THE AMBIVALENCE OF ETHICAL PRINCIPLES IN THE DIGITAL TRANSITION

Keywords: digital transition, ethical principles, ethical conflict

Abstract

Abstract. The article identifies the importance of digital transition in the modern world, as it contributes to the transformation of society and provides new opportunities for improving the quality of life in various areas of global activity. A successful digital transition requires a comprehensive approach that takes into account the actions of various actors in society, such as government, business, and citizens. This cooperation can open up new opportunities for economic development, improving lives, and increasing the efficiency of services. However, in order to achieve positive results, it is important to take into account ethical aspects related to understanding and adherence to ethical values, principles and standards. Understanding morality and the right thing to do is key to creating a sustainable and equitable digital society. One important aspect is ensuring the rights of users and citizens, where data privacy and security are of particular importance. The implementation of ethical principles in the digital transition poses a number of challenges. Maintaining a balance between ensuring privacy and simultaneous transparency to society can cause ethical conflict. To ensure adequate data protection, companies must comply with information security rules and regulations. Violation of these rules can cause legal and financial problems and negatively affect reputation. Compliance with privacy and data protection regulations, on the other hand, helps to increase consumer confidence, which can be a key factor in competitive advantage. An ambivalent aspect that may arise in the relationship between transparency and privacy in the digital environment is that, on the one hand, transparency can contribute to public trust in the actions of companies and government agencies, as well as increase the effectiveness of data control. But on the other hand, excessive transparency can violate the rights to privacy and confidentiality of personal data. It is found that resolving the ethical conflict between privacy and transparency requires a balanced approach that adheres to regulatory requirements and regulation while ensuring openness and trust from users. It is determined that the application of an integrative approach to the development, implementation and enforcement of ethical values and standards will contribute to the creation of a fair, sustainable and ethical digital society that is supported and surrounded by the trust of all its participants.

References

Струтинська І., Дмитроца Л., Козбур Г. Методологія визначення рівня цифрової зрілості бізнес-структур методом кластеризації. Підприємництво та інновації. 2019. № 10. С. 188–194. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/10.29

Нікітін Ю., Кульчицький О. Цифрова парадигма як основа визначень: цифровий бізнес, цифрове підприємство, цифрова трансформація. Маркетинг і цифрові технології. 2019. [S.l.], v. 3, n. 4, p. 77–87. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/86

Матвейчук Л.О. Цифрова економіка: теоретичні аспекти. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2018. № 4. С. 116–127. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_eco_2018_4_20

Гудзь О.Є. Цифрова економіка: зміна цінностей та орієнтирів управління підприємствами. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 2. С. 4–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_2_3

Воржакова Ю.П., Хлебинська О.І. Сутність цифрової трансформації з різних позицій підприємців та науковців. Економіка та держава. 2021. № 9. С. 107–111. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.9.107

Седікова І., Седіков Д. Нові парадигми менеджменту в умовах цифрової економіки. Food Industry Economics. 2022. № 14(3). DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v14i3.2360

Компаниец В., Крацер В. Щодо впливу цифрової революції на економіку та людину: ефекти цифровізації. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 68. DOI: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i68.188989

Чікарькова М. Етичні аспекти дистанційного навчання у добу пандемії COVID-19. Освітологія. 2021. № 10. С. 73–80. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.108

Конюкова І.Я., Сидоровська Є.А. Цифровий етикет комунікативної культури ХХІ століття. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 1. С. 26–30.

Ремньова Л., Забаштанська Т. Диджитал-етикет у сучасних бізнес-комунікаціях та в управлінні персоналом. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 2(30). С. 32–43. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2022-2(30)-32-43

Андрійченко Ж., Близнюк Т., Майстренко О. Digital етикет та комунікації: тенденції та вимоги сьогодення. Економіка та суспільство. 2021. Випуск 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-24

Коблянська І. Трансформація етичних аспектів наукових досліджень в умовах цифровізації. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-33

Strutynska I., Dmytrotsa L., Kozbur H. (2019). Metodolohiia vyznachennia rivnia tsyfrovoi zrilosti biznes-struktur meto¬dom klasteryzatsii [Methodology for determining the level of digital maturity of business structures using the clustering method]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no. 10, рр. 188–194. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/10.29

Nikitin Yu., Kulchytskyi O. (2019). Tsyfrova paradyhma yak osnova vyznachen: tsyfrovyi biznes, tsyfrove pidpryiemstvo, tsy-frova transformatsiia [Digital paradigm as the basis of definitions: digital business, digital enterprise, digital transformation]. Mar-ketynh i tsyfrovi tekhnolohii, [S.l.], vol. 3, no. 4, pp. 77–87. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/86

Matveichuk L.O. (2018). Tsyfrova ekonomika: teoretychni aspekty [Digital economy: theoretical aspects]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 4, рр. 116–127. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_eco_2018_4_20

Hudz O.Ie. (2018). Tsyfrova ekonomika: zmina tsinnostei ta oriientyriv upravlinnia pidpryiemstvamy [Digital economy: chang¬ing values and orientations of enterprise management]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, no. 2, рр. 4–12. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ecmebi_2018_2_3

Vorzhakova Yu.P., Khlebynska O.I. (2021). Sutnist tsyfrovoi transformatsii z riznykh pozytsii pidpryiemtsiv ta naukovtsiv [The essence of digital transformation from different positions of entrepreneurs and scientists]. Ekonomika ta derzhava, no. 9, рр. 107–111. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.9.107

Sedikova I., Sedikov D. (2022). Novi paradyhmy menedzhmentu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [New paradigms of manage-ment in the conditions of the digital economy]. Food Industry Economics, no. 14(3). DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v14i3.2360

Kompanyets V., Kratser V. (2019). Shchodo vplyvu tsyfrovoi revoliutsii na ekonomiku ta liudynu: efekty tsyfrovizatsii [Regard¬ing the impact of the digital revolution on the economy and people: the effects of digitalization]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no. 68. DOI: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i68.188989

Chikarkova M. (2021). Etychni aspekty dystantsiinoho navchannia u dobu pandemii COVID-19 [Ethical aspects of distance learning in the era of the COVID-19 pandemic]. Osvitolohiia, no. 10, рр. 73–80. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.108

Koniukova I.Ia., Sydorovska Ye.A. (2021). Tsyfrovyi etyket komunikatyvnoi kultury ХХІ stolittia [Digital etiquette of commu-nicative culture of the 21st century]. Visnyk natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, no. 1, рр. 26–30.

Remnova L., Zabashtanska T. (2023). Dydzhytal-etyket u suchasnykh biznes-komunikatsiiakh ta v upravlinni personalom [Digital etiquette in modern business communications and personnel management]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, no. 2(30), рр. 32–43. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2022-2(30)-32-43

Andriichenko Zh., Blyzniuk T., Maistrenko O. (2021). Digital etyket ta komunikatsii: tendentsii ta vymohy sohodennia [Digital etiquette and communications: trends and requirements today]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-24

Koblianska I. (2023). Transformatsiia etychnykh aspektiv naukovykh doslidzhen v umovakh tsyfrovizatsii [Transformation of ethical aspects of scientific research in conditions of digitalization]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-33

Published
2024-01-31
How to Cite
Kalinichenko, L., Melnyk, L., Litvinova, A., Koblianska, I., & Kubatko, O. (2024). THE AMBIVALENCE OF ETHICAL PRINCIPLES IN THE DIGITAL TRANSITION. Entrepreneurship and Innovation, (30), 14-20. https://doi.org/10.32782/2415-3583/30.2