EVOLUTION OF THE CONCEPT «MARKET» IN THE CONTEXT OF EXPANDING ITS FUNCTIONS

Keywords: market, price, market functions, stages of development, concepts of development, laws of proposal and demand

Abstract

The evolution of the concept of the market takes place under the influence of the rapid development of the economy and many factors of the macro- and microenvironment. Gradually developing from the territorial nature of the definition of the concept, it retains its basic essence as the interaction of demand and proposal, and is supplemented by a description of mechanisms and tools that allow regulating the relationship between buyers and sellers, based on the main functions of the market. Various approaches of scientists to the definition of the concept of market are analyzed, based on which five main stages of the evolution of the concept of the market are defined: gradually developing from the territorial character of the definition of the concept, it retains its basic essence as the interaction of demand and supply, and is supplemented by a description of the mechanisms and tools that allow regulate the relationship between buyers and sellers based on the basic functions of the market. The definition of the market is formulated as a mechanism of interaction between buyers and sellers, which is, on the one hand, a self-regulating economic system based on the laws of supply and demand, formed under the influence of a number of limiting and stimulating factors, and on the other hand, a system that requires economic and administrative regulation with on the part of the state to ensure public interests. The main functions of the market are considered: pricing, reproduction, stimulation, regulation, sanitation control, informational, intermediary, disinfection function. A competitive function has been added to the main functions, which is responsible for creating conditions for healthy competition on the market and encouraging manufacturers to take competitive actions, measures, and decisions effective in the competition for the consumer. The need to create a significant administrative-organizational mechanism of influence on the elimination of the disparity in the development of various spheres of the economy, which requires intervention through means of regulation both at the national and local levels, is substantiated.

References

Савощенко А.С. Інфраструктура товарного ринку. Київ, КНЕУ, 2005. 336 с.

Юрчик І.Б. Еволюція наукових поглядів та інституційне забезпечення ефективного функціонування ринку праці. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 28-1. С. 75-78.

Економічна теорія: навч. посібник / В. О. Білика, П. Т. Саблука. Київ: ННЦ ІАЕ, 2004. 560 с.

Чухно А.А. Рынок. Киев: Украина, 1995. 448 с.

Українська Радянська Енциклопедія / М. П. Бажан. Київ: Головна редакція Української Радянської Енциклопедії. 1983. Т. 9. 560 с.

Економічна теорія: Політекономія: підручник / В.Д. Базилевича; 6-е вид., перероб. і доп. Київ: Знання-Прес, 2007. 719 с.

Heyne Paul (2013) The Economic Way of Thinking. Pearson, 13th. 456 р.

McConnell, Campbell R. (2000) Economics: principles, problems, and policies / Campbell R. McConnell, Stanley L. Brue, Sean M. Flynn. 18th ed. 390 р.

Косік А.Ф., Гронтковська Г.Е. Мікроекономіка: навч. посіб. / Київ: Цент учбової літератури, 2008. 438 с.

The Essence of Markets and Competition: веб-сайт. URL: https://bizonaire.com/en/blog/article/the-essence-of-markets-and-competition---162.html#:~:text=The%20modern%20market%20is%20a,distribution%20and%20consumption%20of%20products. (дата звернення 31.08.2022).

Уразов А.У., Маслак П.В., Саух І.В. Основи економічної теорії: навч. посіб. Київ: МАУП. 2005. 328с. URL: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/nw31.pdf (дата звернення 31.08.2022).

Кириленко В.В. Економіка: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Тернопіль: Економічна думка, 2002. 193с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/469/1/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0.pdf (дата звернення 27.08.2022).

Мочерний С. В. Основи економічних знань: Підручник. Київ: Видавничий центр «Академія», 2000. 304 с.

Гальчинський А. С, Єщенко П. С, Палкій Ю. І, Основи економічних знань: навч. посібник. Київ: Вища школа. 2002. 543с.

Площик М.В. Умови Функціонування ринкової економіки. Економіка та держава. №8. 2011. С. 72-74.

Jumaboyev A.А. Essence and development of a market economy: стаття. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/essence-and-development-of-a-market-economy (дата звернення 29.08.2022).

Оганесян В.С. Економічна сутність ринку продукції тваринництва. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 6. 2016 С. 133-135.

Орел В.М. Оцінка сучасного стану та перспективного розвитку регіонального ринку м’яса та м’ясної продукції. Економічний аналіз. 2014. Том 18. № 3. С. 70-74.

Savoshchenko A.S. (2005) Infrastruktura tovarnoho rynku [The infrastructure of the commodity market]. Kyiv, KNEU. (in Ukraine).

Iurchyk I.B. (2018) Evoliutsiia naukovykh pohliadiv ta instytutsiine zabezpechennia efektyvnoho funktsionuvannia rynku pratsi. [The evolution of scientific views and institutional support for the effective functioning of the labor market.]. Prychornomorski ekonomichni studii. Vol. 28-1. pp. 75-78.

Bilyk V.O., Sabluk P.T. (2004) Ekonomichna teoriia: navch. posibnyk [Economic theory]. Kyiv: NNTs IAE. (in Ukraine).

Chukhno A.A. (1995) Rynok [Market]. Kyev: Ukrayna. (in Ukraine).

Bazhan M. P. (1983) Ukrainska Radianska Entsyklopediia [Ukrainian Soviet Encyclopedia]. Kyiv: Holovna redaktsiia Ukrainskoi Radianskoi Entsyklopedii. (in Ukraine).

Bazylevycha V.D. (2007) Ekonomichna teoriia: Politekonomiia [Economic theory: Political economy]. Kyiv: Znannia-Pres. (in Ukraine).

Heyne Paul (2013) The Economic Way of Thinking. Pearson, 13th. 456 р. (in USA)

McConnell, Campbell R. (2000) Economics: principles, problems, and policies / Campbell R. McConnell, Stanley L. Brue, Sean M. Flynn. 18th ed. 390 р. (in USA).

Kosik A.F., Hrontkovska H.E. (2008). Mikroekonomika. [Microeconomics]. Kyiv: Tsent uchbovoi literatury. (in Ukraine).

The Essence of Markets and Competition: veb-sait. Available at: https://bizonaire.com/en/blog/article/the-essence-of-markets-and-competition---162.html#:~:text=The%20modern%20market%20is%20a,distribution%20and%20consumption%20of%20products (accessed 31 August 2022).

Urazov A.U., Maslak P.V., Saukh I.V. (2005) Osnovy ekonomichnoi teorii [Foundations of economic theory]. Kyiv: MAUP. Available at: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/nw31.pdf (accessed 31 August 2022).

Kyrylenko V.V. (2002). Ekonomika: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Economy]. Ternopil: Ekonomichna dumka. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/469/1/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0.pdf (accessed 31 August 2022).

Mochernyi S. V. (2000). Osnovy ekonomichnykh znan: pidruchnyk [Basics of economic knowledge]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia». (in Ukraine).

Halchynskyi A. S, Yeshchenko P. S, Palkii Yu. I, (2002). Osnovy ekonomichnykh znan: navch. posibnyk [Basics of economic knowledge]. Kyiv: Vyshcha shkola. (in Ukraine).

Ploshchyk M.V. (2011). Umovy Funktsionuvannia rynkovoi ekonomiky [Functioning of the market economy]. Ekonomika ta derzhava, no. 8, pp. 72-74.

Jumaboyev A.А. Essence and development of a market economy: stattia. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/essence-and-development-of-a-market-economy (accessed 29 August 2022).

Ohanesian V.S. (2016) Ekonomichna sutnist rynku produktsii tvarynnytstva [The economic essence of the animal husbandry market.]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 6, pp.133-135.

Orel V.M. (2014). Otsinka suchasnoho stanu ta perspektyvnoho rozvytku rehionalnoho rynku miasa ta miasnoi produktsii [Assessment of the current state and prospective development of the regional market of meat and meat products.]. Ekonomichnyi analiz, vol. 18, no 3, pp. 70-74.

Published
2022-09-02
How to Cite
Savchenko, T., & Rodina, O. (2022). EVOLUTION OF THE CONCEPT «MARKET» IN THE CONTEXT OF EXPANDING ITS FUNCTIONS. Entrepreneurship and Innovation, (24), 103-107. https://doi.org/10.32782/2415-3583/24.17
Section
Economics and business management