INTELLECTUAL CAPITAL AS A FACTOR OF INFLUENCE ON THE ENTERPRISE INVESTMENT ATTRACTIVENESS

Keywords: real attractiveness, intellectual capital, influence factor, correlation-regression analysis

Abstract

In the context of Ukraine's integration into the world economic space, attention is growing to one of the key attracting investment resources characteristics – the enterprise investment attractiveness and ways to increase it. Therefore, the study of factors influencing the enterprise investment attractiveness growth is relevant. The article defines the concepts of "the enterprise investment attractiveness" and "intellectual capital". Factors that affect the enterprise investment attractiveness, including economic, social, technological ones, are outlined. However, in order to attract the investors’ attention, it is advisable to consider such a component of the enterprise as intellectual capital. A point assessment of the enterprise investment attractiveness, which takes into account not only the results of financial and economic activities (indicators of efficiency, financial condition, liquidity and solvency), but also the intellectual capital formation level. These calculations show that the main factor in increasing the enterprise investment attractiveness is its intellectual capital formation level growth. With the help of correlation-regression analysis, the intellectual capital influence on the food industry enterprise investment attractiveness level is determined. To check the impact of the factor on the performance indicator using MS Excel, a correlation coefficient was calculated, which indicates that there is a close relationship between the enterprise investment attractiveness and its intellectual capital formation level. The regression analysis results indicate the presence of the factor feature influence on the effective feature, and the change in the level of the enterprise intellectual capital formation causes a change in its investment attractiveness by 62.4%. According to the results of calculations, the model is reliable, the regression equation is significant. Analyzing the obtained model, we can say that with an increase in the level of intellectual capital by 0.1, the investment attractiveness of the enterprise will increase by 9.22 points.

References

Бланк И.А. Финансовый менеджмент: Учебный курс. Киев, 2002. 528 с.

Бутинко В.В. Інвестиційна привабливість підприємств: економічний зміст та дефініції. Агросвіт. 2013. №9. С. 61–64.

Оцінка кредитоспроможності та інвестиційної привабливості суб’єктів господарювання: монографія / А.О. Єпіфанов, Н.А. Дехтяр, Т.М. Мельник та ін.; за ред. А.О. Єпіфанова. Суми, 2007. 286 с.

Носова О.В. Інвестицйна привабливість підприємства. Стратегічні пріоритети. 2007. № 1 (2). С. 120–126.

Павлова О.С. Інтелектуальний капітал як фактор підвищення інвестиційної привабливості підприємств (на прикладі виноробної промисловості). Економічні інновації. 2012. № 47. С. 214–221.

Ротань Н.В. Управління розвитком інтелектуального капіталу підприємств : автореф. дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами»; Харківський нац. техн. ун-т сільського господарства імені Петра Василенка. Харків, 2018. 20 с.

Собко О.М. Інтелектуальний капітал і креація вартості підприємства: монографія. Тернопіль, 2016. 444 с.

Стригуль Л.С. Особливості формування інвестиційних процесів промислових підприємств в умовах структурних перетворень економіки. Вісник ЖДТУ. Серія: Економічні науки. 2013. Вип. 1(163). С. 333–338.

Штанько Л.О. Оцінка інвестиційної привабливості промислових підприємств. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2013. Вип. 3 (30). С. 399–414.

Blank I.A. (2002) Finansovyj menedzhment: Uchebnyj kurs [Financial Management: Training course]. Kiev. (in Ukrainian)

Butynko V.V. (2013) Investytsiina pryvablyvist pidpryiemstv: ekonomichnyi zmist ta definitsii [Investment attractiveness of enterprises: economic content and definitions]. Ahrosvit, no 9, рр. 61–64.

Yepifanov A.O. (2007) Otsinka kredytospromozhnosti ta investytsiinoi pryvablyvosti sub’iektiv hospodariuvannia: monohrafiia [Assessment of business entities creditworthiness and investment attractiveness: a monograph]. / A.O. Yepifanov, N.A. Dekhtiar, T.M. Melnyk ta in.; za red. A.O. Yepifanova. Sumy, UABS NBU. 286 р. (in Ukrainian)

Nosova O.V. (2007) Investytsina pryvablyvist pidpryiemstva [Investment attractiveness of the enterprise]. Stratehichni priorytety, no 1 (2), рр. 120–126.

Pavlova O.S. (2012) Intelektualnyi kapital yak faktor pidvyshchennia investytsiinoi pryvablyvosti pidpryiemstv (na prykladi vynorobnoi promyslovosti) [Intellectual capital as a factor in increasing the investment attractiveness of enterprises (on the example of the wine industry)]. Ekonomichni innovatsii, no 47, рр. 214–221.

Rotan N.V. (2018) Upravlinnia rozvytkom intelektualnoho kapitalu pidpryiemstv [Management of intellectual capital development of enterprises]: avtoref. dys. … kand. ekon. nauk : spets. 08.00.04 «Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy»; Kharkivskyi nats. tekhn. un-t silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka. Kharkiv, 20 p.

Sobko O.M. (2016) Intelektualnyi kapital i kreatsiia vartosti pidpryiemstva: monohrafiia [Intellectual capital and the creation of enterprise value: a monograph]. Ternopil, TNEU, 444 p.

Stryhul L.S. (2013) Osoblyvosti formuvannia investytsiinykh protsesiv promyslovykh pidpryiemstv v umovakh strukturnykh peretvoren ekonomiky [Features of formation of investment processes of industrial enterprises in the conditions of structural transformations of economy]. Visnyk ZhDTU. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 1(163), pp. 333–338.

Shtanko L.O. (2013) Otsinka investytsiinoi pryvablyvosti promyslovykh pidpryiemstv [Assessment of investment attractiveness of industrial enterprises]. Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu, vol. 3 (30), pp. 399–414.

Published
2020-08-31
How to Cite
Komlichenko, O., & Rotan, N. (2020). INTELLECTUAL CAPITAL AS A FACTOR OF INFLUENCE ON THE ENTERPRISE INVESTMENT ATTRACTIVENESS. Entrepreneurship and Innovation, (13), 44-49. https://doi.org/10.37320/2415-3583/13.8
Section
Economics and business management