СТРАТЕГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ З УРАХУВАННЯМ СИСТЕМИ РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТУ
Анотація
У статті розкрито сутність та особливості стратегічного підходу до формування системи управління маркетинговим менеджментом у сільському господарстві. Обґрунтовано, що маркетинговий менеджмент в аграрному секторі слід розглядати не лише як інструмент оперативного управління збутом, а як складову стратегічного управління. У статті виокремлено ключові етапи процесу маркетингового менеджменту, а також наведено його відмінні риси в умовах функціонування сільськогосподарських підприємств. Визначено основні стратегічні орієнтири побудови ефективної системи маркетингового менеджменту. Окрему увагу приділено адаптації маркетингової діяльності до умов воєнного часу та актуалізації екологічних, соціальних і управлінських (ESG) принципів як частини стратегій сталого розвитку. Запропоновано концептуальний підхід до формування інтегрованої системи управління маркетинговим менеджментом.
Посилання
Згурська О. М., Сьомкіна Т. В. Сучасний стан та стратегічні можливості підприємств агропродовольчого комплексу України. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8394
Багорка М. О., Абрамович І. А. Удосконалення системи маркетингового управління для підвищення адаптаційних можливостей аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2024. № 50. С. 7–14. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/50_2024ua/3.pdf
Мазур К. В., Мухіна О. В. Розробка маркетингової стратегії сільськогосподарського підприємства агропродовольчого комплексу. Ефективна економіка. 2020. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2020/89.pdf
Ільченко Т. Маркетингова стратегія діяльності аграрних підприємств в умовах діджиталізації. Економіка та суспільство. 2021. № 26. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/346
Балановська Т., Гогуля О., Драмарецька К., Восколупов В., Голік В. Використання маркетингового менеджменту для забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Agricultural and Resource Economics International Scientific E-Journal. 2021. № 7(3). С. 142–161. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=areis_2021_7_3_11
Кравченко О., Кравченко О., Шуба А. Формування системи маркетингового менеджменту підприємства. Економіка і суспільство. 2021. № 27. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/450
Marketing Management. Science Direct. 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/marketing-management
Яроміч С. А., Величко Т. Г. Сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому дискурсі. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 740–745. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/127.pdf
Багорка М. О., Кадирус І. Г. Упровадження маркетингової концепції управління в практичну діяльність аграрних підприємств. Науково-виробничий журнал «Держава та регіони». Серія «Економіка та підприємництво». 2021. № 1 (118). С. 42–47. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/4902
Мовчанюк А. Особливості управління маркетинговою діяльністю підприємств аграрного сектору України в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 54. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2740
Сороколіт О. М. Сучасні тренди екологічного маркетингу для українського агробізнесу. Економіка та суспільство. 2024. № 68. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5024
Zghurska, O. M., Somkina, T. V. (2020). Suchasnyi stan ta stratehichni mozhlyvosti pidpryiemstv ahroprodovolchoho kompleksu Ukrainy [Current state and strategic opportunities of Ukrainian agri-food enterprises]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy]. vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8394
Bahorka, M. O., Abramovych, I. A. (2024). Udoskonalennia systemy marketynhovoho upravlinnia dlia pidvyshchennia adaptatsiinykh mozhlyvostei ahrarnykh pidpryiemstv [Improvement of marketing management system to increase adaptive capacity of agricultural enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University]. vol. 50, pp. 7–14. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/50_2024ua/3.pdf
Mazur, K. V., Mukhina, O. V. (2020). Rozrobka marketynhovoi stratehii silskohospodarskoho pidpryiemstva ahroprodovolchoho kompleksu [Development of marketing strategy for agri-food enterprise]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy]. vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2020/89.pdf
Ilchenko, T. (2021). Marketynhova stratehiia diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh didzhytalizatsii [Marketing strategy of agricultural enterprises under digitalization]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society]. vol. 26. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/346
Balanovska, T., Hohulia, O., Dramaretska, K., Voskolupov, V., Holik, V. (2021). Vykorystannia marketynhovoho menedzhmentu dlia zabezpechennia konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv [Use of marketing management to ensure competitiveness of agricultural enterprises]. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. vol. 7, no. 3, pp. 142–161. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN =UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=areis_2021_7_3_11
Kravchenko, O., Kravchenko, O., Shuba, A. (2021). Formuvannia systemy marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstva [Formation of enterprise marketing management system]. Ekonomika i suspilstvo [Economy and Society]. vol. 27. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/450
Marketing Management (2023) Science Direct. Available at: https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/marketing-management (accessed: 16.05.2025)
Yaromich, S. A., Velychko, T. H. (2017). Sutnist poniattia marketynhovoho menedzhmentu v naukovomu dyskursi [The essence of the concept of marketing management in scientific discourse]. Ekonomika i suspilstvo [Economy and Society]. vol. 9, pp. 740–745. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/127.pdf
Bahorka, M. O., Kadyrus, I. H. (2021). Uprovadzhennia marketynhovoi kontseptsii upravlinnia v praktychnu diialnist ahrarnykh pidpryiemstv [Implementation of marketing management concept in the practice of agricultural enterprises]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo [State and Regions. Series: Economy and Entrepreneurship]. vol. 1 (118). pp. 42–47. Available at: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/4902
Movchaniuk, A. (2023). Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstv ahrarnoho sektoru Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Features of marketing activity management in Ukraines agricultural sector under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society]. vol. no 54. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2740
Sorokolit, O. M. (2024). Suchasni trendy ekolohichnoho marketynhu dlia ukrainskoho ahrobiznesu [Modern trends of ecological marketing for Ukrainian agribusiness]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society]. vol. no 68. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5024