CURRENT STATE AND PROSPECTS OF MINIMARKET DEVELOPMENT IN UKRAINE
Abstract
The development of the trade sector is important for the development of the economy of the whole country. Grocery retailers pay attention not only to the development of large retail stores, but also understand the importance of placing outlets close to the consumer and buyer. Therefore, the market of mini-markets and shops of the «home» format is gaining wide popularity among both large retailers and small retailers. The purpose of the research is to carry out a comprehensive analysis of the current state of development of mini-markets, as well as to determine the prospects for their activities in Ukraine. The following methods served as the research methodology: abstract-logical - during the research and systematization of the scientific article; analysis, synthesis, comparison and graphical - during the analysis and visualization of the dynamics of the number of business entities engaged in retail trade; generalization method - during the formation of conclusions. As a result of the study, it was found that the market of mini-markets and shops of the «home» format is constantly increasing, as food products occupy the main part in the structure of household expenditures. The publication analyzes the number of retail stores in terms of retail space and the dynamics of the number of businesses engaged in retail trade, except for trade in motor vehicles and motorcycles, forecasting their performance for the three periods ahead. The most popular and largest retail chains of mini-markets and home-format stores in Ukraine have been identified and the number of outlets for the period 2017-2020 has been analyzed. The regional affiliation of the largest representatives of the «at home» format and mini-markets were analyzed. In addition, it is proposed to make changes to the definition of «mini-market», as the size of the retail space of stores of this format does not meet modern requirements. The practical value of the study lies in a comprehensive study of the current state of development of mini-markets in Ukraine and substantiates the feasibility of redirecting the activities of large grocery retailers from the format of «supermarket» to the format of «mini-market».
References
Державна служба статистики України : вебсайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 01.06.2021).
Міщук А.І. Магазини біля дому як організаційна інновація в роздрібній торгівлі України. Підприємництво і торгівля. 2018. № 22. С. 32–35.
Сергєєва О.Р. Товарообіг в Україні – реалії сьогодення. Підприємництво та інновації. 2020. № 11–1. С. 113–117. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.17.
Горбенко О.В. Ринок продуктової роздрібної торгівлі в Україні: формати, мережі, розвиток. Молодий вчений. 2015. № 9(24). С. 59–66.
Карнаушенко А.С. Аналіз сучасного стану та перспективи розвитку роздрібного товарообороту в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6847 (дата звернення: 01.06.2021). DOI : 10.32702/2307-2105-2019.1.51.
Силкіна Ю.О. Проблеми та перспективи розвитку ринку роздрібних торговельних мереж в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. С. 152–157. URL: http://oda.zt.gov.ua/images/golovna/strategia_rozvutky/strategia_2020.pdf (дата звернення: 01.06.2021).
Голошубова Н.О. Структурна перебудова торгівлі споживчими товарами в Україні. Товари і ринки. 2013. № 1. С. 16–28.
Данило С. Сутність і особливості розвитку роздрібних торговельних мереж в Україні. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2019. № 3(81). С. 145–150. DOI : https://doi.org/10.32845/bsnau.2019.3.27.
Кавун-Мошковська О.О. Структурно-регіональні аспекти формування роздрібного товарообороту України. Проблеми економіки. 2020. № 3(45). С. 56–64.
Бегларашвілі О.П., Григоренко Т.М. Сучасний стан і тенденції розвитку магазинів Київської області. Проблеми економіки. 2017. № 3. С. 139–144.
Пристемський О.С. Концептуальні засади управління доходами торгового підприємства. Теорія і практика торговельного підприємництва в Україні : колективна монографія / за ред. Н.С. Танклевської. Херсон, 2018. С. 100–107.
Петрова О.О. Застосування інноваційних технологій у торгівельній мережі «АТБ-Маркет». Інноваційне підприємництво та торгівля: сучасний стан та перспективи розвитку : збірник тез Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, м. Херсон, 16–17 квітня 2019 р. Херсон, 2019. С. 142–145.
Жосан Г.В., Кириченко Н.В. Розроблення комплексної системи оцінки ефективності цінової політики підприємства роздрібної торгівлі. Інфраструктура ринку. 2020. № 40. С. 187–193. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/35.pdf (дата звернення: 01.06.2021).
Карнаушенко А.С., Петренко В.С. Активізація розвитку торговельної галузі України. Таврійський науковий вісник. Серія «Економіка». 2020. Вип. 1. С. 139–147.
ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля: терміни та визначення понять». Чинний від 05.07.2004 № 130. URL: https://ips.ligazakon.net/document/fin45365?ed=2004_07_05 (дата звернення: 01.06.2021).
Новий формат від Fozzy Group: власник «Сільпо» відкриває мінімаркети під брендом Foody. TradeMasterGroup : вебсайт. URL: https://trademaster.ua/news/26056 (дата звернення: 01.06.2021).
State Statistic Service (2020). Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 01 June 2021).
Mishchuk A.I. (2018) Mahazyny bilya domu yak orhanizatsiyna innovatsiya v rozdribniy torhivli Ukrayiny [Home shopping as an organizational innovation in Ukrainian retail]. Ріdpryyemnytstvo i torhivlya. no. 22. pp. 32–35.
Sergeeva O.R. (2020) Tovaroobih v Ukrayini – realiyi sʹohodennya [Trade in Ukraine - the realities of today]. Pidpryyemnytstvo ta innovatsiyi. no. 11-1 pp. 113-117. DOI : https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.17
Gorbenko O.V. (2015) Rynok produktovoyi rozdribnoyi torhivli v Ukrayini: formaty, merezhi, rozvytok [Food retail market in Ukraine: formats, networks, development]. Molodyy vchenyy. no. 9 (24) pp. 59-66
Karnaushenko A.S. (2019) Analiz suchasnoho stanu ta perspektyvy rozvytku rozdribnoho tovarooborotu v Ukrayini. [Analysis of the current state and prospects for the development of retail trade in Ukraine]. Efektyvna ekonomika. no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6847 (accessed 01 June 2021).
Silkina Y.O. (2020) Problemy ta perspektyvy rozvytku rynku rozdribnykh torhovelʹnykh merezh v Ukrayini [Problems and prospects of retail market development in Ukraine]. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. рp. 152–157. Available at: http://oda.zt.gov.ua/images/golovna/strategia_rozvutky/strategia_2020.pdf (accessed 01 June 2021).
Goloshubova N.O. (2013) Strukturna perebudova torhivli spozhyvchymy tovaramy v Ukrayini. [Structural restructuring of trade in consumer goods in Ukraine]. Tovary i rynky. no. 1 pp. 16–28.
Danilo S. (2019) Sutnistʹ i osoblyvosti rozvytku rozdribnykh torhovelʹnykh merezh v Ukrayini [The essence and features of the development of retail chains in Ukraine]. Visnyk Sumsʹkoho natsionalʹnoho ahrarnoho universytetu. no. 3 (81) pp. 145-150. DOI : https://doi.org/10.32845/bsnau.2019.3.27
Kavun-Moshkovskaya O.O. (2020) Strukturno-rehionalʹni aspekty formuvannya rozdribnoho tovarooborotu Ukrayiny [Structural and regional aspects of the formation of retail trade in Ukraine]. Problemy ekonomiky. no. 3 (45) pp. 56 – 64
Beglarashvili O.P., Grigorenko T.M. (2017) Suchasnyy stan i tendentsiyi rozvytku mahazyniv Kyyivsʹkoyi oblasti [The current state and trends in the development of stores in the Kiev region]. Problemy ekonomiky. no. 3 pp. 139-144
Pristemsky O.S. (2018) Kontseptualʹni zasady upravlinnya dokhodamy torhovoho pidpryyemstva [Conceptual principles of income management of a trading company]. Theory and practice of trade entrepreneurship in Ukraine [Theory and practice of trade entrepreneurship in Ukraine] Kherson: KSAU, pp. 100-107
Petrova O.O. (2019) Zastosuvannya innovatsiynykh tekhnolohiy v torhivelʹniy merezhi «ATB-Market». [Application of innovative technologies in the ATB-Market trade network]. Proceedings of the Innovatsiyne pidpryyemnytstvo ta torhivlya: suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku (Ukraine, Kherson, April 16-17, 2020), Kherson: KSAU, рр. 142-145
Josan G.V., Kirichenko N.V. Rozroblennya kompleksnoyi systemy otsinky efektyvnosti tsinovoyi polityky pidpryyemstva rozdribnoyi torhivli [Development of a comprehensive system for evaluating the effectiveness of the pricing policy of the retail trade enterprise]. Elektronnyy naukovo-praktychnyy zhurnal «Infrastruktura rynku». no. 40 pp. 187-193. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/35.pdf (accessed 01 June 2021).
Karnaushenko A.S., Petrenko V.S. (2020) Aktyvizatsiya rozvytku torhovelʹnoyi haluzi Ukrayiny [Activation of the development of the trade sector of Ukraine]. Tavriysʹkyy naukovyy visnyk. Seriya: Ekonomika. vol. 1. pp. 139-147
DSTU 4303: 2004 «Rozdribna ta optova torhivlya: terminy ta vyznachennya ponyatʹ». [National Standard of Ukraine «Retail and Wholesale Trade: Terms and Definitions»]. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/fin45365?ed=2004_07_05 (accessed 01 June 2021).
Novyy format vid Fozzy Group: vlasnyk Silʹpo vidkryvaye mini-markety pid brendom Foody. [New format from Fozzy Group: owner Silpo opens mini-markets under the Foody brand]. TradeMasterGroup. Website. Available at: https://trademaster.ua/news/26056 (accessed 01 June 2021).