SEGMENTATION OF THE ORGANIC MARKET IN UKRAINE BASED ON THE RESULTS OF MARKET RESEARCH
Abstract
Social, political and economic challenges, and in our case, the state of war, the increase in the need for market research to assess the risks and opportunities of the organic market. Segmentation as a type of marketing research allows a deeper analysis of the target audience, focusing on customer needs, finding points of tension and offering marketing tools to influence a consumer behaviour in a particular segment. In the 2010s, the share of organic sales on the Ukrainian domestic market did not exceed 1%. The buyers of such products were people with high incomes who cared about their health and were aware of the benefits of organic food. The majority of consumers were educated people, young families with children, and urban residents. Among the main motivations for consumption, Ukrainians named health benefits (27%), the taste of a natural product (16%), following the example of friends or relatives (13%), and belonging to a healthy lifestyle (11%). As of 2023, the share of organic products sold on the domestic market is no more than 5% of the total amount of organic products produced. Compared to the pre-war period, the issue of the price factor has increased and may increase over the time. There has been a decline in the high-income audience and an increase or shift to an audience focused on healthy lifestyles with an average income. At the same time, the share of low-income audiences has increased, coupled with distrust and misunderstanding of organic products. Based on the research, the target audience can be divided into the following types: «Saving», «Caring for health», «Trusting opinion leaders», «All the best», «Minimum effort», «Lovers of tasty food», «Conscious parenthood», «Demanding». The most common types of target audience are those focused on family care (46%) and financially sensitive (35%). The reputational profile of the segments includes active sympathisers, passive sympathisers, active neutrals, passive neutrals and sceptics. Consequently, the main factors that influence the segmentation of the organic products audience are income level and healthy lifestyle practices. This is the category of customers that should be targeted while developing marketing communications.
References
Багорка М.О. Імплементація маркетингових стратегій в практичну діяльність аграрних підприємств з виробництва органічної продукції. Економічні студії. 2020. № 3(29). С. 7–11.
Боровик Т.В. Маркетингове забезпечення ринку органічної продукції в умовах трансформації економіки. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2012. Вип. 4. Т. 1. С. 24–29.
ДСТУ 3294-95 Маркетинг. Терміни та визначення основних понять. URL: https://www.ksv.biz.ua/GOST/DSTY_ALL/DSTU1/dstu_3294-95.pdf
Зайчук Т.О. Вітчизняний ринок екологічно чистих продуктів харчування та шляхи його розвитку. Економіка і прогнозування. 2009. № 4. С. 114–125.
Косар Н.С., Кузьо Н.Є. Дослідження ринку органічних продуктів харчування України та напрями підвищення їх конкурентоспроможності. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4777
Обізнаність та сприйняття органічних продуктів в Україні. URL: https://organicinitiative.org.ua/wp-content/uploads/2022/10/Doslidzhennia_spozhyvachiv_Webinar_5.11.pdf
Обізнаність та сприйняття органічних продуктів в Україні. URL: https://organicinitiative.org.ua/news/consumer-study-2024/
Рік роботи національних стандартів та стабілізація внутрішнього органічного ринку України. URL: https://organicinfo.ua/news/organic-market-2023/ (дата звернення 26.12.2024).
Bahorka M. O. (2020) Implementatsiia marketynhovykh stratehii v praktychnu diialnist ahrarnykh pidpryiemstv z vyrobnytstva orhanichnoi produktsii [Implementation of marketing strategies in the practical activities of agricultural enterprises producing organic products]. Ekonomichni studii, no. 3(29), pp. 7–11.
Borovyk T. V. (2012) Marketynhove zabezpechennia rynku orhanichnoi produktsii v umovakh transformatsii ekonomiky [Marketing support of the organic market in the context of economic transformation]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii, is. 4, vol. 1, pp. 24–29.
DSTU 3294-95 Marketynh. Terminy ta vyznachennia osnovnykh poniat [DSTU 3294-95 Marketing. Terms and definitions of basic concepts]. Available at: https://www.ksv.biz.ua/GOST/DSTY_ALL/DSTU1/dstu_3294-95.pdf
Zaichuk T. O. (2009) Vitchyznianyi rynok ekolohichno chystykh produktiv kharchuvannia ta shliakhy yoho rozvytku [Domestic organic food market and ways of its development]. Ekonomika i prohnozuvannia, no. 4, pp. 114–125.
Kosar N. S., Kuzo N. Ye. (2016) Doslidzhennia rynku orhanichnykh produktiv kharchuvannia Ukrainy ta napriamy pidvyshchennia yikh konkurentospromozhnosti [Research of the Ukrainian organic food market and ways to improve its competitiveness]. Efektyvna ekonomika, no. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4777
Obiznanist ta spryiniattia orhanichnykh produktiv v Ukraini [Awareness and perception of organic products in Ukraine]. Available at: https://organicinitiative.org.ua/wp-content/uploads/2022/10/Doslidzhennia_spozhyvachiv_ Webinar_5.11.pdf
Obiznanist ta spryiniattia orhanichnykh produktiv v Ukraini [Awareness and perception of organic products in Ukraine]. Available at: https://organicinitiative.org.ua/news/consumer-study-2024/
Rik roboty natsionalnykh standartiv ta stabilizatsiia vnutrishnoho orhanichnoho rynku Ukrainy [One year of national standards and stabilization of the domestic organic market in Ukraine]. Available at: https://organicinfo.ua/news/organic-market-2023/ (accessed December 26, 2024).