MECHANISM OF STATE REGULATION OF TOURISM IN UKRAINE AND ITS INTERACTION WITH PRIVATE ENTERPRISES OF THE TOURISM SECTOR
Abstract
Public-private partnership is one of the effective forms of interaction between the public (state) and private sectors. This article explores the features of the formation of the mechanism of state regulation of tourism in Ukraine and its interaction with private enterprises in the tourism sector. State regulation of tourism in Ukraine is of great importance for the development of this industry. It contributes to the creation of favorable conditions for the development of tourism infrastructure, the protection of the rights of consumers of tourist services, the safety of tourists, and also promotes the promotion of Ukraine in the international tourism market. Its main components, levers, and main directions are determined. On this basis, the forms of interaction between the public and private sectors in the tourism industry are distinguished, which include two forms: the first - the state performs the legislative, regulatory, administrative, economic function, the second - enterprises comply with legislative and regulatory acts, operate in a certain political space. Based on this, it is recommended that for effective interaction between the state and the private sector in the tourism sphere, it is necessary to: simplify licensing and certification procedures, reduce the administrative burden on enterprises, increase the volume of tourism financing, create favorable conditions for the development of innovations in the tourism sector. The development of public-private partnership can become an effective tool for the development of tourism in Ukraine, contribute to the attraction of private investments in the development of tourism infrastructure, the implementation of joint projects, and also improve the quality of tourist services. State policy in the field of tourism should be aimed at creating a favorable investment climate, stimulating the development of competition, and also improving the quality of tourist services. This will allow Ukraine to become more competitive in the international tourism market and increase the volume of tourism receipts, effectively develop this sphere and attract investments for the development of this industry.
References
Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 р. № 168-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80
Андрущенко О.С. Організація туристичної діяльності: конспект лекцій. Одес а: Одеський державний екологічний університет, 2022. 144 с.
Безкоровайна В.В., Костишин Н.С. Чинники, що перешкоджають розвитку регіонального туризму. 2020. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/31618/2/SEVIRBS_2020_Bezkorovajna_V_V-Factors_impeding_the_16-17.pdf
Биркович В.І. Удосконалення державного регулювання розвитку туризму на регіональному рівні. Стратегічні пріоритети. 2007. № 4(5). С. 157–163.
Гостєва Н.П. Адміністративний механізм державного регулювання туристичної галузі України. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 12. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=513
Залознова Ю.С., Бутенко Н.В., Петрова І.П. Публічно-приватне партнерство в Україні: стан, проблеми та перспективи розвитку. Економічний вісник Донбасу. 2016. № 2(44). С. 21–28.
Кучай О.В. Роль держави в організації туристичного бізнесу: міжнародний та український досвід. Вісник КНЛУ. Серія Історія, економіка, філософія. 2022. Випуск 27. С. 58–67.
Мазаракі А.А., Антонюк К.Г. Характеристика публічно-приватного партнерства як ефективної форми інвестиційного забезпечення сфери туризму в Україні. Бізнес Інформ. 2021. № 10. C. 50–56.
Нікітенко К. Особливості розвитку туризму в Україні. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2020. № 2. С. 38–44.
Подорожі та війна: якою буде туріндустрія після перемоги. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/07/21/689436/
Семенов В.Ф., Ревенюк П.С. Організаційні аспекти ефективної міжнародної туристичної діяльності. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2022. № 2 (79). С. 65–78.
Тараш Л.І. Узагальнення практики використання форм державно-приватного партнерства. Вісник економічної науки України. 2015. № 2 (29). С. 97–103.
Чкан А.С. Державне регулювання сфери туризму в Україні. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету. Економічні науки. 2012. № 2 (18). Том 3. С. 276–290.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku : Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 bereznia 2017 r. [On Approval of the Strategy for the Development of Tourism and Resorts until 2026: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 16, 2017]. No. 168-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80
Andrushchenko O. S. (2022) Orhanizatsiia turystychnoi diialnosti: konspekt lektsii [Organization of tourist activity: lecture notes]. Odesa: Odeskyi derzhavnyi ekolohichnyi universytet, 144 p.
Bezkorovaina V. V., Kostyshyn N. S. (2020) Chynnyky, shcho pereshkodzhaiut rozvytku rehionalnoho turyzmu [Factors impeding the development of regional tourism]. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/31618/2/SEVIRBS_2020_Bezkorovajna_V_V-Factors_impeding_the_16-17.pdf
Byrkovych V. I. (2007. Udoskonalennia derzhavnoho rehuliuvannia rozvytku turyzmu na rehionalnomu rivni [Improvement of state regulation of tourism development at the regional level]. Stratehichni priorytety, no. 4 (5), pp. 157–163.
Hostieva N. P. Administratyvnyi mekhanizm derzhavnoho rehuliuvannia turystychnoi haluzi Ukrainy [Administrative mechanism of state regulation of the tourism industry of Ukraine]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, no. 12. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=513
Zaloznova Yu. S., Butenko N. V., Petrova I. P. (2016) Publichno-pryvatne partnerstvo v Ukraini: stan, problemy ta perspektyvy rozvytku [Public-private partnership in Ukraine: state, problems and prospects of the development]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu, no. 2(44), pp. 21–28.
Kuchai O. V. (2022) Rol derzhavy v orhanizatsii turystychnoho biznesu: mizhnarodnyi ta ukrainskyi dosvid [The role of the state in the organization of the tourism business: international and Ukrainian experience]. Visnyk KNLU. Seriia Istoriia, ekonomika, filosofiia, vol. 27, pp. 58–67.
Mazaraki A. A., Antoniuk K. H. (2021) Kharakterystyka publichno-pryvatnoho partnerstva yak efektyvnoi formy investytsiinoho zabezpechennia sfery turyzmu v Ukraini [A characterization of public-private partnership as an efficient form of investment provision in the sphere of tourism in Ukraine]. Biznes Inform, no. 10, pp. 50–56.
Nikitenko K. (2020) Osoblyvosti rozvytku turyzmu v Ukraini [Peculiarities of tourism development in Ukraine]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, no. 2, pp. 38–44.
Podorozhi ta viina: yakoiu bude turindustriia pislia peremohy [Travel and war: what will the tourism industry be like after victory]. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/07/21/689436/
Semenov V. F., Reveniuk P. S. (2022) Orhanizatsiini aspekty efektyvnoi mizhnarodnoi turystychnoi diialnosti [Organizational aspects of effective international tourist activity]. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti, no. 2 (79), pp. 65–78.
Tarash L. I. (2015) Uzahalnennia praktyky vykorystannia form derzhavno-pryvatnoho partnerstva [Generalization of the practice of using forms of public-private partnership]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, no. 2 (29), pp. 97–103.
Chkan A. S. (2012) Derzhavne rehuliuvannia sfery turyzmu v Ukraini [State regulation of tourism in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 2 (18), vol. 3, pp. 276–290.