FORMATION OF DEMAND AND PROMOTION OF SALES IN THE DOMESTIC MARKET OF FISH PRODUCTS

Keywords: demand formation, sales promotion, fish products, fish consumption, demand

Abstract

The article is devoted to the study of measures to generate demand and stimulate sales in the domestic market of fish products in modern conditions. The need for such research is due to the rapid development of economic processes in our country and in the world, which requires constant research, including in fundamental and applied areas and for specific groups of goods, including fish products. The theoretical and methodological basis of the study is a systematic approach to the study of scientific works of domestic scientists on the formation of demand and sales promotion and study of the state of demand in the domestic market of fish products. The information base of the research is the materials of the State Statistics Committee of Ukraine and the personal research of the author. In the process of research general scientific and economic methods were used: monographic method (in statement of a problem and definition of conclusions); graphic method (to display the main characteristics of demand formation and sales promotion). Demand generation and sales promotion are a complex and multifaceted process that consists of two interrelated parts. The article summarizes the theoretical aspects of demand formation and sales promotion, offers a comprehensive approach to their main goals, objectives, objects of influence and means of influence, considers price and non-price factors that affect the formation of demand, methods of price promotion. The goals of stimulating consumers, sellers and trade intermediaries to increase the demand for the company’s products are considered separately. Features of formation of demand for foodstuff are allocated. The current state of fish consumption in Ukraine, Europe and the world, recommended and actual consumption of fish products are considered. The main factors of demand formation for fish products are determined. It is investigated which species of fish are most in demand among different consumer groups, as well as the volume of demand for different types of fish products during the year. The main directions for further research of this topic are outlined.

References

Колокольчикова І.В. Формування ринкового попиту та пропозиції на ринку плодово-ягідної продукції. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія : Економіка і управління. 2019. Т. 30 (69). № 6 (1). С. 24–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UZTNU_econ_2019_30(69)_6(1)__7 (дата звернення: 07.07.2021).

Махмудов Х.З., Слинько В.Г. Роль маркетингу у теорії мотивації споживачів (фізіологічна потреба) та механізм формування попиту на ринку рибопродуктів. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Фінанси і кредит». 2011. № 2. URL: https://www.researchgate.net/publication/310354764 (дата звернення: 11.07.2021).

Савицька Н.Л., Прядко О.М. Управління попитом. Харків : ХДУХТ, 2016. 197 с.

Квєтна І.Р. Квєтний Р.Н., Шкарпета А.В. Механізми та моделі ціноутворення на світових фінансових ринках. Вінниця : УНІВЕРСУМ Вінниця, 2005. 222 с.

Загуменний Д.О. Огляд рибного ринку України за 2020 рік. URL: https://uifsa.ua/news/news-of-ukraine/overview-of-the-fish-market-in-ukraine-for-2020 (дата звернення: 07.07.2021).

Вживання риби населенням світу (по доповіді ФАО 2020 р.) / Інформаційно-аналітична платформа розвитку рибного господарства. URL: https://fishindustry.com.ua/vzhivannya-ribi-naselennyam-svitu-po-dopovidi-fao-2020-r (дата звернення: 05.08.2021).

Україна у цифрах. 2017 : статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2018. 241 с.

Україна у цифрах. 2020 : статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2021. 46 с.

ЄС є найбільшим у світі торговцем продуктами рибного господарства / Держрибагентство. URL: https://darg.gov.ua/_jes_je_najbiljshim_u_sviti_0_0_0_8182_1.html (дата звернення: 05.08.2021).

Кремінський Я.В., Малюта Л.Я. Особливості формування попиту на продукцію харчової промисловості з використанням маркетингових інструментів. Особливості розвитку соціального бізнесу в умовах інтеграційних перетворень : матеріали науково-практичного семінару. (Тернопіль, 17 жовтня 2017 р.). Тернопіль : ТНТУ, 2017. С. 24–25.

Андреюк Н.І. Мікроекономіка : навчальний посібник для студентів ВНЗ. Київ : Кондор, 2004. 174 с.

Семененко К.Ю., Скригун Н.П., Цимбалюк Л.Г. Методи цінового стимулювання збуту та умови їх використання. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2011. № 4 (16). С. 137–140.

Kolokolchykova I.V. (2019) Formuvannia rynkovoho popytu ta propozytsii na rynku plodovo-iahidnoi produktsii [Formation of market demand and supply in the market of fruit and berry products]. Scientific notes of Tavriya National University named after V.I. Vernadsky. Series: Economics and Management, vol. 30 (69), no. 6 (1), pp. 24–29. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UZTNU_econ_2019_30(69)_6(1)__7 (accessed 07 July 2021).

Makhmudov Kh.Z., Slynko V.H. (2011) Rol marketynhu u teorii motyvatsii spozhyvachiv (fiziolohichna potreba) ta mekhanizm formuvannia popytu na rynku ryboproduktiv [The role of marketing in the theory of consumer motivation (physiological need) and the mechanism of demand formation in the market of fish products]. Bulletin of Sumy National Agrarian University. Finance and Credit Series, no. 2. Available at: https://www.researchgate.net/publication/310354764 (accessed 11 July 2021).

Savytska N.L., Priadko O.M. (2016) Upravlinnia popytom [Demand management]. Kharkiv : KhDUKhT (in Ukrainian), pp. 12–13.

Kvietna I.R., Kvietnyi R.N., Shkarpeta A.V. (2005) Mekhanizmy ta modeli tsinoutvorennia na svitovykh finansovykh rynkakh [Mechanisms and models of pricing in global financial markets]. Vinnytsia : UNIVERSUM Vinnytsia (in Ukrainian), pp. 112.

Zahumennyi D.O. Ohliad rybnoho rynku Ukrainy za 2020 rik [Review of the fish market of Ukraine for 2020]. Available at: https://uifsa.ua/news/news-of-ukraine/overview-of-the-fish-market-in-ukraine-for-2020 (accessed 07 July 2021).

Informatsiino-analitychna platforma rozvytku rybnoho hospodarstva. Vzhyvannia ryby naselenniam svitu (po dopovidi FAO 2020 r.) [Fish consumption by the world’s population (according to the FAO 2020 report)]. Available at: https://fishindustry.com.ua/vzhivannya-ribi-naselennyam-svitu-po-dopovidi-fao-2020-r (accessed 05 August 2021).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018) Ukraina u tsyfrakh. 2017 [Ukraine in figures. 2017], Kyiv.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2021) Ukraina u tsyfrakh. 2020 [Ukraine in figures. 2020], Kyiv.

Derzhrybahentstvo. YeS ye naibilshym u sviti torhovtsem produktamy rybnoho hospodarstva [The EU is the world’s largest trader in fishery products]. Available at: https://darg.gov.ua/_jes_je_najbiljshim_u_sviti_0_0_0_8182_ 1.html (accessed 05 August 2021).

Kreminskyi Ya.V., Maliuta L.Ya. (2017) Osoblyvosti formuvannia popytu na produktsiiu kharchovoi promyslovosti z vykorystanniam marketynhovykh instrumentiv [Features of demand formation for food industry products using marketing tools]. Proceedings of the Osoblyvosti rozvytku sotsialnoho biznesu v umovakh intehratsiinykh peretvoren : materialy naukovo-praktychnoho seminaru (Ukraine, Ternopil, October 17, 2017). Ternopil : TNTU, pp. 24–25.

Andreiuk N.I. (2004) Mikroekonomika: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vuziv [Microeconomics: a textbook for university students]. Kyiv: Kondor (in Ukrainian).

Semenenko K.Yu., Skryhun N.P., Tsymbaliuk L.H. (2011) Metody tsinovoho stymuliuvannia zbutu ta umovy yikh vykorystannia [Methods of price stimulation of sales and conditions of their use]. Bulletin of Berdyansk University of Management and Business, no. 4 (16), pp. 137–140.

Published
2021-08-31
How to Cite
Korman, I., Semenda, O., & Haienko, V. (2021). FORMATION OF DEMAND AND PROMOTION OF SALES IN THE DOMESTIC MARKET OF FISH PRODUCTS. Entrepreneurship and Innovation, (19), 19-26. https://doi.org/10.37320/2415-3583/19.3
Section
Economics and business management