QUALITY MANAGEMENT OF MEDICAL SERVICES OF HEALTHCARE INSTITUTIONS

Keywords: medical services, healthcare facility, management, quality, quality management system

Abstract

The purpose of the article is to develop the conceptual provisions of the quality management system of medical services of health care institutions in the context of their implementation of the goals of sustainable development. The essence of the medical service and its quality criteria have been determined. The concept of the quality of medical services from the point of view of the patient, doctors and investors is revealed. The concept of the quality management system (QMS) of medical services is defined and the prerequisites for its formation and implementation are specified. The standards that establish requirements for quality management and which are expedient to use in health care institutions are described. The conceptual principles of the QMS of medical services are highlighted. The goal of the quality management system of medical services has been established. The specified tasks, the implementation of which allows you to achieve a defined goal (quality assurance, quality management, quality improvement). The concept of objects and subjects of the quality management system of medical services has been clarified. The principles (orientation on the patient, management leadership, involvement of personnel in the work process, systematic approach, continuous improvement, reliability of information, relations with interested parties) and functions (planning, control, analysis, stimulation of the quality of medical services) of the quality management system of medical services are defined. The stages of development and implementation of the QMS of medical services, which include the formulation of its purpose, goals and tasks, the definition of the scope of application, the development of the necessary set of documents, the formation of a system of monitoring, evaluation and quality control, implementation and certification, as well as the internal audit of the QMS of medical services, were studied. It was determined that the implementation of the QMS of medical services occurs as a consistent formation of certain levels of quality: ensuring the quality of medical services and ensuring the sustainable success of the health care institution as a whole.

References

Цілі сталого розвитку. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku (дата звернення: 08.09.2024).

Шкільняк М.М., Кривокульська Н.М. Розвиток концептуальних підходів до управління якістю медичних послуг закладів охорони здоров’я. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я в Україні. 2020. № 2 (84). С. 22–29.

Шалько М.Н. Державне регулювання якості надання медичних послуг. Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 4 (106). С. 123–128.

Дубінський С.В. Проблеми забезпечення якості послуг в медичній галузі України. Європейський вектор економічного розвитку. 2016. № 1 (20). С. 51–59.

Бачинська О.М., Винниченко-Куликова Л.О. Формування системи управління якістю медичної допомоги в Україні в реаліях сьогодення. Інклюзивна економіка. 2024. № 2 (04). С. 10–15.

Толстанов О.К., Круть А.Г., Дмитренко І.А., Горачук В.В. Проблеми регулювання якості медичної допомоги в Україні та основні напрями їх вирішення. Медичні перспективи. 2022. Том 27, № 1. С. 166–173.

Рогачевський О.П. Теоретичні аспекти стратегічного управління якістю медичних послуг. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. С. 282–291.

Валах В., Рудінська О., Бусел С., Князькова В. Управління якістю медичних послуг в Україні в контексті міжнародного досвіду. Економічний аналіз. 2024. Том 34. № 2. С. 94–105.

Національний стандарт України ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги». Київ : ДП «УкрНДНЦ». 2016. 30 с.

Національний стандарт України ДСТУ ISO 9004:2018 «Управління якістю. Якість організації. Настанови щодо досягнення сталого успіху». Київ : ДП «УкрНДНЦ». 2019. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=81206 (дата звернення: 15.09.2024).

Національний стандарт України ДСТУ EN 15224:2019 «Системи управління якістю у сфері охорони здоров’я». Київ : ДП «УкрНДНЦ». 2020. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=82162 (дата звернення: 15.09.2024).

Tsili staloho rozvytku [Goals of sustainable development]. Available at: https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku (accessed September 8, 2024).

Shkilniak M. M., Kryvokulska N. M. (2020) Rozvytok kontseptualnykh pidkhodiv do upravlinnia yakistiu medychnykh posluh zakladiv okhorony zdorovia [Development of conceptual approaches to the management of the quality of medical services in health care institutions]. Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorovia v Ukraini, no. 2 (84), pp. 22–29.

Shalko M. N. (2023) Derzhavne rehuliuvannia yakosti nadannia medychnykh posluh [State regulation of the quality of medical services]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, no. 4 (106), pp. 123–128.

Dubinskyi S. V. (2016) Problemy zabezpechennia yakosti posluh v medychnii haluzi Ukrainy [Problems of ensuring the quality of services in the medical industry of Ukraine]. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku, no. 1 (20), pp. 51–59.

Bachynska O. M., Vynnychenko-Kulykova L. O. (2024) Formuvannia systemy upravlinnia yakistiu medychnoi dopomohy v Ukraini v realiiakh sohodennia [Formation of the quality management system of medical care in Ukraine in today's realities]. Inkliuzyvna ekonomika, no. 2 (04), pp. 10–15.

Tolstanov O. K., Krut A. H., Dmytrenko I. A., Horachuk V. V. (2022) Problemy rehuliuvannia yakosti medychnoi dopomohy v Ukraini ta osnovni napriamy yikh vyrishennia [Problems of regulating the quality of medical care in Ukraine and the main areas of their solution]. Medychni perspektyvy, vol. 27, no.1, pp. 166–173.

Rohachevskyi O. P. (2020) Teoretychni aspekty stratehichnoho upravlinnia yakistiu medychnykh posluh [Theoretical aspects of strategic management of the quality of medical services]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, vol. 5, no. 4, pp. 282–291.

Valakh V., Rudinska O., Busel S., Kniazkova V. (2024) Upravlinnia yakistiu medychnykh posluh v Ukraini v konteksti mizhnarodnoho dosvidu [Management of the quality of medical services in Ukraine in the context of international experience]. Ekonomichnyi analiz, vol. 34, no. 2, pp. 94–105.

Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU ISO 9001:2015 (2016) Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy [Quality management systems. Requirements]. Kyiv: DP “UkrNDNTs”. (in Ukrainian)

Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU ISO 9004:2018 (2019) Upravlinnia yakistiu. Yakist orhanizatsii. Nastanovy shchodo dosiahnennia staloho uspikhu [Quality management. The quality of the organization. Guidelines for achieving sustainable success]. Kyiv: DP “UkrNDNTs”. 2019. Available at: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=81206 82162 (accessed 08 September 2024).

Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU EN 15224:2019 (2020) Systemy upravlinnia yakistiu u sferi okhorony zdorovia [Quality management systems in the field of health care]. Kyiv: DP “UkrNDNTs”. Available at: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=82162 (accessed September 8, 2024).

Published
2024-10-31
How to Cite
Hurzhyi, P. (2024). QUALITY MANAGEMENT OF MEDICAL SERVICES OF HEALTHCARE INSTITUTIONS. Entrepreneurship and Innovation, (33), 95-99. https://doi.org/10.32782/2415-3583/33.16