STRATEGIC MANAGEMENT IN POSTAL AND LOGISTICS COMPANIES: MEANING, FEATURES AND PROSPECTS

Keywords: strategic management, postal and logistics companies, innovations, industry specifics, strategies

Abstract

This article explores strategic management within postal and logistics companies, emphasizing the need to align management strategies with modern global and national trends and with consideration of specific industry features. This research aims to identify and articulate the particular features influencing strategic decision-making in postal and logistics companies, highlighting its relevance in today's rapid business environment. The methodology of this study is based on a qualitative analysis of strategic management processes. By analyzing various strategic management and industry features, this research identifies practices tailored to postal and logistics companies' dynamics and specific needs. Results are shown in twenty-two specific features in seven categories that influence decision-making in strategic management. The categories are logistical, technological, marketing, organizational, economic, regulatory, and social. The emphasis is made on the importance of omnichannel solutions, supply chain diversification, integration of traditional logistics and digital solutions, and automation. In our opinion, several of these features will play a key role in the activities of postal and logistics companies shortly, so drawing attention to them now can help companies in the short term. Results indicate that the effective integration of digital technologies and innovative management practices significantly enhances the operational capabilities of postal and logistics companies which is proven in practice by the results in the industry. When properly aligned with technological advancements and customer expectations, strategic management leads to improved service delivery, cost efficiency, and market adaptability. The practical value of this research lies in its contribution to the enhancement of strategic management practices within the postal and logistics sector. This provides managerial insights for companies looking to navigate the complexities of the modern market landscape, ensuring they remain competitive and responsive to rapid changes.

References

Ареф’єва О.В. Стратегічне управління інноваційністю бізнес-процесів підприємства на конкурентних ринках. Бізнес Інформ. 2019. №11. C. 108–116. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-108-116

Гринько Т., Гвініашвілі Т., Каліберда М. Стратегічне управління підприємством в умовах цифрової економіки. Економіка та суспільство. 2023. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-71

Грінько А.П., Бондарчук Л.В., Ткаченко А.Г., Шапошник Б.В. Стратегічне управління стійким розвитком підприємства. Економіка. Фінанси. Право. 2022. № 9/1. URL: https://elar.navs.edu.ua/items/f1f09745-34ae-45d1-8afc-65d6ee3cea35

Гукалюк А.Ф. Логістичні процеси в Україні в умовах перманентної нестабільності. Сучасні проблеми і перспективи економічної динаміки : матеріали Х всеукраїнської науково-практичної інтернет конференції, 16 листопада 2023. Умань : УДПУ, 2023, С. 313–313.

Кайлюк Є.М., Андрєєва В.М., Гриненко В.В. Стратегічний менеджмент : навчальний посібник / Харківська національна академія міського господарства. Харків, 2010. 279 с.

Клюєв С.О., Юров Б.В. Особливості роботи служб доставки в Україні до та під час військових дій на прикладі ТОВ «Нова пошта». Логістичне управління та безпека руху на транспорті : збірник наукових праць конференції здобувачів вищої освіти та молодих вчених, 10 лютого 2023 р. Львів : СНУ, 2023. С. 39–42.

Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Косар О.І. Маркетингова діяльність підприємств на ринку експрес-доставки України. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2023. № 2(9). С. 180–187.

Ліпич Л. Гейміфікація як інструмент стратегічного управління розвитком людського капіталу. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2023. № 3. С. 136–142. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-03-136-142

Мараховська К.А., Мараховська Т.О. Особливості використання зарубіжного досвіду стратегічного планування на українських підприємствах. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Вип. 4. С. 93–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2013_4_16

Олійник Н.М., Дорогань О.І., Луцишен В.С. Забезпечення рентабельності підприємства в умовах воєнного часу (на прикладі ТОВ «Нова Пошта»). Модернізація економіки: сучасні реалії, прогнозні сценарії та перспективи розвитку : збірник V міжнародної науково-практичної конференції, 27-28 квітня 2023 р. Херсон : ХНТУ, 2023. С. 99–103.

Приймак В., Гукалюк А., Колвжан В. Оптимізація маршрутів перевезень логістичного підприємства. Сучасні тенденції розвитку інформаційної економіки в Україні : матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 25-26 жовтня 2024 р. Львів, 2024. С. 80–84.

Романич І.Б. Моделювання бізнес-процесів доставки пошти у випадку взаємозамінності перевізників останньої милі. Український економічний часопис. 2024. № 7. С. 98–103. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-7-16

Стратегічний менеджмент: підручник / Писаревський І.М. та ін. За ред. Аляб’єв. Харківська національна академія міського господарства. Харків, 2009. 287 с.

Сумець О.М. Стратегічний менеджмент : підручник / МВС України, Харківський національний університет внутрішніх справ, Харків. 2021. 208 с.

Arefieva O.V. (2019) Stratehichne upravlinnia innovatsiinistiu biznes-protsesiv pidpryiemstva na konkurentnykh rynkakh [Strategic management of innovativeness of enterprise business processes in competitive markets]. Biznes Inform, vol. 11, pp. 108–116. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-108-116

Hrynko, T., Hviniashvili, T., Kaliberda, M. (2023) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Strategic management of enterprises in the digital economy]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-71

Hrinko A.P., Bondarchuk L.V., Tkachenko A.H., Shaposhnyk B.V. (2022) Stratehichne upravlinnia stiikym rozvytkom pidpryiemstva [Strategic management of the sustainable development of the enterprise]. Ekonomika. Finansy. Pravo, vol. 9/1. Available at: https://elar.navs.edu.ua/items/f1f09745-34ae-45d1-8afc-65d6ee3cea35

Gukaliuk, A.F. (2023). Lohistychni protsesy v Ukraini v umovakh permanentnoi nestabilnosti [Logistics processes in Ukraine in conditions of permanent instability]. Suchasni problemy i perspektyvy ekonomichnoi dynamiky: materialy X vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet konferentsii, pp. 311–313. Uman: UDPU.

Kailiuk Ye.M., Andrieieva V.M., Hrynenko V.V. (2010) Stratehichnyi menedzhment : navch. posib [Strategic management]. Kharkiv: khark. nats. akad. misk. hosp-va, 279 p. (in Ukrainian)

Kliuyev, S.O., & Yurov, B.V. (2023). Osoblyvosti roboty sluzhb dostavky v Ukraini do ta pid chas viiskovykh dii na prykladi TOV «Nova poshta» [Peculiarities of delivery services in Ukraine before and during hostilities on the example of Nova Poshta LLC]. Lohistychne upravlinnia ta bezpeka rukhu na transporti: zbirnyk naukovykh prats konferentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity ta molodykh vchenykh, pp. 39–42.

Kosar, N.S., Kuzio, N.Ye., & Kosar, O.I. (2023). Marketynhova diialnist pidpryiemstv na rynku ekspres-dostavky Ukrainy [Marketing activities of enterprises in the express delivery market of Ukraine]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, no 2(9), pp. 180–187.

Lipych L. (2023) Heimifikatsiia yak instrument stratehichnoho upravlinnia rozvytkom liudskoho kapitalu [Heimification as an instrument of strategic management of human capital development]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, vol 3, pp. 136–142. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-03-136-142

Marakhovska K.A., Marakhovska T.O. (2013) Osoblyvosti vykorystannia zarubizhnoho dosvidu stratehichnoho planuvannia na ukrainskykh pidpryiemstvakh [Peculiarities of using foreign experience in strategic planning at Ukrainian enterprises]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, vol. 4, pp. 93–97. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2013_4_16

Oliinyk, N.M., Dorohan, O.I., & Lutsyshen, V.S. (2023). Zabezpechennia rentabelnosti pidpryiemstva v umovakh voiennoho chasu (na prykladi TOV «Nova Poshta») [Ensuring the profitability of the enterprise in wartime conditions (on the example of Nova Poshta LLC).]. Modernizatsiia ekonomiky: suchasni realii, prohnozni stsenarii ta perspektyvy rozvytku: zbirnyk V mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, pp. 99–103.

Pryimak V., Hukaliuk A., Kolvzhan V. (2024) Optymizatsiia marshrutiv perevezen lohistychnoho pidpryiemstva [Optimization of transportation routes of a logistics company]. Suchasni tendentsii rozvytku informatsiinoi ekonomiky v Ukraini : materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Lviv, pp. 80–84.

Romanych I.B. (2024) Modeliuvannia biznes-protsesiv dostavky poshty u vypadku vzaiemozaminnosti pereviznykiv ostannoi myli [Modeling business processes of mail delivery in the case of mutual transfer of last mile]. Ukrainskyi ekonomichnyi chasopys, vol 7, pp. 98–103. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-7-16

Pysarevskyi I.M ta in. (2009) Stratehichnyi menedzhment: pidruchnyk [Strategic managment]. Kharkiv: Khark. nats. akad. misk. hosp-va., 287 p. (in Ukrainian)

Sumets O. M. (2021) Stratehichnyi menedzhment : pidruchnyk [Strategic mangament] Kharkiv: MVS Ukrainy, Kharkiv nats. un-t vnutr. sprav, 208 p. (in Ukrainian)

Published
2025-04-28
How to Cite
Vaulin, O. (2025). STRATEGIC MANAGEMENT IN POSTAL AND LOGISTICS COMPANIES: MEANING, FEATURES AND PROSPECTS. Entrepreneurship and Innovation, (35), 119-123. https://doi.org/10.32782/2415-3583/35.20
Section
Business and Trade