FORMATION OF THE MARKETING STRATEGY OF THE ENTERPRISE
Abstract
The article reveals the essence of the concept of marketing strategy of the enterprise. Formation of marketing strategystrategy is an important tool for the effective development of the enterprise. The performed economic analysis of production at "Renome-Partner" LLC, in particular, the financial state, the use of enterprise resources, the internal and external environment of operation, made it possible to single out directions for cost optimization and form vectors of enterprise development. The company's strengths and weaknesses, potential market opportunities and threats are identified and structured using a SWOT analysis. The main measures for the formation of a marketing strategy for the further effective development of the company were determined. The author proposed measures for the marketing strategy of the company's development. Increasing the market share due to the expansion of the assortment, improvement of the quality of products and conducting advertising events; increase in the volume of production and sale of products through the use of new technologies and improvement of sales channels; development of new markets due to the use of innovations in the processes of production and sale of products; improvement of pricing policy by attracting new suppliers to cooperation and supply conditions, applying different pricing strategies and methods, calculating specific prices, reasonableness of discount and surcharge systems, etc.; improving the image of the organization due to social responsibility; increasing the speed of response of management personnel to changes by improving the qualifications of management personnel; reducing the influence of competitors due to the expansion of the product range; increasing labor productivity and increasing the stimulation of highly qualified employees can be used to improve the quality of management, increase sales and increase the level of competitiveness of a manufacturing enterprise.
References
Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. Діалектика. 2020. 800 с.
Harris J., Ciorciari J., & Gountas J.Consumer neuroscience for marketing researchers. Consumer Behav. 2018. Рр. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1710.
Ковальчук В.В. Маркетингова стратегія підприємства: суть поняття, особливості формування в сучасних умовах господарювання економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 9. C.156-165 URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/February2020/i54Dl1knlfgQu5BCrEue.pdf.
Шульга Л. В., Терещенко І. О., Шарлай О. В. Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка. 2020. №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2020/65.pdf.
Мельник Д. Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3, T. 1. C. 213-219 URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_3_1/pdf/213-219.pdf.
Прокопенко І. Ф., Радченко Л. П., Соляр В. В., Цянь Чжу Маркетингова стратегія як засіб розширення горизонтів діяльності підприємства в контексті сучасних ринкових тенденцій. Збірник наукових праць ХНПУ імені Г. С. Сковороди «Економіка». 2021. №5. C. 4-27 URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/economics/article/view/3671.
Багорка М. О., Челак В. В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. №20. C. 32-36 URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/20_1_2018ua/9.pdf.
Левченко К.А. Маркетингова стратегія підприємства на ринку промислових товарів України: порядок формування та стратегічні ризики. Економiка та держава. 2018. № 3. С.113-117.
Петрова І.Л., Лойко Є.М. Методичні засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки університету «Крок». 2022. № 1(65). C. 94-104. URL: https://snku.krok.edu.ua/vcheni-zapiski-universitetu-krok/article/view/486/
Clarity Project. Система аналітики відкритих даних. URL: https://clarity-project.info/edr/32625540 (дата звернення: 10.08.2022).
Kotler F., Armstronh H. (2020). Marketing basics. Dialektyka. 800 р.
Harris J., Ciorciari J., & Gountas J. (2018). Consumer neuroscience for marketing researchers. Consumer Behav, pр. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1710.
Kovalchuk V.V. (2018) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: sut poniattia, osoblyvosti formuvannia v suchasnykh umovakh hospodariuvannia ekonomika. [The marketing strategy of the enterprise: the essence of the concept, the peculiarities of its formation in modern economic conditions]. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no. 9, pp. 156-165 Available at: http://efm.vsau.org/storage/articles/February2020/i54Dl1knlfgQu5BCrEue.pdf
Shulha L. V., Tereshchenko I. O., Sharlai O. V. (2020). Suchasni marketynhovi stratehii upravlinnia pidpryiemstvom. [Modern marketing strategies of enterprise management]. Efektyvna ekonomika, no. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2020/65.pdf. . [in Ukrainian].
Melnyk D. L. (2009). Marketynhova stratehiia pidpryiemstva. [Marketing strategy of the enterprise]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, no. 3, vol. 1, pp. 213-219 Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_3_1/pdf/213-219.pdf
Prokopenko I. F., Radchenko L. P., Soliar V. V., Tsian Chzhu (2021). Marketynhova stratehiia yak zasib rozshyrennia horyzontiv diialnosti pidpryiemstva v konteksti suchasnykh rynkovykh tendentsii. [Marketing strategy as a means of expanding the horizons of the enterprise in the context of modern market trends ]. Zbirnyk naukovykh prats KhNPU imeni H. S. Skovorody «Ekonomika», no. 5, pp. 4-27. Available at: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/economics/article/view/3671.
Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018). Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv. [Essential characteristics of marketing strategies, peculiarities and principles of their formation in the activity of agricultural enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 20, pp. 32-36. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/20_1_2018ua/9.pdf.
Levchenko K.A. (2018). Marketynhova stratehiia pidpryiemstva na rynku promyslovykh tovariv Ukrainy: poriadok formuvannia ta stratehichni ryzyky. [The marketing strategy of the enterprise in the market of industrial goods of Ukraine: the order of formation and strategic risks]. Ekonomika ta derzhava, no. 3, pp.113-117.
Petrova I.L., Loiko Ye.M. (2022). Metodychni zasady rozrobky marketynhovoi stratehii pidpryiemstva. [Methodological principles of development of the enterprise's marketing strategy]. Vcheni zapysky universytetu «Krok», no. 1(65), pp. 95-104. Available at: https://snku.krok.edu.ua/vcheni-zapiski-universitetu-krok/article/view/486/. [in Ukrainian].
Clarity Project. Open data analytics system. Available at: https://clarity-project.info/edr/32625540 (access date: 08/10/2022). [in Ukrainian].