STRUCTURAL AND CONTENT RESEARCH OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP AS A MACROECONOMIC CATEGORY

  • Liudmyla Kot Taras Shevchenko National University of Kyiv
Keywords: national economy, social entrepreneurship, social innovation, macroeconomic category, entrepreneur, economic activity

Abstract

The article provides a structural and meaningful study of social entrepreneurship as a macroeconomic category. In order to more fully disclose the structure and content of the category "social entrepreneurship", such concepts as: "interest", "social norm", "compulsion", "motive", "entrepreneurship", "entrepreneur", "Entrepreneurial Management", "common values", "solidarity", "civil participation", "socially useful activities", "charity", "socially responsible business", "social service", "social activism" were studied. It is noted that the category of social entrepreneurship is an important attribute of the modern national economy. The content features of social entrepreneurship are determined: 1) registration as an institution; 2) the presence of a relatively stable network around the enterprise, where contacts with its center include horizontal connections; 3) social entrepreneurship brings profit, which is distributed to the development of the enterprise, among participants and is aimed at social projects and charity; 4) social entrepreneurship is aimed at solving socially significant problems; 5) in social entrepreneurship, an entrepreneur and social innovations are combined, that is, rules of society's life are created or rules are modified that coordinate the sphere of management that is close to the social entrepreneur. The definition of social entrepreneurship is proposed as: a rational economic activity that is aimed at fully solving or reducing the threat from socially important problems, has social influence, innovation, availability of financial resources that contribute to maintaining the organization's activities, through an entrepreneurial approach and self-sufficiency; as a form of civic participation, which is characterized by the presence of a network of social contacts that are formed around social enterprises; as a form of building solidarity, which contributes to the creation of a solidarity economy in a modern humane society. It is noted that one of the most important properties of social entrepreneurship is the balance of profit and social purpose of the organization characteristic of this category, the use of socio-economic innovations that lead to the acceleration of social changes and the satisfaction of public needs. It is proved that social entrepreneurship acts in various organizational and legal forms, depending on socio-economic and cultural conditions, as well as certain tasks that social entrepreneurs set for themselves, and is an independent direction of economic activity. It is stated that the idea of social entrepreneurship is important for the progressive formation and development of the social environment, contributes to the activation of civic participation and solidarity, and is also the basis for sustainable development of the country's economy.

References

Вебер М. Господарство і суспільство: нариси соціології розуміння. З нім. пер. М. Кушнір. Київ, 2012. 1112 с.

Сміт А. Дослідження про природу і причини багатства народів / пер. з англ. О. Васильєв, М. Межевікіна, А. Малівський. Київ, 2018. 736 с.

Маршалл А. Принципы экономической науки : в 3 т. / Пер. с англ. Москва, 1993. 605 с.

George J. Stigler and Gary S. Becker. The American Economic Review, Vol. 67, No. 2 (Mar., 1977), pp. 76–90.

Дюк А. Мотиваційні основи розвитку соціального підприємництва на селі. Modern Economics. 2020. №20 (2020). С. 86–91.

Шпикуляк О. Г. Теоретичні засади розвитку підприємництва в інституційному механізмі ринку. Розвиток малих аграрних підприємств в ринковому інституційному середовищі: індикатори та ефективність: монографія / Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки» [Лупенко Ю.О., Шпикуляк О.Г., Малік М.Й. та ін.]; за ред. О.Г. Шпикуляка. Київ : ННЦ «ІАЕ», 2017. 204 с.

Кантильон Р. К вопросу о сущности предпринимателей. Санкт-Петербург : Литера плюс, 2006. 220 с.

Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложения. Избранное. / пер. с англ.; предисл. П.Н. Клюкина. Москва, 2007. 953 с.

Aidis R., Estrin S., Mickiewicz T. Institutions and entrepreneurship development in Russia: A comparative perspective. Journal of Business Venturing. 2008. Vol. 23. No. 6. P. 656–672.

Маркс К. Капітал. Критика політичної економії. Том I. Кн. I / Пер. з нім. за ред. А. Річицького і В. Щербаненка. Харків : Державне видавництво України, 1927. 850 с.

Сэй Ж.-Б. Трактат по политической экономии. Бастиа Ф. Экономические софизмы. Экономические гармонии. / Сост., вступ. ст. и коммент. М. К. Бункиной и А. М. Семенова. Москва : Дело, 2000. 243 с.

Макклелланд Д. Мотивация человека. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 672 с.

Баумоль Б. Секрети економічних показників: Приховані ключі до майбутніх економічних тенденцій та інвестиційних можливостей / пер. з англ., за наук. ред. Г.В. Григораш. Дніпропетровськ, 2007. 352 с.

Кирцнер И. Конкуренция и предпринимательство / Пер. с англ. под ред. проф. А.Н. Романова. Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2001. 239 с.

Варналій З. С. Соціальне підприємництво та соціальна відповідальність підприємництва. Наукова спадщина Йозефа Алоїза Шумпетера і сучасність: погляд із минулого в майбутнє: Матеріали ІІІ Міжнар. Шумпетерівської конференції (21-22 жовтня 2016 р.). Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2016. 252 с.

Найт Ф. Риск, неопределенность и прибыль / пер. с англ. Москва, 2003. 360 с.

Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку: дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу. Київ, 2011. 242 с.

Друкер П. Виклики для менеджменту XXI століття / пер. з англ. Т. Літенської. Київ, 2020. 240 с.

Mair J., Marti I. Social entrepreneurship: A framework for future research. IESE Business School, 2004. 546 p.

Dees J. Framing a theory of social entrepreneurship: Building on two schools of practice and thought. Research on Social Entrepreneurship: Understanding and Contributing to an Emerging Field. 2006. Vol. 1. No. 3. P. 39–66.

Porter M., Kramer М., Creating shared value: how to reinvent capitalism – and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 2011. № 1–2. P. 62–77.

Король С. Соціально відповідальне підприємство: поняття, ідентифікація, рівні. Економіка України. 2018. № 6. С. 69–83.

Назарук В. Соціальні підприємства – новий тренд в Україні. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/nazaruk/sotsialni-pidprijemstva-novijtrend-v-ukrajini-338577

Martin R., Osberg S. Social Entrepreneurship: the Case for Definition. Stanford Social Innovation Review. Spring, 2007. P. 29–39.

Попадинець О.В. Соціалізація економіки як нова парадигма економічної теорії. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 49. С. 228–231.

Доброва Н.В. Соціальне підприємництво. Економічні інновації. 2015. Вип. 59. С. 112–117.

Кикал Дж., Лайонс Т. Социальное предпринимательство: миссия сделать мир лучше. Москва : «Альпина Паблишер», 2014. 304 с.

Геєць В. М. Соціальний капітал, участь і громадська активність у контексті потреб модернізації. Київ, 2014. 238 с.

Економічний енциклопедичний словник: у 2-х т. Т. 2 / за ред. С.В. Мочерного. Львів: Світ, 2006. 568 с.

Alter S. K. Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC. 2007. 230 p.

Veber M. Hospodarstvo i suspilstvo: narysy sotsiolohii rozuminnia. Z nim. per. M. Kushnir. Kyiv, 2012. 1112 s.

Smit A. Doslidzhennia pro pryrodu i prychyny bahatstva narodiv / per. z anhl. O. Vasyliev, M. Mezhevikina, A. Malivskyi. Kyiv, 2018. 736 s.

Marshall A. Printsipyi ekonomicheskoy nauki : v 3 t. / Per. s angl. Moskva, 1993. 605 s.

George J. Stigler and Gary S. Becker. The American Economic Review, Vol. 67, No. 2 (Mar., 1977), pp. 76–90.

Diuk A. Motyvatsiini osnovy rozvytku sotsialnoho pidpryiemnytstva na seli. Modern Economics. 2020. №20 (2020). S. 86–91.

Shpykuliak O. H. Teoretychni zasady rozvytku pidpryiemnytstva v instytutsiinomu mekhanizmi rynku. Rozvytok malykh ahrarnykh pidpryiemstv v rynkovomu instytutsiinomu seredovyshchi: indykatory ta efektyvnist: monohrafiia / Natsionalnyi naukovyi tsentr «Instytut ahrarnoi ekonomiky» [Lupenko Yu.O., Shpykuliak O.H., Malik M.I. ta in.]; za red. O.H. Shpykuliaka. Kyiv : NNTs «IAE», 2017. 204 s.

Kantilon R. K voprosu o suschnosti predprinimateley. Sankt-Peterburg : Litera plyus, 2006. 220 s.

Rikardo D. Nachala politicheskoy ekonomii i nalogovogo oblozheniya. Izbrannoe. / per. s angl.; predisl. P.N. Klyukina. Moskva, 2007. 953 s.

Aidis R., Estrin S., Mickiewicz T. Institutions and entrepreneurship development in Russia: A comparative perspective. Journal of Business Venturing. 2008. Vol. 23. No. 6. P. 656–672.

Marks K. Kapital. Krytyka politychnoi ekonomii. Tom I. Kn. I / Per. z nim. za red. A. Richytskoho i V. Shcherbanenka. Kharkiv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy, 1927. 850 s.

Sey Zh.-B. Traktat po politicheskoy ekonomii. Bastia F. Ekonomicheskie sofizmyi. Ekonomicheskie garmonii. / Sost., vstup. st. i komment. M. K. Bunkinoy i A. M. Semenova. Moskva : Delo, 2000. 243 s.

Makklelland D. Motivatsiya cheloveka. Sankt-Peterburg : Piter, 2007. 672 s.

Baumol B. Sekrety ekonomichnykh pokaznykiv: Prykhovani kliuchi do maibutnikh ekonomichnykh tendentsii ta investytsiinykh mozhlyvostei / per. z anhl., za nauk. red. H.V. Hryhorash. Dnipropetrovsk, 2007. 352 s.

Kirtsner I. Konkurentsiya i predprinimatelstvo / Per. s angl. pod red. prof. A.N. Romanova. Moskva : YuNITI-DANA, 2001. 239 s.

Varnalii Z. S. Sotsialne pidpryiemnytstvo ta sotsialna vidpovidalnist pidpryiemnytstva. Naukova spadshchyna Yozefa Aloiza Shumpetera i suchasnist: pohliad iz mynuloho v maibutnie: Materialy III Mizhnar. Shumpeterivskoi konferentsii (21-22 zhovtnia 2016 r.). Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t, 2016. 252 s.

Nayt F. Risk, neopredelennost i pribyil / per. s angl. Moskva, 2003. 360 s.

Shumpeter Y. Teoriia ekonomichnoho rozvytku: doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu. Kyiv, 2011. 242 s.

Druker P. Vyklyky dlia menedzhmentu XXI stolittia / per. z anhl. T. Litenskoi. Kyiv, 2020. 240 s.

Mair J., Marti I. Social entrepreneurship: A framework for future research. IESE Business School, 2004. 546 p.

Dees J. Framing a theory of social entrepreneurship: Building on two schools of practice and thought. Research on Social Entrepreneurship: Understanding and Contributing to an Emerging Field. 2006. Vol. 1. No. 3. P. 39–66.

Porter M., Kramer М., Creating shared value: how to reinvent capitalism – and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 2011. № 1–2. P. 62–77.

Korol S. Sotsialno vidpovidalne pidpryiemstvo: poniattia, identyfikatsiia, rivni. Ekonomika Ukrainy. 2018. № 6. S. 69–83.

Nazaruk V. Sotsialni pidpryiemstva – novyi trend v Ukraini. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/nazaruk/sotsialni-pidprijemstva-novijtrend-v-ukrajini-338577

Martin R., Osberg S. Social Entrepreneurship: the Case for Definition. Stanford Social Innovation Review. Spring, 2007. P. 29–39.

Popadynets O.V. Sotsializatsiia ekonomiky yak nova paradyhma ekonomichnoi teorii. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. 2015. № 49. S. 228–231.

Dobrova N.V. Sotsialne pidpryiemnytstvo. Ekonomichni innovatsii. 2015. Vyp. 59. S. 112–117.

Kikal Dzh., Layons T. Sotsialnoe predprinimatelstvo: missiya sdelat mir luchshe. Moskva : «Alpina Pablisher», 2014. 304 s.

Heiets V. M. Sotsialnyi kapital, uchast i hromadska aktyvnist u konteksti potreb modernizatsii. Kyiv, 2014. 238 s.

Ekonomichnyi entsyklopedychnyi slovnyk: u 2-kh t. T. 2 / za red. S.V. Mochernoho. Lviv: Svit, 2006. 568 s.

Alter S. K. Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC. 2007. 230 p.

Published
2021-12-30
How to Cite
Kot, L. (2021). STRUCTURAL AND CONTENT RESEARCH OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP AS A MACROECONOMIC CATEGORY. Entrepreneurship and Innovation, (21), 15-23. https://doi.org/10.37320/2415-3583/21.3
Section
Economics and national economy management