МАРКЕТИНГОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ У СФЕРІ ПОСЛУГ: ФІЛОСОФІЯ БІЗНЕСУ, ІНСТРУМЕНТАРІЙ ТА СУЧАСНІ ТРЕНДИ

Ключові слова: філософія бізнесу, маркетинговий менеджмент, інструментарій, концепція, тенденції

Анотація

У наданій статті розглянуто сутність філософського осмислення поняття маркетингового менеджменту. Мета статті полягає у визначенні можливостей маркетингового менеджменту для відображення його розвитку у інституційно-організаційному вимірі. Актуальність даної теми полягає у тому, що використання маркетингу менеджменту в діяльності підприємств є найважливішою умовою їх успішного функціонування. Основним методом аналізу використовувався контент-аналіз. З метою обґрунтування новітньої концепції маркетингового менеджменту проаналізовано комплекс маркетингу сучасного підприємства сфери послуг. Досліджено існуючі теоретичні підходи та сучасні напрями використання маркетингового менеджменту на підприємствах сфері послуг. Окреслено основні ознаки, що формують розуміння поняття маркетингового менеджменту та обумовлюють його характеристики. Визначено площини досліджень та окреслено їх спрямування у розрізі наявних ознак. На основі аналізу поперених досліджень сформульовано, що маркетинговий менеджмент – це така філософія, яка ставить клієнта у центр стратегії бізнесу. Визначено спрямування маркетингового менеджменту як процесу. Обгрунтовано, що в основі маркетингових відносин лежать людські потреби. Встановлено основні спрямування маркетинг-менеджменту як комплексу заходів. Наданий стислий перелік оцінок маркетингової діяльності підприємиства, які враховуються при визначенні пріоритетів маркетингового менеджмента. Особливої уваги приділено концептуальним положенням маркетингового менеджменту, визначенню сучасних тенденції його розвитку, зокрема інновації, диверсифікація продукції, діджиталізація, створення віртуальних магазинів, зростаюча роль сервісу наданих послуг тощо. Ці тенденції простежуються при зміні спрямованості впливу комплексних інструментів маркетингу від ситуаційного залучення споживача у бік індивідуалізації відносин з метою розвитку тривалої взаємодії. Систематизовано основні виді діяльності маркетингового менеджменту з точки зору чинних теоретичних підходів. Підкреслено, що у практичної діяльності підприємств сфери послуг доцільно приймати до уваги вибірковість клієнтів, іх спрямованість на творчість, підтримка культу молодості, непреривне навчання тощо.

Посилання

Alderson Wroe and Stanley J. Shapiro, eds. (1965) Theory in Marketing (Second Series), Homewood: Richard D. Irwin, Inc.

Gegel G. V. F. (2002) Nauka logiki / pod redakciej. N. A. Nikitinoj. SPb. Nauka. (in Russian)

Kotler Philip (2006) Marketing management. Twelfth ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall,. XXXIX. (in Russian)

McKitteric, J. B. (1957) What is Marketing management concept? In Frank Bass(ed). The Frontiers of Marketing Throught and Action. Chicago: American Marketing Association.

Druker Piter F. Biznes i innovacii. (2007) Moskva: ID «Vilyams». (in Russian)

Kotler F., Keller K. L. (2010) Marketing menedzhment. SaintPetersburg. Piter. (in Russian)

Belyavcev M. І. (2006) Marketingovij menedzhment. Kyiv: Centr navchalnoi lіteraturi. (in Ukrainian)

Kovshova І. O. (2018) Marketingovij menedzhment: teorіya, metodologіya, praktika: monografіya. Kyiv: Vidavnictvo FOP Vishemirskij V. S. (in Ukrainian)

Polishchuk S., Vіtchenko E. (2021) Marketingovij menedzhment na fonі pіdpriemnickoi dіyalnostі v Ukraini. Ekonomіka ia suspіlstvo, 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-8 (accessed 11 November 2021) (in Ukrainian)

Rossoha V. V., Gumenna O. V., Pіchik K. V., Romanchenko N. V. (2014) Marketingovij menedzhment. Kyiv: NNC ІAE, – 224 р. (in Ukrainian)

Tkach O. V. (2016) Marketingovij menedzhment u dіyalnostі pіdpriєmstv. Naukovij vіsnik Uzhgorodskogo unіversitetu. Serіya «Ekonomіka», 1, 292–296. (in Ukrainian)

Marketingovij menedzhment (2015). za red. Shtefanicha D. A. Ternopіl: Ekonomіchna dumk. (in Ukrainian)

Shevchuk O. YU. (2013) Vpliv suchasnih marketingovih іnternet-tekhnologіj (kraudsorsing) na rozvitok bіznesu. Available at: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/1721/1/903.pdf (accessed 21 December 2021) (in Ukrainian)

Yazvinska N. V. (2020) Marketyngovyj menedzhment: navch. posib. dlya stud. specialnosti 075 «Marketyng», specializaciyi «Promyslovyj marketyngyi». Kyiv: KPI im. Igorya Sikorskogo. (in Ukrainian)

Petrovych Y. M. (2010) Formuvannia systemy marketynhovoho menedzhmentu na turystychnomu pidpryiemstvi. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». № 684: Problemy ekonomiky ta upravlinnia, 165–169. (in Ukrainian)

Barmashov K. S. (2017) Upravlenye prodazhamy. Rusajns. Available at: https://book.ru/book/929807. (accessed 19 November 2021) (in Ukrainian)

Kalaman O. B., Mandrikіn D. V. (2020) Osoblivostі formuvannya kultur suchasnih brend-strategіj. Priazovskij ekonomіchnij vіsnik, 4 (21), 28–34. (in Ukrainian)

Mozgova G. V., Homutova O. O. (2018) Osnovnі tendencії v rozvitku marketingovih komunіkacіj. Globalnі ta nacіonalnі problemi ekonomіki, 21, 339–343. (in Ukrainian)

Fishhuk V., Matyushko V. (2021) Ukrayina 2030E – krayina z rozvynutoyu cyfrovoyu ekonomikoyu. Available at: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomi koyu. html. (accessed 11 December 2021) (in Ukrainian)

Belova T. G., Vojtovich N. YU. (2019) Suchasnі trendi u marketingovomu seredovishchі pіdpriєmstva. Naukovij vіsnik Uzhgorodskogo nacіonalnogo unіversitetu, 23(1), 16–19. (in Ukrainian)

Rzaeva T. G., Galachinska T. V. (2019) Marketing-menedzhment: sutnіst, oznaki, harakteristiki ta perspektivi rozvitku. Vіsnik Hmelnickogo nacіonalnogo unіversitetu, 5, 191–194. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2019-274-5-193-196 (accessed 11 December 2021) (in Ukrainian).

Alderson Wroe, Shapiro Stanley J., eds. Theory in Marketing (Second Series), Homewood: Richard D. Irwin, Inc. 1965. 414 р.

Гегель Г. В. Ф. Наука логики / под редакцией. Н. А. Никитиной. Санкт-Петербург : Наука. 2002. 248 с.

Kotler Philip Marketing management. Twelfth ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall,. XXXIX, 2006. 733 p.

McKitteric, J. B. What is Marketing management concept? In Frank Bass(ed). The Frontiers of Marketing Throught and Action. Chicago : American Marketing Association, 1957. 123 p.

Друкер П. Ф. Бизнес и инновации. Москва : ИД «Вильямс», 2007. 432 c.

Котлер Ф., Келлер К. Л. Маркетинг менеджмент. Санкт-Петербург : Питер, 2010. 359 с.

Белявцев М. І. Маркетинговий менеджмент. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 407 с.

Ковшова І. О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : Видавництво ФОП Вишемирський В. С., 2018. 516 с.

Полищук С., Вітченко Є. Маркетинговий менеджмент на фоні підприємницької діяльності в Україні. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-8. (дата звернення: 11.11.2021)

Россоха В. В., Гуменна О. В., Пічик К. В., Романченко Н. В. Маркетинговий менеджмент. Київ : ННЦ ІАЕ, 2014. 224 с.

Ткач О. В. Маркетинговий менеджмент у діяльності підприємств. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2016. Вип. 1. С. 292–296. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2016_1%282%29__52. (дата звернення: 15.12.2021)

Маркетинговий менеджмент / За ред. Штефанича Д. А. Тернопіль : Економічна думка, 2015. 241 с.

Шевчук О. Ю. Вплив сучасних маркетингових інтернет-технологій (краудсорсинг) на розвиток бізнесу. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/1721/1/903.pdf.2013 (дата звернення: 21.12.2021).

Язвінська Н. В. Маркетинговий менеджмент: навч. посіб. для студ. спеціальності 075 «Маркетинг», спеціалізації «Промисловий маркетингї». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 37 с.

Петрович Й. М. Формування системи маркетингового менеджменту на туристичному підприємстві. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2010. № 684. С. 165–169.

Бармашов К. С. Управление продажами. Русайнс. 2017. 158 с. URL: https://book.ru/book/929807 (дата звернення: 19.11.2021).

Каламан О. Б., Мандрикін Д. В. Особливості формування культур сучасних бренд-стратегій. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 4(21). С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-4-5 (дата звернення: 9.12.2021).

Мозгова Г. В., Хомутова О. О. Основні тенденції в розвитку маркетингових комунікацій. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Випуск 21. С. 339–343.

Фіщук В., Матюшко В. Україна 2030Е — країна з розвинутою цифровою економікою. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html.2021 (дата звернення: 11.12.2021)

Бєлова Т. Г., Войтович Н. Ю. Сучасні тренди у маркетинговому середовищі підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 23, частина 1. С. 16–19.

Рзаєва Т. Г., Галачинська Т. В. Маркетинг-менеджмент: сутність, ознаки, характеристики та перспективи розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. С. 191–194. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2019-274-5-193-196 (дата звернення: 11.12.2021).

Опубліковано
2022-01-31
Як цитувати
Яроміч, С., Бекетова, О., & Брєєва, Є. (2022). МАРКЕТИНГОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ У СФЕРІ ПОСЛУГ: ФІЛОСОФІЯ БІЗНЕСУ, ІНСТРУМЕНТАРІЙ ТА СУЧАСНІ ТРЕНДИ. Підприємництво та інновації, (22), 59-66. https://doi.org/10.37320/2415-3583/22.10
Розділ
Економіка та управління підприємствами