ANALYSIS OF CURRENT ASPECTS OF DIGITALIZATION OF BUSINESS COMMUNICATIONS OF ENTERPRISES IN UKRAINE: DIRECTIONS AND TOOLS

  • Tetiana Smyrnova Oles Honchar Dnipro National University
Keywords: communication, business communication, digital communication, digitalization, mobile applications, messengers, social networks, chatbots

Abstract

The article examines digitalization from the point of view of business and its communication interaction with various stakeholders (interested parties): customers, as consumers of products and services, partners, the state. The article consistently presents material on the essence of enterprise communication and presents its main directions, characterizes the essence of digitalization, its features, pluses and minuses for business, the impact on its success and development, highlights the main tools and technologies of digitalization of business communication interaction, analyzes modern channels of digital communications and the current state of application of business communication interaction tools at Ukrainian enterprises. Attention is focused on the fact that in modern business communications play one of the key roles in the successful functioning of any enterprise, especially those implemented with the help of digitalization and its tools. It was noted that digitalization through the introduction of the latest digital technologies, which allow active communication, contributes to the promotion of the company in the target market, strengthening its position on it, automating many routine processes, increasing the level of competitiveness, etc. It has been established that the digitalization of communicative interaction of modern business manifests itself in two global directions: internal (for communications between employees within the enterprise) and external (for communications with all external stakeholders of the enterprise). It has been established that omnichannel is the most modern trend in providing external communication with customers, which consists in providing customers with the opportunity to interact with the company through physical stores, by phone (ie offline), through chatbots, social networks, mobile applications, etc. (i.e. online) with provision of a smooth and continuous transition between different channels. Separated key channels of communicative interaction of business with the consumer in the conditions of digitalization in compliance with the philosophy and strategy of omnichannel.

References

Паращич М.І., Ноджак Л.С. Діджиталізація та її роль у діяльності українських підприємств. SMEU. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Вип. 4. № 2. С. 192–200

Лазоренко Т., Шолом І. Діджиталізація як основний фактор розвитку бізнесу. Збірник тез доповідей міжнар. наук.-практ. конференції «Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи». 2020. Вип. № 1. C. 50–51

Раупов Р. Розвиток бізнес-комунікацій підприємства в умовах змін. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2020. Вип. 25. С. 102–107

Calderon-Monge E., Ribeiro-Soriano D. The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Rev Manag Sci. 2024. № 18. Р. 449–491

Галушка К.А., Кондратенко Н.Д. Диджеталізація и її вплив на комунікацію бізнес-сектора. Молодий вчений. 2020. № 8 (84). С. 257–264.

Семилітко Д. Діджиталізація в дії: як цифрова трансформація бізнесу впливає на успіх компанії. Аудитор України. 2019. № 5. С. 76–79.

Гудзь О., Федюнін С. Діджиталізація як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 3 (29). С. 18–24.

5 трендів онлайн-комунікацій у 2023 році. URL: https://vc.ru/marketing/604383-5-trendov-onlayn-kommunikaciy-v-2023-godu (дата звернення: 01.03.2024).

Миколюк О.А., Бобровник В.М. Управління підприємством в умовах діджиталізації економіки. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 4. С. 142–146.

Вобяченко О. Омніканальність у 2023 році: яка стратегія вигідна бізнесу та клієнтам? 2023. URL: https://thepage.ua/ua/experts/omnikanalnist-u-biznesi-sho-treba-znati (дата звернення: 07.03.2024).

Офіційний сайт «Цитрус» у мережі. URL: https://www.ctrs.com.ua/ (дата звернення: 07.03.2024).

Інформація про Групу компаній «Цитрус». URL: https://www.ctrs.com.ua/about/?app=nextgen (дата звернення: 07.03.2024).

Цитрус: відрізнятись дозволено. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.citrusapp&pli=1 (Дата звернення: 09.03.2024).

Шатаєва Т. Чат-боти для бізнесу в Україні. Сценарії використання та коротка добірка найкращих платформ. 2022. URL: https://helpcrunch.com/blog/uk/chat-bot-dla-biznesu/ (дата звернення: 09.03.2024).

Ефективність яких бізнес процесів може покращити чат-бот. 2023. URL: https://gerabot.com/article/efektivnist_yakih_biznes_procesiv_mozhe_pokrashiti_chatbot (дата звернення: 09.03.2024).

Петренко С.М. Роль інформаційних технологій в практиці управління підприємств в сфері туризму. Економічний простір. 2023. Вип. № 188. С. 128–136.

Parashchych M. I., Nodzhak L. S. (2022) Didzhytalizatsiia ta yii rol u diialnosti ukrainskykh pidpryiemstv [Digitalization and its role in the activity of Ukrainian enterprises]. SMEU. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, vol. 4, no. 2, pp. 192–200.

Lazorenko T., Sholom I. (2020) Didzhytalizatsiia yak osnovnyi faktor rozvytku biznesu [Digitization as the main factor of business development]. Zbirnyk tez dopovidei mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii «Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy», vo1. 1, pp. 50–51.

Raupov R. (2020) Rozvytok biznes-komunikatsii pidpryiemstva v umovakh zmin [Development of business communications of the enterprise in the conditions of changes]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, vo1.25, pp.102–107.

Kalderon-Monhe E., Ribeiro-Soriano D. (2024) Rol tsyfrovizatsii v biznesi ta menedzhmenti: systematychnyi ohliad literatury [The role of digitalization in business and management: a systematic literature review]. Rev Manag Sci, no.18, pp. 449–491.

Halushka K. A., Kondratenko N. D. (2020) Dydzhetalizatsiia y yii vplyv na komunikatsiiu biznes-sektora [Digitalization and its impact on business sector communication]. Molodyi vchenyi, vo1. 8, no. 84, pp. 257–264.

Semylitko D. (2019) Didzhytalizatsiia v dii: yak tsyfrova transformatsiia biznesu vplyvaie na uspikh kompanii [Digitization in Action: How Digital Business Transformation Affects Company Success]. Audytor Ukrainy, no. 5, pp. 76–79.

Hudz O., Fediunin S. (2019) Didzhytalizatsiia yak konkurentna perevaha pidpryiemstv [Digitization as a competitive advantage of enterprises]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, vo1. 3, no. 29, pp.18–24.

5 trendiv onlain-komunikatsii u 2023 rotsi [5 online communication trends in 2023] Available at: https://vc.ru/marketing/604383-5-trendov-onlayn-kommunikaciy-v-2023-godu (accessed March 1, 2024).

Mykoliuk O. A., Bobrovnyk V. M. (2021) Upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh didzhytalizatsii ekonomiky [Enterprise management in the conditions of digitalization of the economy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no.4, pp. 142–146.

Vobiachenko O. (2023) Omnikanalnist u 2023 rotsi: yaka stratehiia vyhidna biznesu ta kliientam? [Omnichannel in 2023: Which strategy is beneficial for business and customers?]. Available at: https://thepage.ua/ua/experts/omnikanalnist-u-biznesi-sho-treba-znati (accessed March 7, 2024).

Ofitsiinyi sait «Tsytrus» u merezhi [The official site of «Citrus» is online] Available at: https://www.ctrs.com.ua/ (accessed March 7, 2024).

Informatsiia pro Hrupu kompanii «Tsytrus» [Information about the "Citrus" Group of Companies]. Available at: https://www.ctrs.com.ua/about/?app=nextgen (accessed March 9, 2024).

Tsytrus: vidrizniatys dozvoleno [Citrus: it is allowed to differ]. Available at: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.citrusapp&pli=1 (accessed March 9, 2024).

Shataieva T. (2022) Chat-boty dlia biznesu v Ukraini. Stsenarii vykorystannia ta korotka dobirka naikrashchykh platform [Chatbots for business in Ukraine. Use cases and a short selection of the best platforms]. Available at: https://helpcrunch.com/blog/uk/chat-bot-dla-biznesu/ (accessed March 9, 2024).

Efektyvnist yakykh biznes protsesiv mozhe pokrashchyty chat-bot (2023) [The effectiveness of which business processes can be improved by a chatbot] Available at: https://gerabot.com/article/efektivnist_yakih_biznes_procesiv_mozhe_pokrashiti_chatbot (accessed March 9, 2024).

Petrenko S. M. (2023) Rol informatsiinykh tekhnolohii v praktytsi upravlinnia pidpryiemstv v sferi turyzmu [The role of information technologies in the practice of management of enterprises in the field of tourism]. Ekonomichnyi prostir, no. 188. pp. 128–136.

Published
2024-04-30
How to Cite
Smyrnova, T. (2024). ANALYSIS OF CURRENT ASPECTS OF DIGITALIZATION OF BUSINESS COMMUNICATIONS OF ENTERPRISES IN UKRAINE: DIRECTIONS AND TOOLS. Entrepreneurship and Innovation, (31), 62-67. https://doi.org/10.32782/2415-3583/31.10