EVALUATION AND COSTING MARKETING SERVICES IN SOCIAL NETWORKS
Abstract
Today, almost everyone can not imagine their lives without digital technologies, and the faster they develop, the faster the surrounding realities change. Individual business units and the economy as a whole cannot work according to the old models. We need to choose another vector of development, because there is a risk of being left behind competitors, or even stagnate. Companies have to adopt new rules of the game and feel the impact of digitalization, in particular the replacement of outdated advertising with new methods of promotion, i.e. social media marketing or SMM. Due to the novelty of this type of advertising there is an urgent need to resolve accounting problems, in particular: recognition and allocation of costs, evaluation of services, documentation and management reporting formation. Domestic research practically does not reflect the issue of accounting control of transactions for the provision of marketing services in social networks, which creates an objective need for a systematic study of a number of issues regarding the selected object. Most web studios, marketing companies and advertising agencies can not ensure the real correspondence of monetary value of SMM-services to their actual value, and, consequently, to determine the correct financial result, so the article highlights the problem of studying and choosing the best valuation method. The paper focuses on the procedure for calculating the cost of SMM-promotion services and the question of the feasibility of using the fair value of such marketing services, the peculiarities of its calculation. A cost card has been developed for the business entities needs, the main activity (or one of the main ones) is social network marketing. Its use will ensure the formation of a reliable cost of services, reflect a clear division of costs and show the standard and specific overhead costs included in the cost of SMM-services. It is suggested to choose the number of working hours for each project as the basis for the distribution of overhead costs, as this indicator will most accurately reflect the required proportionality. Our own approach to the formation of the cost of using the service and its attribution to the cost of the SMM project is suggested.
References
Альошкіна Н.М. Витрати на маркетинг. Податки & Бухоблік. 2017. URL: https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2017/december/issue-100/article-32715.html (дата звернення: 18.02.2020).
Банасько Т.М. Проблемні питання бухгалтерського обліку маркетингових витрат. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Економіка і менеджмент». 2015. Вип. 12. С. 239–242.
Вітер С.А., Вітер З.Д. Обліково-аналітичне забезпечення управління маркетинговими витратами сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2016. № 12. С. 34–40.
Ємельяненко Д.О. Маркетингові послуги: як підтвердити зв'язок з госпдіяльністю? Дебет-Кредит. 2019. URL: https://news.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/54237 (дата звернення: 18.02.2020).
Карпова В. Маркетингові послуги: податковий облік. URL: http://bz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/BZ010315 (дата звернення: 18.02.2020).
Мулик Т.О., Мулик Я.І. Організація обліку та аудиту витрат на збут підприємства: стан та напрями вдосконалення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 22. С. 965–971.
Назарова К., Мисюк В. Облік витрат на маркетингові комунікації підприємства. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2017. № 5. С. 129–140.
Назарова К.О. Облік і контроль маркетингової діяльності на підприємствах торгівлі : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.06.04 «Бухгалтерськии облік, аналіз та аудит». Київ, 2002. 20 с.
Плаксієнко В.Я., Романченко Ю.О. Обліково-аналітичне забезпечення послуг маркетингу. Український журнал прикладної економіки. 2019. Т. 4. № 3. С. 48–55.
Поліщук І.Р. Управління витратами на збут відповідно до маркетингової стратегії підприємства: статистична оцінка та облікове забезпечення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 9. С. 832–836.
Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» : Наказ № 318 від 31.12.1999 / Міністерство фінансів України. Редакція від 09.08.2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text (дата звернення: 18.02.2020).
Рубцова О.С. Особливості обліку витрат на маркетинг підприємств будівельної галузі. Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6782 (дата звернення: 18.02.2020).
Aloshkina N.M. (2017) Vytraty na marketyng [Marketing costs]. Podatky & Buhoblik. Available at: https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2017/december/issue-100/article-32715.html (accessed 18 February 2020).
Banasko T.M. (2015) Problemni pytannja buhgalters'kogo obliku marketyngovyh vytrat [Problematic issues of accounting for marketing costs]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogo gumanitarnogo universytetu. Serija: Ekonomika i menedzhment, vol. 12, pp. 239–242.
Viter S.A., Viter Z.D. (2016) Oblikovo-analitychne zabezpechennja upravlinnja marketyngovymy vytratamy sil's'kogospodars'kyh pidpryjemstv [Accounting and analytical support of marketing costs management of agricultural enterprises]. Agrosvit, no. 12, pp. 34–40.
Jemel'janenko D.O. (2019) Marketyngovi poslugy: jak pidtverdyty zvjazok z gospdijalnistju [Marketing services: how to confirm the connection with economic activity]. Debet-Kredyt. Available at: https://news.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/54237 (accessed 18 February 2020).
Karpova V. Marketyngovi poslugy: podatkovyy oblik [Marketing services: tax accounting]. Available at: http://bz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/BZ010315 (accessed 18 February 2020).
Mulyk T.O., Mulyk Ja.I. (2018) Organizacija obliku ta audytu vytrat na zbut pidpryjemstva: stan ta naprjamy vdoskonalennja [Organization of accounting and audit of sales costs of the enterprise: the state and areas for improvement]. Globalni ta nacionalni problemy ekonomiky, vol. 22, pp. 965–971.
Nazarova K., Mysjuk V. (2017) Oblik vytrat na marketyngovi komunikacii pidpryjemstva [Accounting for the costs of marketing communications of the enterprise]. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo torgovelno-ekonomichnogo universytetu, no. 5, pp. 129–140.
Nazarova K.O. (2002) Oblik i kontrol' marketyngovoi' dijal'nosti na pidpryjemstvah torgivli [Accounting and control of marketing activities in trade enterprises] (PhD Thesis), Kyiv.
Plaksijenko V.Ja., Romanchenko Ju.O. (2019) Oblikovo-analitychne zabezpechennja poslug marketyngu [Accounting and analytical support of marketing services]. Ukrainskyy zhurnal prykladnoi ekonomiky, vol. 4, no. 3, pp. 48–55.
Polishhuk I.R. (2016) Upravlinnja vytratamy na zbut vidpovidno do marketyngovoi strategii pidpryjemstva: statystychna ocinka ta oblikove zabezpechennja [Sales cost management in accordance with the marketing strategy of the enterprise: statistical evaluation and accounting support]. Globalni ta nacionalni problemy ekonomiky, vol. 9, pp. 832–836.
Polozhennja (standart) buhgalterskogo obliku 16 «Vytraty» [Regulation (standard) of accounting 16 "Costs"]. Nakaz № 318 vid 31.12.1999. Ministerstvo finansiv Ukrai'ny. Redakcija vid 09.08.2013. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text (accessed 18 February 2020).
Rubcova O.S. (2018) Osoblyvosti obliku vytrat na marketyng pidpryjemstv budivel'noi' galuzi [Features of accounting for marketing costs of construction companies]. Efektyvna ekonomika, no. 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6782 (accessed 18 February 2020).