MAIN TRENDS OF DEVELOPMENT OF RESTAURANT SERVICES OF MYKOLAYIV REGION

Keywords: restaurant business, trends, services, innovative technologies, franchise

Abstract

The restaurant services, as part of the hospitality industry, is one of the most promising and dynamically growing sectors of the economy. Prosperous restaurant business needs to be constantly aware of global trends in this area. After all, trends are frequently updated, and in order not to lose a client, you need to use the full range of innovative technologies in your work. The realities of today require significant innovation activity from Ukrainian restaurant enterprises in the context of increased competition. The purpose of the article is to identify the key factors influencing the development trends of the restaurant industry in Ukraine and Mykolayiv. To achieve this goal, the study analyzes the trends that affect the development of restaurants; typification of establishments of the enterprises of restaurant economy of Mykolayiv is carried out. Trends in the market in the restaurant sector are quite closely related to the level of socio-economic development of the state, the dynamics of income and expenditure structure of the population, changes in the structure of supply and demand, and the level of automation of business processes. Changes in consumer demands lead to the need to expand the range of additional services, which will contribute to the most complete satisfaction of customer needs, and therefore, will increase the level of competitiveness of the restaurant business and strengthen its competitive position in the market. The current trends in the development of the restaurant business, we can include: trends in the specialization of the restaurant offer; the creation of international restaurant chains; the development of a franchise network; the introduction of new computer technologies in the hospitality industry. In Ukraine, the restaurant business has not yet reached the international level and is only at the nascent stage. The dynamic development of this type of economic activity leads to the emergence of restaurant establishments of different types and price categories, which gives consumers the opportunity to choose such an institution in the restaurant sector that is most suitable for them according to all criteria.

References

Борисова О.В. Тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2012. Вип. 1(2). С. 331–338.

Гінда М.І. Тенденції розвитку ресторанного господарства. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції "Актуальні проблеми економіки та управління в умовах системної кризи" (м. Львів, 29.11.2016 р.). Львів: МАУП, 2016. Ч.1. 360 с. C. 301–306.

Kravchenko O.M., Sokoly I.I. Development tendencies of Ukrainian Restaurant Industry. Wirtschaft und Management: Theorie und Praxis: Sammelwerk der wissenschaftlichen Artikel. Vol. 1. Verlag SWGimex GmbH, Nurnberg, Deutschland, 2014. C. 105–110.

Нагорняк Г., Малюта Л., Мельник Л., Шерстюк Р. Організаційно-економічні засади розвитку інноваційного процесу вітчизняних закладів готель-но-ресторанної сфери в туристичному контексті. Соціально-економічні проблеми і держава. 2017. Вип. 1(16). С. 148–158. URL:http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2017/17nhsvtk.pdf. (дата звернення: 18.09.2020)

Чумак О.В., Андрющенко І.С. Аналіз стану й оцінка тенденцій показників розвитку підприємств ресторанного господарства. Бізнес-інформ. 2014. № 12. C. 307–313.

Верезомська І.Г. Формування корпоративної культури та імідж готельного підприємства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2011. № 6(2). С. 136–140.

Гірняк Л.І., Сопіга В.Б. Формування культури та якості обслуговування у готельно-ресторанних підприємствах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Ужгород, 2018. Вип. 21. Ч 1. С. 50–55.

Крупський О.П. Організаційна культура туристичного підприємства як індикатор його інноваційного потенціалу. Бізнес інформ. 2014. № 9. С. 200–204.

Поплавський М.М. Готельно-ресторанний сервіс : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Макрос, 2011. 240 с.

Прилепа Н.В. Соколюк Г.О. Інноваційні технології у сфері ресторанного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки.2014. № 4. Т. 2. С. 162–164.

Портал гостиничного и ресторанного бизнеса [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://prohotelia.com.ua/ (дата звернення: 22.09.2020)

BizRating. Продажа бизнеса и франшиз. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://bizrating.com.ua/franch/ (дата звернення: 23.09.2020)

Greensidea. Ресторанний бізнес. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: https://greens-idea.com/franchises/restorannyij-biznes/ (дата звернення: 23.09.2020)

Миколаївська міська рада Офіційний портал. Дислокація підприємств ресторанного господарства [Електронний ресурс]. URL: https://mkrada.gov.ua/content/restorani-bari-kafe-nichni-klubi.html (дата звернення: 22.09.2020)

Borysova O.V. (2012) Tendentsiyi rozvytku hotelno-restorannoho biznesu v Ukrayini [Trends in the development of the hotel and restaurant business in Ukraine]. Ekonomichna stratehiya i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh. no. 1(2), pp. 331–338.

Hinda M.I. (2016) Tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva [Trends in the development of the restaurant industry]. Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii "Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia v umovakh systemnoi kryzy", 1, pp. 301–306.

Kravchenko O.M., Sokoly I.I. (2014). Development tendencies of Ukrainian Restaurant Industry. Wirtschaft und Management: Theorie und Praxis: Sammelwerk der wissenschaftlichen Artikel, Verlag SWG imex GmbH, Nurnberg. Deutschland, 1, pp. 105 – 110.

Nahorniak, H., Maluta, L., Melnyk, L. & Sherstiuk, R. (2017). Orhanizatsiinoekonomichni zasady rozvytku innovatsiinoho protsesu vitchyznianykh zakladiv hotelno-restorannoi sfery v turystychnomu konteksti [Organizational and economic principles of innovative development processes of national hotel and restaurant business structures in the tourism context]. Socio-Economic Problems and the State. no. 16(1), pp. 148–158.

Chumak O.V., Andryushchenko I. S. (2014) Analiz stanu y otsinka tendentsiy pokaznykiv rozvytku pidpryyemstv restorannoho hospodarstva [Analysis of the state and assessment of trends in the development indicators of restaurant enterprises]. Biznes Inform. no. 12. pp. 307–313.

Verezomska I.H. (2011) Formuvannya korporatyvnoyi kulʹtury ta imidzh hotelʹnoho pidpryyemstva [Formation of corporate culture and image of a hotel enterprise]. Naukovyy visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriya: Ekonomichni nauky. no. 6(2), pp. 136–140.

Hirnyak L.I., Sopiha V. B. (2018) Formuvannya kultury ta yakosti obsluhovuvannya u hotelʹno-restorannykh pidpryyemstvakh [Formation of culture and quality of service in hotel and restaurant enterprises]. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho natsionaʹnoho universytetu. Seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Uzhhorod, vol. 21. 1, pp. 50–55.

Krupsʹkyy O.P. (2014) Orhanizatsiyna kultura turystychnoho pidpryyemstva yak indykator yoho innovatsiynoho potentsialu [Organizational culture of a tourist enterprise as an indicator of its innovative potential]. Biznes inform. no. 9, pp. 200–204.

Poplavs'kyj M.M. (2011) Hotelno-restorannyj servis [Hotel and restaurant service]. Kyiv : Makros. (in Ukrainian)

Prylepa N.V. Sokolyuk H.O. (2014) Innovatsiyni tekhnolohiyi u sferi restorannoho biznesu [Innovative technologies in the restaurant business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. no. 4, vol. 2, pp. 162–164.

Portal hostynychnoho y restorannoho byznesa. Available at: http://prohotelia.com.ua/ (accessed 22 September 2020).

BizRating. Prodazha byznesa y franshyz. Available at:: http://bizrating.com.ua/franch/ (accessed 23 September 2020).

Greensidea. Restorannyy biznes. Available at: https://greens-idea.com/franchises/restorannyij-biznes/ (accessed 23 September 2020).

Mykolayivska miska rada Ofitsiynyy portal. Dyslokatsiya pidpryyemstv restorannoho hospodarstva. Available at: https://mkrada.gov.ua/content/restorani-bari-kafe-nichni-klubi.html (accessed 22 September 2020).

Published
2020-10-30
How to Cite
Kovalenko, H., & Potochylova, I. (2020). MAIN TRENDS OF DEVELOPMENT OF RESTAURANT SERVICES OF MYKOLAYIV REGION. Entrepreneurship and Innovation, (14), 37-41. https://doi.org/10.37320/2415-3583/14.7
Section
Economics and business management