / пер. с англ. Москва, 2004. Ч. 1. Гл. 4. С. 73–91.

Мамонов К.А. Стейкхолдерна стратегія вартісно-орієнтованого управління капіталом бренду будівельних корпоративних підприємств : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.04 ; Харківська національна академія міського господарства. Харків, 2013. 557 с.

D’Anselmi P. Values and Stakeholders in an Era of Social Responsibility. Free Press, New York, 2011. Р. 27.

Donaldson T., Preston L. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. Academy of Management Review. 1997. №. 1. Р. 65–66.

Freeman E. Strategic Management: А Stakeholder Approach, Pitman, Boston, 1984. Р. 34.

Mendelow A.L. Information Systems Planning: Incentives for Effective Action, Graduate School of Management, Kent State University, USA. 2008. Р. 245–254.

Hohulia, O. P., Kudinova, I. P. (2008) Sotsialna vidpovidalnist biznesu [Corporate social responsibility]. Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu bioresursiv ta pryrodokorystuvannia, 79 р.

Hrishnova O. A., Dumanska V. P. (2011) Ekolohichnyi vektor sotsialnoi vidpovidalnosti [Environmental vector of social responsibility]. Еkonomіka і upravlenye, № 3, pp. 32–40.

Hrytsyna L. I. (2008) Mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v upravlinni pidpryiemstvom [The mechanism of formation of corporate social responsibility in enterprise management], Abstract of Ph.D. dissertation, Kharkiv, 19 р.

Komarova K. V., Kovalchuk, N. V. (2016) Sotsialna vidpovidalnist yak skladova stratehii rozvytku biznesu na pidpryiemstvakh Ukrainy [Social responsibility as a component of business development strategy at Ukrainian enterprises], Ekonomika ta innovatsiinyi rozvytok natsionalnoho hospodarstva, №5–6, рр. 25–30.

Kotler F., Li N. (2005) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoha bilshe dobra dlia vashoi kompanii ta suspilstva [Corporate Social Responsibility. How to do the best you can for your company and society]. Kyiv, Standart, 302 р. (in Ukrainian)

Saprykina, M. A., Liashenko, O. and Saiensus, M. A. (2011), Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: modeli ta upravlinska praktyka: posibnyk, Kyiv, Farbovanyy lyst, 480 р. (in Ukrainian)

Fridman M. (2010) Kapitalizm i svoboda [Capitalism and freedom]. Kyiv, Dukh i litera, 320 р. (in Ukrainian)

Carroll A. B. (1979) A three–dimensional conceptual model of corporate performance, Academy of Management Review, №4 (4), P. 503.

Akoff R. (1972) Planirovanie v bolshikh ekonomicheskikh sistemakh [Planning in large economies]. Moskow: Sovetskoe radio. (in Russian)

Akoff R., Emeri F. (1974) O czeleustremlyonnykh sistemakh [About purposeful systems]. Moskow: Sovetskoe radio. (in Russian)

Akoff R. (1982) Iskusstvo resheniya problem [The art of problem solving]. Moskow: Mir. (in Russian)

Klilend D. (2004) Upravlenie zainteresovannymi liczami proekta [Project stakeholder management]. Moskow, 73–91. (in Russian)

Mamonov K. A. (2013) Steykkholderna stratehiia vartisno-oriientovanoho upravlinnia kapitalom brendu budivelnykh korporatyvnykh pidpryiemstv [Stakeholder strategy for value-oriented brand management of construction corporate enterprises] (Ph.D Thesis), Kharkiv, 557.

D’Anselmi P. (2011) Values and Stakeholders in an Era of Social Responsibility. Free Press, New York. p. 27.

Donaldson T., Preston L. (1997) The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. Academy of Management Review. 1, 65–66.

Freeman E. (1984) Strategic Management: А Stakeholder Approach. Pitman, Boston p. 34

Mendelow A. L. (2008) Information Systems Planning: Incentives for Effective Action. Graduate School of Management, Kent State University, USA, pp. 245–254.

Published
2019-12-30
How to Cite
Velychko, V., Grytskov, E., & Zubarev, D. (2019). SOCIAL CORPORATE RESPONSIBILITY IN THE SYSTEM OF INTERACTION WITH STAKEHOLDERS OF CONSTRUCTION COMPANIES. Entrepreneurship and Innovation, (9), 70-76. https://doi.org/10.37320/2415-3583/9.11
Section
Economics and business management