INFORMATIONAL AND PSYCHOLOGICAL INFLUENCE IN THE FORMATION OF BEHAVIORAL REACTIONS

Keywords: informational and psychological influence, behavioral reactions, informational and psychological operation, disinformation, protection, media literacy

Abstract

In this scientific article it was defined the role of information and psychological influence in modern society and its influence on the formation of behavioral reactions in various spheres of life, in particular social, economic, cultural, military, security and personal. It was analyzed the methods of informational and psychological influence used to manipulate public opinion, consumer attitudes and personal beliefs, citing statistical data in the context of modern realities in Ukraine. It was proposed the strategies for protection against negative information and psychological influence, including the development of critical thinking, increasing the level of media literacy, information hygiene and psychological resilience, practice of protection on the Internet, and social support. It was determined that the relevance of further research in this area is due to the growing importance of information technologies in society. It has been established that the ability to recognize manipulations, check facts and manage one's emotions are the main skills necessary to preserve personal freedom and independence in the modern information space. It has been established that informational and psychological influence plays one of the key roles in the formation of behavioral reactions of both individuals and large social groups in all spheres of life. This influence is able to change the perception of reality, manipulate emotions, influence decision-making, and change social norms and values. Thanks to the use of various communication channels (mass media, social networks, advertising, propaganda, disinformation, informational and psychological operations, etc.), informational and psychological influence can form specific necessary behavioral reactions (support or resistance to certain actions, goods, political figures or ideas). Modern society, which is under constant informational pressure, needs the development of a high level of critical thinking and media literacy to protect against the negative consequences of this influence.

References

Солодухін С.В., Шайтанова Є.С. Сучасні підходи до аналізу впливу поведінкових факторів в управлінні економічними об'єктами. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Вип. 15(2). С. 129–132. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_15%282%29__30

Кузнєцова К.О., Ченуша О.С. Інформаційно-психологічна безпека за умов викликів сьогодення. ІХ міжнародна науково-практична конференція «Економіко-правові аспекти господарювання: сучасний стан, ефективність та перспективи», 22-23 вересня 2023 року. Одеса : Одеський національний економічний університет. С. 168–171. URL: http://surl.li/rsocfw

Оцінка громадянами ситуації в країні та дій влади. Довіра до соціальних інститутів, політиків, посадовців та громадських діячів (січень 2024р.). Центр Разумкова. 2024. URL: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-ta-dii-vlady-dovira-do-sotsialnykh-instytutiv-politykiv-posadovtsiv-ta-gromadskykh-diiachiv-sichen-2024r

Kemp S. Digital 2024: Global Overview Report. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report

Global advertising to top $1 trillion in 2024, as big five attract most spending. WARC Media. 2023. URL: https://www.warc.com/content/feed/global-advertising-to-top-1-trillion-in-2024-as-big-five-attract-most-spending/en-GB/8558

Звіт про сприйняття України у світі 2022. Brand Ukraine. URL: https://brandukraine.org.ua/documents/27/UA_Ukraines_Global_Perception_Report_2022_WEB_28_02_2023.pdf

Худолій А.О. Інформаційна війна 2014-2022 рр. : монографія. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2022. 208 с. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8754/1/12.pdf

Котубей-Геруцька О. Ботоферми, бавовна, Кисельов. Що таке ІПсО, або інформаційно-психологічні операції. Суспільне Медіа. 2022. URL: https://suspilne.media/culture/260991-botofermi-bavovna-kiselov-so-take-ipso-abo-informacijno-psihologicni-operacii/

Смерека Є. Що таке критичне мислення та як його розвивати. Інформаційний портал Mind. 2024. URL: https://mind.ua/publications/20272615-shcho-take-kritichne-mislennya-ta-yak-jogo-rozvivati

Кірієнко У. Медіаграмотність для освітян в умовах війни: інформаційно-аналітичні матеріали. 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736574/1/R2-KUV-Presentation%20Media%20Literacy%202023.pdf

Індекс медіаграмотності українців 2020-2023. ГО «Детектор медіа». URL: https://detector.media/infospace/article/225738/2024-04-22-indeks-mediagramotnosti-ukraintsiv-20202023-chetverta-khvylya/

Державний центр кіберзахисту збільшує технічні спроможності Національного центру резервування державних інформаційних ресурсів. Державний центр кіберзахисту Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України. 2024. URL: https://scpc.gov.ua/uk/articles/371

Solodukhin S. V., Shaitanova Ye. S. (2017) Suchasni pidkhody do analizu vplyvu povedinkovykh faktoriv v upravlinni ekonomichnymy obiektamy. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, is. 15(2), pp. 129–132. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_15%282%29__30

Kuznietsova K. O., Chenusha O. S. (September 22-23, 2023) Informatsiino-psykholohichna bezpeka za umov vyklykiv sohodennia. IKh mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Ekonomiko-pravovi aspekty hospodariuvannia: suchasnyi stan, efektyvnist ta perspektyvy». Odesa: Odeskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet, pp. 168–171. Available at: http://surl.li/rsocfw

Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini ta dii vlady. Dovira do sotsialnykh instytutiv, politykiv, posadovtsiv ta hromadskykh diiachiv (January 2024). Tsentr Razumkova. Available at: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-ta-dii-vlady-dovira-do-sotsialnykh-instytutiv-politykiv-posadovtsiv-ta-gromadskykh-diiachiv-sichen-2024r

Kemp S. Digital 2024: Global Overview Report. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report

Global advertising to top $1 trillion in 2024, as big five attract most spending. WARC Media. Available at: https://www.warc.com/content/feed/global-advertising-to-top-1-trillion-in-2024-as-big-five-attract-most-spending/en-GB/8558

Zvit pro spryiniattia Ukrainy u sviti 2022. Brand Ukraine. Available at: https://brandukraine.org.ua/documents/27/UA_Ukraines_Global_Perception_Report_2022_WEB_28_02_2023.pdf

Khudolii A. O. (2022) Informatsiina viina 2014-2022 rr. : monohrafiia. Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», 208 p. Available at: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8754/1/12.pdf

Kotubei-Herutska O. (2022) Botofermy, bavovna, Kyselov. Shcho take IPsO, abo informatsiino-psykholohichni operatsii. Suspilne Media. Available at: https://suspilne.media/culture/260991-botofermi-bavovna-kiselov-so-take-ipso-abo-informacijno-psihologicni-operacii/

Smereka Ye. (2024) Shcho take krytychne myslennia ta yak yoho rozvyvaty. Informatsiinyi portal Mind. Available at: https://mind.ua/publications/20272615-shcho-take-kritichne-mislennya-ta-yak-jogo-rozvivati

Kiriienko U. (2023) Mediahramotnist dlia osvitian v umovakh viiny: informatsiino-analitychni materialy. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736574/1/R2-KUV-Presentation%20Media%20Literacy%202023.pdf

Indeks mediahramotnosti ukraintsiv 2020-2023. HO «Detektor media». Available at: https://detector.media/infospace/article/225738/2024-04-22-indeks-mediagramotnosti-ukraintsiv-20202023-chetverta-khvylya/

Derzhavnyi tsentr kiberzakhystu zbilshuie tekhnichni spromozhnosti Natsionalnoho tsentru rezervuvannia derzhavnykh informatsiinykh resursiv. Derzhavnyi tsentr kiberzakhystu Derzhavnoi sluzhby spetsialnoho zviazku ta zakhystu informatsii Ukrainy. Available at: https://scpc.gov.ua/uk/articles/371

Published
2024-10-31
How to Cite
Kravchenko, M., Kuznietsova, K., & Chenusha, O. (2024). INFORMATIONAL AND PSYCHOLOGICAL INFLUENCE IN THE FORMATION OF BEHAVIORAL REACTIONS. Entrepreneurship and Innovation, (33), 105-109. https://doi.org/10.32782/2415-3583/33.18