PRIORITY DIRECTIONS OF THE DECENTRALIZATION PROCESS

  • Ksenia Olenich Mykolaiv National Agrarian University
Keywords: decentralization, unified territorial community, socio-economic potential, advisory, infrastructure development

Abstract

The article under consideration deals with the directions and priorities of the decentralization process development in Ukraine. The purpose of decentralization has been defined, which consists in accretion of powers of bodies of local self-government of communities, and also financial encouragement of processes of voluntary association of territorial communities, creation of a normative-legal basis of formation. The peculiarities of the decentralization process development have been outlined and the current tendencies of decentralization have been determined taking into account the adaptive changes, the priority directions of its development have been characterized as preconditions for the modernization of the local self-government system. The preconditions for the creation of systemic and integrated development of rural areas, through the direction of job creation, improvement of living conditions and improvement of infrastructure have been identified. The key stages of building an effective system of territorial organization of power have been summarized, the role of decentralization in the development of the economy of the country, region, and territory has been determined. The principles of the decentralization process have been established, which are based on the voluntary association of village and urban-type settlement councils. It has been proved that the effectiveness of decentralization is manifested through the realization of opportunities and the current legislative regulation of this process, taking into account the interaction between public authorities and local governments and the community as a whole. It has been established that the European experience gives the practice of effective solution of many territorial problems relevant to Ukraine, especially the experience in the implementation of the principle of subsidiarity, according to which decisions should be made as close as possible to citizens (i.e. local government level). Key research insights indicate a positive contribution to the process of decentralization to socio-economic development in Ukraine. The priority of development of advisory will encourage ensuring the effectiveness of the implementation of management decisions, systematic measures to reduce the number and scope of restrictions, the effectiveness of reforms, the development of local self-government.

References

Децентралізація влади: порядок денний на середньострокову перспективу : аналітична доповідь / Я. Жаліло, О. Шевченко, В. Романова та ін. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 2019. 192 с.

Бориславська О., Заверуха І., Захарченко Е. та ін. Децентралізація публічної влади: досвід європейських країн та перспективи України / Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні – DESPRO. Київ : ТОВ «Софія», 2012. 128 с.

Волохова І. Місцеві фінанси та перспективи поглиблення фінансової децентралізації Україні : монографія. Одеса : Атлант, 2014. 462 с.

Ярема Л. Роль об’єднаних територіальних громад Тернопільщини у розвитку сільських територій. Агросвіт. 2019. № 24. С. 71–76.

Пальчук В. Розвиток економічного потенціалу громад у рамках реформи з децентралізації. Україна: події, факти, коментарі. 2018. Вип. 11. С. 38–50. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2018/ukr11.pdf (дата звернення: 17.02.2020).

Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» : Указ Президента України від 12 січня 2015 року № 5 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#n10 (дата звернення: 17.02.2020).

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/ 2019 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 18.06.2020).

Економіко-правові аспекти сталого розвитку: держава, регіон, місто : матеріали Першої міжнародної науково-практичної конференції (7 червня 2019 року, м. Київ) / наук. ред. В. Устименко. Київ : НАН України ; Інститут економіко-правових досліджень, 2019. 208 с.

Про добровільне об’єднання територіальних громад : Закон України від 5 лютого 2015 року № 157-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19 (дата звернення: 17.02.2020).

Про сільськогосподарську дорадчу діяльність : Закон України від 17 червня 2004 року № 1807-IV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1807-15 (дата звернення: 17.02.2020).

Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 року № 333-р / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text (дата звернення: 18.06.2020).

Про затвердження плану заходів з реалізації нового етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2019–2021 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року № 77-р / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/77-2019-%D1%80#Text (дата звернення: 18.06.2020).

Ровний В. Проблеми правового регулювання діяльності дорадників та експертів-дорадників сільськогосподарської дорадчої діяльності. Наше право. 2015. № 5. 124 с.

Zhalilo Ya., Shevchenko O., Romanova V. (2019) Decentralizaciya vlady: poryadok dennyj na serednostrokovu perspektyvu. Decentralization of power: an agenda for the medium term. Analytical report. National Institute for Strategic Studies, р. 192.

Boryslavska O., Zaverukha I., Zakharchenko E. (2012) Decentralizaciya publichnoyi vlady: dosvid yevropejskyh krayin ta perspektyvy Ukrayiny. Decentralization of public power: the experience of European countries and prospects of Ukraine. Swiss-Ukrainian project “Support to decentralization in Ukraine – DESPRO”, p. 128.

Volohova I. (2014) Miscevi finansy ta perspektyvy poglyblennya finansovoyi decentralizaciyi Ukrayini Local finances and prospects for deepening the financial decentralization of Ukraine]. Monograph, p. 462.

Yarema L. (2019) Rol obyednanyh terytorialnyh gromad ternopilshhyny u rozvytku silskyh terytorij The role of united territorial communities of Ternopil region in the development of rural areas]. Agrosvit, pp. 71–76.

Palchuk V. (2018) Rozvytok ekonomichnogo potencialu gromad u ramkah reformy z decentralizaciyi. Ukrayina: podiyi, fakty, komentari Development of economic potential of communities in the framework of decentralization reform. Ukraine: events, facts, comments]. Vip. 11, pp. 38–50. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2018/ukr11.pdf (accessed: 17 February 2020).

Pro Strategiyu stalogo rozvytku “Ukrayina – 2020” [On the Strategy of Sustainable Development “Ukraine – 2020”]. Decree of the President of Ukraine of 12.01.2015 № 5/2015 / The Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#n10 (accessed: 17 February 2020).

Pro Cili stalogo rozvytku Ukrayiny na period do 2030 roku On the Goals of Sustainable Development of Ukraine for the period up to 2030]. Decree of the President of Ukraine of 30.09.2019 № 722/2019 / The Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (accessed: 18 June 2020).

Ustimenko V. (2019) Ekonomiko-pravovi aspekty stalogo rozvytku: derzhava, region, misto Economic and legal aspects of sustainable development: state, region, city]. Materials of the First International Scientific and Practical Conference / Nauk. ed. NAS of Ukraine. Inst. Of Economic and Legal Research, p. 208.

Pro dobrovilne ob’yednannya terytorialnyh gromad On voluntary association of territorial communities]. Law of Ukraine of 05.02.2015 № 157-VIII / The Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19 (accessed: 17.02.2020).

Pro silskogospodarsku doradchu diyalnist On agricultural advisory activities]. Law of Ukraine of 17.06.2004 № 1807-IV / The Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1807-15 (accessed: 17 February 2020).

Pro shvalennya Koncepciyi reformuvannya miscevogo samovryaduvannya ta terytorialnoyi organizaciyi vlady v Ukrayini  On approval of the Concept of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 01.04.2014 № 333 / The Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text (accessed: 18 June 2020).

Pro zatverdzhennya planu zahodiv z realizaciyi novogo etapu reformuvannya miscevogo samovryaduvannya ta terytorialnoyi organizaciyi vlady v Ukrayini na 2019–2021 roky On approval of the action plan for the implementation of the new stage of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine for 2019–2021]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of January 23, 2019 № 77 / Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/77-2019-%D1%80#Text (accessed: 18 June 2020).

Rovny V. (2015) Problemy pravovogo regulyuvannya diyalnosti doradnykiv ta ekspertiv-doradnykiv silskogospodarskoyi doradchoyi diyalnosti Problems of legal regulation of the activities of advisers and expert advisors of agricultural advisory activities]. Our right, № 5, p. 124.

Published
2020-07-03
How to Cite
Olenich, K. (2020). PRIORITY DIRECTIONS OF THE DECENTRALIZATION PROCESS. Entrepreneurship and Innovation, (12), 147-152. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.25
Section
Productive forces development and regional economics