SOCIALLY RESPONSIBLE MARKETING FOR THE DEVELOPMENT OF THE POTENTIAL OF PEOPLE WITH DISABILITIES
Abstract
The article examines the influence of socially responsible marketing (SRM) on the development of the potential of people with disabilities. The research aims to determine how marketing strategies and tools can be used to increase the level of social integration, improve the quality of life and ensure equal opportunities for people with disabilities. The article emphasizes the socio-economic status of people with disabilities as one of the key problems of modern society. They face numerous barriers that limit access to education, employment and other social services. High levels of unemployment among this population lead to low incomes and dependence on social assistance, creating a vicious cycle of poverty and social isolation. The insufficient level of access to quality education makes it difficult to get a high-paying job, and the prejudices of employers reduce the chances of employment. It was determined that socially responsible business can play an important role in supporting the development of the potential of people with disabilities through the implementation of corporate social responsibility (CSR) programs and raising public awareness of the needs of this group. Marketing strategies have been proven to play a crucial role in supporting people with disabilities. Defining the target audience, analyzing the market and creating an inclusive design of products and services are the first steps in developing a marketing strategy. Collaboration with organizations that support people with disabilities helps to gain valuable insights and increase brand credibility. Digital marketing tools, such as inclusive websites and social media, open up new opportunities for engaging audiences and spreading the word. To evaluate the effectiveness of CBM, it is important to take into account such criteria as the level of awareness and involvement, changes in the attitude and behavior of society, impact on the target audience, financial efficiency and innovativeness. Using these criteria helps to understand the impact of CVM and improve future campaigns. Thus, socially responsible marketing has great potential to support and develop the potential of people with disabilities.
References
Бочко О.Ю. Модернізація пріоритетів соціально відповідального бізнесу у період війни. Маркетинг і логістика в системі менеджменту: тези доповідей XІV Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. 276 с. С. 33–34.
Грохова Т. Розвиток соціально відповідального маркетингу. Чому компаніям слід просувати себе «відповідально». URL: http://iqholding.com.ua/articles/rozvitok-sotsialno-vidpovidalnogo-marketingu-chomu-kompaniyam-slid-prosuvati-sebe-«vidpov-0о
Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу : монографія / за заг. редакцією М.П. Буковинської. Київ : ЦП «Компринт», 2015. 297 с.
Лихолат С.М. Аналіз реалізації принципів корпоративної соціальної відповідальності в практичній діяльності підприємств. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2022. № 34. C. 238–245.
Ляшук К., Гордовський А. Соціальний маркетинг і соціальна відповідальність бізнесу. Трансформаційна економіка. 2023. № 2(02). С. 34–37. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-2-6
Македон В.В., Маковецька А.О. Інформаційне забезпечення економічної безпеки підприємств в умовах ринкової нестабільності. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2023. № 12. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-12-9477
Македон В.В., Байлова О.О. Планування і організація впровадження цифрових технологій в діяльність промислових підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2023. Випуск 47. C. 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3
Македон В.В., Валіков В.П., Рябик Г.Є. Розвиток світового ринку ділових інтелектуальних послуг під впливом економіки 4.0. Нобелівський вісник. 2019. № 1. С. 59–72. DOI: https://doi.org/10.32342/2616-3853-2019-2-12-7
Македон В.В., Валіков В.П., Федьора С.С. Удосконалення управління промисловими підприємствами на основі стратегій інноваційного розвитку. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1. С. 108–125.
Македон В.В., Чабаненко А.В. Факторні складові цифровізації глобальної економіки та макроекономічних систем країн світу. Ефективна економіка. 2022. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.1.11
Решміділова С.Л. Соціально-відповідальний маркетинг як інструмент формування трудового колективу. Маркетингові технології в умовах глобалізації економіки України: тези доп. ХІV міжнар. наук.-практ. конф. Хмельницький–Сатанів, 28–30 листоп. 2019 р. Хмельницький : ХНУ, 228 с.
Ahluwalia S. A critique of corporate social responsibility in light of classical economics. AMS Review. 2022. No 12. P. 25–29. DOI: https://doi.org/10.1007/s13162-022-00224-4
Makedon V., Valikov V., Kurinnaya I., Koshlyak E. Strategic innovative development of the enterprises: theory and methodology. Scientific journal Economics and finance. 2019. Issue 2. P. 52–62.
Sanclemente-Tellez J. Marketing and Corporate Social Responsibility (CSR). Moving between broadening the concept of marketing and social factors as a marketing strategy. Spanish Journal of Marketing ESIC. 2017. No 21. P. 4–25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sjme.2017.05.001
Bochko O. Iu. (2022) Modernizatsiia priorytetiv sotsialno vidpovidalnoho biznesu u period viiny [Modernising the priorities of socially responsible business in times of war]. Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu: tezy dopovidei XIV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 276 p., pp. 33–34.
Horokhova T. (2020) Rozvytok sotsialno vidpovidalnoho marketynhu. Chomu kompaniyam slid prosuvaty sebe «vidpovidalno» [Development of socially responsible marketing. Why companies should promote themselves "responsibly"]. Available at: http://iqholding.com.ua/articles/rozvitok-sotsialno-vidpovidalnogo-marketingu-chomu-kompaniyam-slid-prosuvati-sebe-«vidpov-0 (accessed July 8, 2024).
Bukovynskoyi M. P. (2015) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist biznesu [Corporate social responsibility of business]: monohrafiya / za zah. redaktsiyeyu M.P. Bukovynskoyi. Kyiv: TSP «Komprynt», 297 р.
Lykholat S. M. (2022) Analiz realizatsiyi pryntsypiv korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti v praktychniy diyalʹnosti pidpryyemstv [Analysis of the implementation of the principles of corporate social responsibility in the practical activities of enterprises]. Naukovi zapysky Lʹvivsʹkoho universytetu biznesu ta prava. Seriya ekonomichna. Seriya yurydychna, no. 34, pp. 238–245.
Lyashuk K., & Hordovsʹkyy A. (2023) Sotsialʹnyy marketynh i sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu [Social marketing and social responsibility of business]. Transformatsiyna ekonomika, no. (2 (02), pp. 34–37. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-2-6
Makedon V. V., Bailova O. O. (2023) Planuvannya i orhanizatsiya vprovadzhennya syfrovykh tekhnolohiy v diyalʹnistʹ promyslovykh pidpryyemstv [Planning and organizing the implementation of digital technologies in the activities of industrial enterprises]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Economic Sciences", issue 47, pp. 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3
Makedon V. V., Makovetsʹka A. O. (2023) Informatsiyne zabezpechennya ekonomichnoyi bezpeky pidpryyemstv v umovakh rynkovoyi nestabilʹnosti [Information provision of economic security of enterprises in conditions of market instability]. Mizhnarodnyy naukovyy zhurnal "Internauka". Seriya: "Ekonomichni nauky", no. 12. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-12-9477
Makedon V. V., Valikov V. P., Ryabyk G. E. (2019) Rozvytok svitovoho rynku dilovykh intelektualʹnykh posluh pid vplyvom ekonomiky 4.0 [Development of the world market of business intellectual services under the influence of economy 4.0]. Nobelevskiy vestnik, no. 1, pp. 59–72. DOI: https://doi.org/10.32342/2616-3853-2019-2-12-7
Makedon V. V., Valikov V. P., Fedyora S. S. (2019) Udoskonalennya upravlinnya promyslovymy pidpryyemstvamy na osnovi stratehiy innovatsiynoho rozvytku [Improving the management of industrial enterprises based on innovative development strategies]. European vector of economic development, no. 1, pp. 108–125.
Makedon V. and Chabanenko A. (2022) Faktorni skladovi tsyfrovizatsiyi hlobalʹnoyi ekonomiky ta makroekonomichnykh system krayin svitu [Factor components of digitalization of the global economy and macroeconomic systems of countries]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.1.11
Reshmidilova S. L. (November 28-30, 2019) Sotsialʹno-vidpovidalʹnyy marketynh yak instrument formuvannya trudovoho kolektyvu [Socially responsible marketing as a tool for forming the workforce.]. Marketynhovi tekhnolohiyi v umovakh hlobalizatsiyi ekonomiky Ukrayiny : tezy dop. KHIV mizhnar. nauk.-prakt. konf. Khmelʹnytsʹkyy–Sataniv. Khmelʹnytsʹkyy: KHNU.
Ahluwalia S. (2022) A critique of corporate social responsibility in light of classical economics. AMS Review, no. 12, pp. 25–29. DOI: https://doi.org/10.1007/s13162-022-00224-4
Makedon V., Valikov V., Kurinnaya I., Koshlyak E. (2019) Strategic innovative development of the enterprises: theory and methodology. Scientific journal Economics and finance, issue 2, pp. 52–62.
Sanclemente-Tellez J. (2017) Marketing and Corporate Social Responsibility (CSR). Moving between broadening the concept of marketing and social factors as a marketing strategy. Spanish Journal of Marketing ESIC, no. 21, pp. 4–25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sjme.2017.05.001