GASTRONOMY THEATER AS AN INNOVATIVE EVENT-SERVICE OF GASTRONOMIC TOURISM

Keywords: gastronomic tourism, gastronomic theater, event service, event, territory, destination

Abstract

This study deals with gastronomic events that are important for individual hospitality industry and the tourism industry as a whole and affect not only visitors and organizers, but also other stakeholders, including local authorities, the business community, local residents. One of the newest forms of gastronomic events is gastronomic theaters, which are a specific tool for attracting and entertaining tourists, especially for discerning tourists who have a rich baggage of experiences and want to gain a unique and individual experience of traveling to places where gastronomy can be the only source. tourism and serve as a strong motive for their visit by tourists. The author's definition of the concepts "gastronomic theater" is offered. The development of gastronomic tourism as a component of the leisure industry is a national task, as it involves the organization of not only national but also international events. However, this area of tourism is a very promising area and a prerequisite for regional development of the country, as it involves a certain connection to the territory of event events. multiplier effect – it "forces" various sectors of the tourism industry to develop in order to use their potential more efficiently; features of event tourism are: lack of seasonality; possibility of forecasting; mass; interactivity; innovation; regularity of events; encouraging re-visits to destinations; entertainment. Large-scale international events shape the image of the territory, contribute to a significant increase in visibility, form its brand, increase its tourist attractiveness. The gastronomic theater is a unique and inimitable combination of acting and culinary skills, a show performed by a high-class professional with the opportunity to try the skills to taste. The creation of gastronomic theaters is aimed at developing gastronomic tourism in Ukraine and bringing Ukrainian representatives to the international level, strengthening international ties between restaurateurs and the chef community, improving the culture of service, forming regional ties, introducing international standards of gastronomic behavior for Ukrainian producers.

References

Давимука С. А., Федулова Л. І., Регіональні інноваційні екосистеми: напрями розбудови в умовах європейської інтеграції : монографія. ДУ «Ін-т регіон. досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України». Львів : Апріорі, 2016. 463 с.

Карпюк О. А., Сингаєвська A. О. Event-менеджмент в туристичній галузі: світовий досвід та перспективи для України. Актуальні проблеми, сучасний стан та перспективи розвитку індустрії туризму в Україні та Польщі : матеріали дев’ятої міжнародної науково-практичної конференції / ред. І. В. Саух. Житомир : ЖФ КІБІТ, 2016. С. 39–42.

Клочковська В. О., Клочковський О. В. Стан та перспективи розвитку родієвого туризму у Вінницькій області. Економіка і організація управління. 2019. № 1(33). С. 110–115.

Вишневська Г. Г. Потенціал кулінарних турів у контексті спеціалізованого туризму. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2013. Вип. 31. С. 112–118.

Олексюк Г. В., Ангелко І. В., Самотій Н. С. Івент-індустрія: розвиток та проблеми в Україні. Регіональна економіка. 2020. № 3. С. 120–130.

Басюк Д. І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці НУХТ. 2012. № 45. С. 128–132.

Омельницька В. О. Сутність та класифікація видів гастрономічного туризму. Приазовський економічний вісник. 2018. № 1(6). С. 15–20.

Огиєнко M., Огиенко A. Гастрономічні фестивалі як форма подієвого туризму та розвитку ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2019. № 2(2). С. 213–222. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2.2019.188204

Маркетологиня, власник івент-агентства та кулінарний експерт – про івенти в гастросфері. URL: https://bazilik.media/marketolohynia-vlasnyk-ivent-ahentstva-ta-kulinarnyj-ekspert-pro-iventy-v-hastrosferi/

Chansky, D., & White, A.F. (Eds.). (2015). Food and Theatre on the World Stage (1st ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315752396

Jay Cheshes.Dining, Drinks, Drama: The New Dinner Theater. URL: https://www.wsj.com/articles/dining-drinks-drama-the-new-dinner-theater-1429295335

Barbara Kirshenblatt-Gimblett (2012). "Making Sens of Food in performance: The Table and the Stage". In Banes, Sally; Lepecki, Andre (eds.). The Senses in Performance. New York and Oxford: Routledge. pp. 77–78.

Актуальные вопросы гостинично-ресторанного бизнеса [Текст] : материалы ІІІ междунар. науч.-практ. конф. преподавателей и мол. ученых, 28-29 ноября 2019 г., г. Донецк / ГО ВПО Донец. нац. ун-т экономики и торговли им. М. Туган-Барановского; [редкол: Азарян Е.М. (предс. оргком.) и др.]. Донецк : [ГО ВПО ДонНУЭТ], 2019. 562 с.

Natasha Bourlin. Immersive Dining Reinvents the Concept of Dinner Theater. URL: https://www.afar.com/magazine/immersive-dining-reinvents-the-concept-of-dinner-theater

Davymuka S. A., Fedulova L. I. (2016) Rehionalni innovatsiini ekosystemy: napriamy rozbudovy v umovakh yevropeiskoi intehratsii: monohrafiia [Regional innovation ecosystems: directions of development in the conditions of European integration]. DU "In-t rehion. doslidzhen im. M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy". Lviv : Apriori, 463 s.

Karpiuk O. A., Synhaievska A. O. (2016) Event-menedzhment v turystychnii haluzi: svitovyi dosvid ta perspektyvy dlia Ukrainy. [Event management in the tourism industry: world experience and prospects for Ukraine]. Aktualni problemy, suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku industrii turyzmu v Ukraini ta Polshchi: materialy deviatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Zhytomyr: ZhF KIBIT. S. 39–42.

Klochkovska V. O., Klochkovskyi O. V. (2019) Stan ta perspektyvy rozvytku rodiievoho turyzmu u Vinnytskii oblasti [Status and prospects of development of rhodium tourism in Vinnytsia region]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. № 1(33). S. 110–115.

Vyshnevska H. H. (2013) Potentsial kulinarnykh turiv u konteksti spetsializovanoho turyzmu [Potential of culinary tours in the context of specialized tourism]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury. № 31. S. 112–118.

Oleksiuk H. V., Anhelko I. V., Samotii N. S. (2020) Ivent-industriia: rozvytok ta problemy v Ukraini [Event industry: development and problems in Ukraine]. Rehionalna ekonomika. № 3. S. 120–130.

Basiuk D. I. (2012) Innovatsiinyi rozvytok hastronomichnoho turyzmu v Ukraini [Innovative development of gastronomic tourism in Ukraine]. Naukovi pratsi NUKhT. № 45. S. 128–132.

Omelnytska V. O. (2018) Sutnist ta klasyfikatsiia vydiv hastronomichnoho turyzmu [The essence and classification of types of gastronomic tourism]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk. № 1(6). S. 15–20.

Ohyienko M., Ohyenko A. (2019) Hastronomichni festyvali yak forma podiievoho turyzmu ta rozvytku restorannoho biznesu [Gastronomic festivals as a form of event tourism and restaurant business development]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii. № 2(2). S. 213–222. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2.2019.188204

Marketolohynia, vlasnyk ivent-ahentstva ta kulinarnyi ekspert — pro iventy v hastrosferi [Marketer, event agency owner and culinary expert - about gastronomic events]. Available at: https://bazilik.media/marketolohynia-vlasnyk-ivent-ahentstva-ta-kulinarnyj-ekspert-pro-iventy-v-hastrosferi/

Chansky, D., & White, A.F. (Eds.). (2015). Food and Theatre on the World Stage (1st ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315752396

Jay Cheshes.Dining, Drinks, Drama: The New Dinner Theater. Available at: https://www.wsj.com/articles/dining-drinks-drama-the-new-dinner-theater-1429295335

Barbara Kirshenblatt-Gimblett (2012). "Making Sens of Food in performance: The Table and the Stage". In Banes, Sally; Lepecki, Andre (eds.). The Senses in Performance. New York and Oxford: Routledge, pp. 77–78.

Aktualnye vopross hostynychno-restorannoho byznesa [Current issues of hotel and restaurant business]: materyal III mezhdunar. nauch.-prakt. konf. prepodavatelei y mol. uchenikh, 28-29 noiabria 2019 h., h. Donetsk / HO VPO Donets. nats. un-t ekonomyky y torhovly ym. M. Tuhan-Baranovskoho; [redkol: Azarian E.M. (preds. orhkom.) y dr.]. Donetsk : [HO VPO DonNUET], 2019. 562 s.

Natasha Bourlin. Immersive Dining Reinvents the Concept of Dinner Theater. Available at: https://www.afar.com/magazine/immersive-dining-reinvents-the-concept-of-dinner-theater

Published
2022-04-29
How to Cite
Mital , O. (2022). GASTRONOMY THEATER AS AN INNOVATIVE EVENT-SERVICE OF GASTRONOMIC TOURISM. Entrepreneurship and Innovation, (23), 103-107. https://doi.org/10.37320/2415-3583/23.18
Section
Productive forces development and regional economics