МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНИМ ПОТЕНЦІАЛОМ КРАЇНИ

  • А.В. Грицайко Львівський національний університет імені Івана Франка
Ключові слова: соціокультурний потенціал, соціокультурна сфера, соціокультурний розвиток, рівень довіри, державне управління, механізм управління

Анотація

Дослідження доводять, що в сучасних умовах поступальний розвиток країни та її економічне зростання неможливі без розвитку соціокультурного потенціалу. Однією з причин успіху країн – лідерів економічного зростання є побудова державної моделі управління саме на засадах соціокультурного підходу. Сьогодні вже не викликає жодних сумнівів використання соціокультурного потенціалу як чинника економічного зростання. Саме тому постає об’єктивна необхідність аналізу найкращих світових практик управління соціокультурним потенціалом країни та використання цього досвіду для побудови ефективної державної моделі. Відсутність в Україні цілісної системної методології управління і, як наслідок, цілісної системи технологій соціального управління в його широкому розумінні є важливою комплексною проблемою розвитку суспільства. Цілісна система управління повинна являти собою єдність використовуваних технологій у всіх секторах управління соціокультурним потенціалом. При цьому на даному етапі розвитку українського суспільства основне навантаження покладається саме на державні органи влади, що повинні забезпечити системність і високу технологічність державного управління, ефективність прийнятих державних управлінських рішень.

Посилання

Alesina A., Giuliano P. Culture and institutions. Journal of Economic Literature. 2015. Vol. 53(4). P. 898–944. URL : https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jel.53.4.898 (дата звернення: 06.11.2019).

Berger P.L., Hsiao H.-H.M. In Search Of An East Asian Development Model. Transaction Publishers, 1988. 256 с.

Building a Digital Economy: The Importance of Saving Jobs in the EU’s Creative Industries. TERA Consultants. 2010. URL : http://kultur.creative-europe-desk.de/fileadmin/user_upload/Building_a_Digital_Economy_-_TERA.pdf (дата звернення: 25.12.2019).

Creating Growth. Measuring Cultural and Creative Markets in the EU. EY. 2014. URL : https://www.biblit.it/wp-content/uploads/2014/12/EY-Creating-Growth-Measuring-Cultural-and-Creative-Markets-in-the-EU1.pdf. (дата звернення: 05.12.2019).

Ghemawat Pankaj. Distance still matters. Harvard business review. 2001. Vol. 79(8). P. 1–12. URL : https://cutt.ly/Er4legu (дата звернення: 06.11.2019).

Dominelli L. Social work: Theory and practice for a changing profession. Oxford : Polity Press, 2004. 320 с.

Gorodnichenko Y., Roland G. Which dimensions of culture matter for long run growth? The American Economic Review. 2011. Vol. 101(3). Р. 492–498. URL : https://eml.berkeley.edu//~ygorodni/GorodnichenkoRoland_AEAPP.pdf (дата звернення: 12.11.2019).

Guiso L., Sapienza P., Zingales L. Does culture affect economic outcome. Journal of economic prospective. 2006. Vol. 20. № 2. Р. 23–48. URL : https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.20.2.23 (дата звернення: 10.11.2019).

Hofstede G. Culture’s Consequenses: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. SAGE Publications, Inc; 2nd edition. 2001. 616 р.

Licht A.N., Goldschmidt C., Schwartz S.H. Culture rules: The foundations of the rule of law and other norms of governance. Journal of comparative economics. 2007. Vol. 35(4). P. 659–688. URL : http://www.faculty.idc.ac.il/licht/CR.pdf (дата звернення: 20.11.2019).

Shane S. Uncertainty avoidance and the preference for innovation championing roles. Journal of International Business Studies. 1995. Vol. 26(1). P. 47–68. URL : https://www.academia.edu/33995814/Cultural_Differences_in_Innovation_Championing_Strategies (дата звернення: 20.12.2019).

Staines J. Mapping of Cultural and Creative Industry Export and Internationalisation Strategies in EU Member States. European Expert Network on Culture. 2013. URL : http://www.interarts.net/descargas/interarts2564.pdf. (дата звернення: 10.11.2019).

Tadesse B., White R. Does cultural distance hinder trade in goods? A comparative study of nine OECD member nations. Open Economies Review. 2010. Vol. 21(2). P. 237–261. URL : https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11079-008-9090-8 (дата звернення: 20.12.2019).

Tang L. The direction of cultural distance on FDI: attractiveness or incongruity? Cross Cultural Management: An International Journal. 2012. Vol. 19(2). P. 233–256. URL : https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13527601211219919/full/html (дата звернення: 20.12.2019).

Trompenaars F., Hampden-Turner C. Riding the waves of culture: Understanding diversity in global business. McGraw-Hill Education, 2012. 400 р.

World-Low 9% of Ukrainians Confident in Government. GALLUP. 2019 : вебсайт. URL : https://news.gallup.com/poll/247976/world-low-ukrainians-confident-government.aspx (дата звернення: 20.11.2019).

Кодачигов Р.В. Стратегии стимулирования экспорта продукции креативных индустрий в странах Европейского Союза. Известия УрГЭУ. 2015. № 6(62). С. 114–125. URL : http://jne.usue.ru/ru/-2015/492 (дата звернення: 25.12.2019).

Социокультурные факторы инновационного развития и успешной имплементации реформ / Центр стратегических разработок. Институты и общество. 2017. URL : https://www.csr.ru/uploads/2017/10/report-sf-2017-10-12.pdf (дата звернення: 14.12.2019).

Шедяков В.Є. Соціокультурний капітал як елемент сталого економічного зростання. Моделювання та інформатизація соціально-економічного розвитку України. 2016. Вип. 2. С. 25–34. URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=miceru_2016_2_5 (дата звернення: 15.12.2019).

Alesina, A., Giuliano, P. (2015). Culture and institutions. Journal of Economic Literature. (electronic journal). Vol. 53(4). P. 898–944. Available at: https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jel.53.4.898 (accessed 6 November 2019).

Berger, P.L., Hsiao, H.-H.M. (1988). In Search Of An East Asian Development Model. New Jersey: Transaction Publishers.

Building a Digital Economy: The Importance of Saving Jobs in the EU’s Creative Industries. TERA Consultants. 2010. Available at: http://kultur.creative-europe-desk.de/fileadmin/user_upload/Building_a_Digital_Economy_-_TERA.pdf (accessed 25 December 2019).

Creating Growth. (2014). Measuring Cultural and Creative Markets in the EU. EY. (electronic journal). Available at: https://www.biblit.it/wp-content/uploads/2014/12/EY-Creating-Growth-Measuring-Cultural-and-Creative-Markets-in-the-EU1.pdf. (accessed 5 December 2019).

Ghemawat Pankaj. (2001). Distance still matters. Harvard business review. (electronic journal). Vol. 79(8). P. 1–12. Available at: https://cutt.ly/Er4legu (accessed 6 November 2019).

Dominelli L. (2004). Social work: Theory and practice for a changing profession. Oxford: Polity Press.

Gorodnichenko Y., Roland G. (2011). Which dimensions of culture matter for long run growth? The American Economic Review. (electronic journal). Vol. 101(3). Р. 492-498. Available at: https://eml.berkeley.edu//~ygorodni/GorodnichenkoRoland_AEAPP.pdf (accessed 20 November 2019).

Guiso L., Sapienza P., Zingales L. (2006). Does culture affect economic outcome. Journal of economic prospective. (electronic journal). Vol. 20, N.2. Р. 23–48. Available at: https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.20.2.23 (accessed 11 November 2019).

Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequenses: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE Publications, Inc; 2nd edition .

Licht, A.N., Goldschmidt, C., Schwartz, S.H. (2007). Culture rules: The foundations of the rule of law and other norms of governance. Journal of comparative economics. (electronic journal). Vol. 35(4). P. 659-688. Available at: http://www.faculty.idc.ac.il/licht/CR.pdf (accessed 20 November 2019).

Shane S. (1995). Uncertainty avoidance and the preference for innovation championing roles. Journal of International Business Studies. (electronic journal) Vol. 26(1). P. 47-68. Available at: https://www.academia.edu/33995814/Cultural_Differences_in_Innovation_Championing_Strategies (accessed 20 December 2019).

Staines J. (2013). Mapping of Cultural and Creative Industry Export and Internationalisation Strategies in EU Member States. European Expert Network on Culture. (electronic journal) Available at: http://www.interarts.net/descargas/interarts2564.pdf. (accessed 10 November 2019).

Tadesse, B., White, R. (2010). Does cultural distance hinder trade in goods? A comparative study of nine OECD member nations. Open Economies Review. (electronic journal) Vol. 21(2). P. 237-261. Available at: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11079-008-9090-8 (accessed 20 December 2019).

Tang, L. (2012). The direction of cultural distance on FDI: attractiveness or incongruity? Cross Cultural Management: An International Journal. (electronic journal) Vol. 19(2). P. 233-256. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13527601211219919/full/html (accessed 20 December 2019).

Trompenaars, F., Hampden-Turner, C. (2012). Riding the waves of culture: Understanding diversity in global business. New York: McGraw-Hill Education.

World-Low 9% of Ukrainians Confident in Government. (2019). GALLUP. Available at: https://news.gallup.com/poll/247976/world-low-ukrainians-confident-government.aspx (accessed 20 November 2019).

Kodachigov R. V. (2015) Strategii stimulirovanija jeksporta produkcii kreativnyh industrij v stranah Evropejskogo sojuza [Creative industries export promotion strategies in the European Union]. Izvestija UrGJeU [News of USUE] (electronic journal), vol. 62, no. 6, pp. 114-125. Available at: http://jne.usue.ru/ru/-2015/492 (accessed 25 December 2019).

Center for Strategic Development. Institutes and society [Centr strategicheskih razrabotok. Instituty i obshhestvo] (2017). Sociokul'turnye faktory innovacionnogo razvitija i uspeshnoj implementacii reform [Sociocultural factors of innovative development and successful implementation of reforms]. Moscow. Available at: https://www.csr.ru/uploads/2017/10/report-sf-2017-10-12.pdf. (accessed 14 December 2019).

Shediakov V. Ye. (2016) Sotsiokulturnyi kapital yak element staloho ekonomichnoho zrostannia [Socio-cultural capital as an element of sustainable economic growth]. Modeliuvannia ta informatyzatsiia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy. [Modeling and informatization of socio-economic development of Ukraine] (electronic journal), vol. 2, pp. 25-34. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=miceru_2016_2_5. (accessed 15 December 2019).

Опубліковано
2019-12-30
Як цитувати
Грицайко, А. (2019). МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНИМ ПОТЕНЦІАЛОМ КРАЇНИ. Підприємництво та інновації, (10), 121-128. https://doi.org/10.37320/2415-3583/10.18
Розділ
Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика