DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF WHOLESALE TRADE IN FOOD PRODUCTS IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT

Keywords: trade, wholesale trade, electronic money, electronic trade, electronic payments

Abstract

An in-depth analysis of the strengths and weaknesses, opportunities and threats for the wholesale trade of food products in the Sumy region allowed us to identify three priority directions for increasing its efficiency and competitiveness. To remain competitive in today's environment, it is necessary to review business models and implement innovative approaches that will allow you to achieve market leadership. The first direction of development involves equipping wholesalers with modern business tools. This includes the creation of modern warehouse complexes, the introduction of automated warehouse management systems, the development of transport logistics and the formation of a professional team of managers. Thanks to this, wholesalers will be able to provide their customers with a wide range of services and promptly respond to their needs. The second direction involves the creation of new legal entities for the implementation of ambitious projects, such as own production or retail networks. This allows you to separate new areas from the main business and provide greater flexibility in management. It is also possible to acquire or merge with existing companies for quick access to new markets and technologies. The activity of modern large retail and intermediary companies actively developing their own retail network under the franchise scheme is highlighted. At the same time, they can create both universal stores offering a wide range of products and specialized stores focused on certain categories of products. The third strategic direction involves the unification of wholesale companies with other enterprises at different levels. This will help create more efficient supply chains and increase the competitiveness of the industry. Depending on the available resources, resellers can choose different strategic development models: a local distributor that works within several regions and promotes several brands; a national distributor that works with many brands throughout the country; or a mono distributor that specializes in one brand nationally. The impact of wholesale trade on the level of employment in the country, the creation of new jobs in various fields is considered. Especially, Internet business that opens up employment opportunities for people with different skill levels, including people with disabilities, students and retirees.

References

Український бізнес в умовах війни: аналітика стану за п’ять місяців URL: https://business.diia.gov.ua/ cases/novini/ukrainskij-biznes-v-umovah-vijni-analitika-stanu-za-pat-misaciv (дата звернення: 12.01.2025).

Перебудова логістики в умовах війни – у фокусі Міжнародної Конференції «Європа Карпат». URL: https://mtu.gov.ua/news/33544.html (дата звернення: 12.01.2025).

Від консерв до електроскутерів:як змінювався споживчий попит українців під час війни. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/vid-konserv-do-elektroskuteriv/ (дата звернення: 12.01.2025).

Спецпроект: які галузі рітейлу та які компанії найбільше втратили з початку вторгення рф (інфографіка). URL: https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv/ (дата звернення: 12.01.2025).

Удар по площах: топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею URL: https://rau.ua/ novyni/novini-kompanij/top-10-merezh-ploshheju-2/ (дата звернення: 12.01.2025).

Програма релокації: 761 підприємство переміщено в більш безпечні регіони. URL: https://www.me.gov.ua/ News/Detail?lang=uk-UA&id=d152dcfe-7bde-49df-a69a-8d7f9586fc13&title=ProgramaRelokatsii (дата звернення: 12.01.2025).

Апопій В., Ситник Н. Характер сучасного розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво: збірник наукових праць. 2012. Вип. 13. С. 5–9.

Кавун О. Підприємницькі мережі у роздрібній торгівлі України: сутність, класифікація і перспективи формування. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 5 (107). С. 97.

Мазаракі А.А., Пшеслінський Д.М., Смолін І.В. Торговельне підприємство: стратегія, політика, конкурентоспроможність: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. С. 125.

Бланк І.О. Фінансовий менеджмент: навчальний посібник. Київ : Ельга, 2008. 724 с.

Тарасюк М.В. Контролінг в управлінні торговельними мережами : теорія, методологія, практика: монографія. Київ : КНТЕУ, 2010. 548 с.

Ukrainskyi biznes v umovakh viiny: analityka stanu za piat misiatsiv [Ukrainian business in the conditions of war: analysis of the situation for five months]. Available at: https://business.diia.gov.ua/cases/novini/ukrainskij-biznes-v-umovah-vijni-analitika-stanu-za-pat-misaciv (accessed January 12, 2025).

Perebudova lohistyky v umovakh viiny – u fokusi Mizhnarodnoi Konferentsii «Ievropa Karpat» [Reconstruction of logistics in the conditions of war is the focus of the International Conference "Europe of the Carpathians"]. Available at: https://mtu.gov.ua/news/33544.html (accessed January 12, 2025).

Vid konserv do elektroskuteriv: yak zminiuvavsia spozhyvchyi popyt ukraintsiv pid chas viiny [From canned goods to electric scooters: how the consumer demand of Ukrainians changed during the war]. Available at: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/vid-konserv-do-elektroskuteriv/ (accessed January 12, 2025).

Spetsproekt: yaki haluzi riteilu ta yaki kompanii naibilshe vtratyly z pochatku vtorhennia rf (infohrafika) [Special project: which retail industries and which companies have lost the most since the beginning of the Russian invasion (infographics)]. Available at: https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv/ (accessed January 12, 2025).

Udar po ploshchakh: top-10 produktovykh merezh Ukrainy za sumarnoiu torhovoiu ploshcheiu [Impact on square footage: top 10 grocery chains of Ukraine by total retail space]. Available at: https://rau.ua/novyni/ novini-kompanij/top-10-merezh-ploshheju-2/ (accessed January 12, 2025).

Prohrama relokatsii: 761 pidpryiemstvo peremishcheno v bilsh bezpechni rehiony [Relocation program: 761 enterprises were relocated to safer regions]. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=ukUA&id=d152dcfe-7bde-49df-a69a-8d7f9586fc13&title=ProgramaRelokatsii (accessed January 12, 2025).

Apopii V., Sytnyk N. (2012) Kharakter suchasnoho rozvytku vnutrishnoi torhivli Ukrainy [Character of modern development of internal trade of Ukraine.]. Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo: zbirnyk naukovykh prats, no. 13, pp. 5–9.

Kavun O. (2010) Pidpryiemnytski merezhi u rozdribnii torhivli Ukrainy: sutnist, klasyfikatsiia i perspektyvy formuvannia [Business networks in retail trade of Ukraine: essence, classification and prospects of formation]. Aktualni problemy ekonomiky, no. 5 (107), p. 97.

Mazaraki A. A., Psheslinskyi D. M., Smolin I. V. (2010) Torhovelne pidpryiemstvo: stratehiia, polityka, konkurentospromozhnist [Commercial enterprise: strategy, policy, competitiveness]: monohrafiia. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 125 p. (in Ukrainian)

Blank I. O. (2008) Finansovyi menedzhment [Financial management]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Elha, 724 p. (in Ukrainian)

Tarasiuk M. V. (2010) Kontrolinh v upravlinni torhovelnymy merezhamy : teoriia, metodolohiia, praktyka [Controlling in the management of trade networks: theory, methodology, practice]: monohrafiia . Kyiv: KNTEU, 548 p. (in Ukrainian)

Published
2025-02-28
How to Cite
Tereshchenko, S., & Dehtiar, N. (2025). DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF WHOLESALE TRADE IN FOOD PRODUCTS IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT. Entrepreneurship and Innovation, (34), 218-225. https://doi.org/10.32782/2415-3583/34.35
Section
Business and Trade