DEVELOPMENT OF DIRECTIONS FOR INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE

Keywords: entrepreneurship, competitiveness, competitive advantages, market

Abstract

The article evaluates the competitive advantages of the enterprise and compares it with the main competing enterprises. A BCG matrix, a competitiveness polygon were constructed and an expert assessment was conducted. Thanks to these studies, it is seen that the level of competitiveness of LLC "VI DIVO" the highest. In second place "Khers`ON", in third place – "Hub Way". As a result of research of essence of competitiveness of the enterprise the most successful definition of a competition and its kinds has been allocated. Thus, competition itself is understood as an economic process of interaction, interconnection and struggle between companies operating in the market in order to provide better opportunities for sales of their products, meet the diverse needs of customers and obtain the highest income. The driving forces of competition, the components of which are: competitors, potential competitors, suppliers, buyers. The analysis of economic and economic activity of the enterprise is carried out and the competitive advantages of the enterprise are analyzed. Competitiveness man-agement is estimated, the comparative analysis of work of competitors is carried out and the level of competitiveness of the enterprise is analyzed, namely, the complex indicator of competitiveness of the enterprise is calculated. Analyzing the results of economic activity of LLC " VI DIVO" it is seen that sales revenue and net profit increased by 27.92%. Profitability, number of employees and output of employees also increased, which had a positive impact on the company's activities. Reserves for improving the management of the enterprise are administrative expenses and marketing expenses, which decreased by 7.41%. The financial activity of the enterprise was also assessed, namely: liquidity ratios, autonomy, working capital provision, etc. . The analysis of these data shows that the company has a stable financial base, which allows for continuous financial and economic activities, because all indicators are within the norm. Competitiveness management and competitive advantages of the enterprise are estimated. The assessment shows that the company has such competitive advantages as product quality, consumer awareness, pricing policy and the degree of market coverage. Due to these advantages, the company maintains a high competitive position. The key stage was the analysis of the competitiveness of the products and the enterprise itself, which was carried out by constructing the BCG Matrix, the competitiveness polygon and the calculation of the complex competitiveness coefficient. The analysis showed that services are competitive at almost all stages of their life cycle and bring a stable income. The analysis of the company's competitiveness showed that the complex competitiveness ratio increases every year and in 2020 amounted to 2.45, thus strengthening the company's position in the market and among competitors.

References

Бугас Н.В., Босецька О.В. Управління конкурентоспро-можністю підприємства в нестабільному ринковому сере-довищі. Ефективна економіка. 2015. No 11. ULR: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2015_11_31

Валінкевич Н.В., Солотвінський О.А. Теоретичний пі-дхід до управління конкурентоспроможністю підприємства. Молодий вчений. 2014. No 12 (1). С. 84–89.

Геращенко І.О., Шмадченко О.О. Управління конкурен-тоспроможністю підприємства. Вісник економіки транс-порту і промисловості. 2015. Вип. 50. С. 297–301.

Денисюк Т., Сілічєва Н. Шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2014. No 9. С. 202–205.

Зось-Кіор М.В., Брижань К.О. Управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах нестабільності. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2017. No 6. С. 62–65.

Касич А.О., Глущенко Д.О. Теоретичні та практичні аспекти управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та держава. 2016. No 11. С. 65–70.

Михайленко О.В., Орлова К.Г. Система управління кон-курентоспроможністю продукції підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Вип. 13 (2). С. 114–117.

Савченко Т.В. Вплив факторів зовнішнього середовища на систему управління конкурентоспроможністю підпри-ємства. Науковий вісник Національного гірничого університету. 2015. No 5. С. 142–148.

Терехов Д.С., Блідар О.В. Стратегічне управління конку-рентоспроможністю підприємства. Наука й економіка. 2016. Вип. 2. С. 76–80.

Чебанова Н.В., Ревуцька Л.Є. Стратегічний підхід до управління конкурентоспроможністю підприємства. Віс-ник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва. Серія: Економічні науки. 2015. No 1. С. 73–79.

Чорна Л.О., Чорна Н.Ю. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства — система взає-мозв’язку якісних та кількісних показників розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2015. No 3. С. 15–18.

Яценко І.В. Управління конкурентними стратегіями та конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та управління на транспорті. 2016. Вип. 2. С. 270–274.

Zhosan G. Distinctions and features of ISO 9001:2015 standard implementation in the context of social and strategic development of enterprises. Науковий вісник Полісся. – 2017. № 3 (11). Ч. 2. – С. 66–71. DOI: 10.25140/2410-9576-2017-2-3(11)-66-71 Available from: http://nvp.stu.cn.ua/uk/component/k2/item/792-harafonova-o-i-zhosan-g-v-yankovoi-r-v-distinctions-and-features-of-iso-90012015-standard-implementation-in-the-context-of-social-and-strategic-development-of-enterprises.html

Zhosan G. The substantiation of the strategy of social responsibility of the enterprise with the aim of providing efficiency of its activities. Marketing and Management of Innovations, 2017, № 3, pp. 267 – 279 doi: 10.21272/mmi.2017.3–25 Available from: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2017/3/267-279

Bugas, N.V. and Bosetska, O.V. (2015), «Managing the competitiveness of an enterprise in an unstable market environment», Efektyvna ekonomika, vol. 11, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2015_11_31 (Accessed 24 January 2020).

Valinkevich, N.V. and Solotvinskyi, O.A. (2014), «Theoretical approach to enterprise competitiveness management», Molodyj vchenyj, vol. 12 (1), pp. 84–89.

Gerashchenko, I.O. and Shmadchenko, O.O. (2015), «Management of enterprise competitiveness», Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, vol. 50, pp. 297–301.

Denisyuk, T. and Silicheva, N. (2014), «Ways of increasing the competitiveness of the enterprise», Naukovyj visnyk Odes’koho natsional’noho ekonomichnoho universytetu, vol. 9, pp. 202–205.

Zos-Kior, M.V. and Brizhan, K.O. (2017), «Managing enterprise competitiveness in conditions of instability», Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal «Internauka». Seriia: «Ekonomichni nauky», vol. 6, pp. 62—65.

Kasich, A.A. and Glushchenko, D.O. (2016), «Theoretical and practical aspects of enterprise competitiveness management», Economy and the state, vol. 11, pp. 65–70

Mikhailenko, O.V. and Orlova, K.G. (2017), «The system of enterprise competitiveness management», Naukovyj visnyk Uzhhorods’koho natsional’noho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 13 (2), pp. 114–117.

Savchenko, T.V. (2015), «Influence of environmental factors on the enterprise competitiveness management system», Naukovyj visnyk Natsional’noho hirnychoho universytetu, vol. 5, pp. 142–148.

Terekhov, D.S. and Blidar, O.V. (2016), «Strategic management of enterprise competitiveness», Nauka j ekonomika, vol. 2, pp. 76–80.

Chebanova, N.V. and Revutskaya, L.E. (2015), «Strategic approach to managing enterprise competitiveness», Visnyk Kharkivs’koho natsional’noho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchaieva. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 1, pp. 73–79.

Chorna, L.O. and Chorna, N.Y. (2015), «The strategic management of enterprise competitiveness is a system of correlation of qualitative and quantitative indicators of development», Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 15–18.

Yatsenko, I.V. (2016), «Management of competitive strategies and competitiveness of the enterprise», Ekonomika ta upravlinnia na transporti, vol. 2, pp. 270–274.

Zhosan G. (2017) Distinctions and features of ISO 9001:2015 standard implementation in the context of social and strategic development of enterprises Naukovyi visnyk Polissia. № 3 (11). Ч. 2. С. 66–71. DOI: 10.25140/2410-9576-2017-2-3(11)-66-71 Available from: http://nvp.stu.cn.ua/uk/component/k2/item/792-harafonova-o-i-zhosan-g-v-yankovoi-r-v-distinctions-and-features-of-iso-90012015-standard-implementation-in-the-context-of-social-and-strategic-development-of-enterprises.html

Zhosan G. (2017) The substantiation of the strategy of social responsibility of the enterprise with the aim of providing efficiency of its activities Marketing and Management of Innovations, № 3, pp. 267–279 doi: 10.21272/mmi.2017.3-25 Available from: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2017/3/267-279

Published
2020-07-03
How to Cite
Shulga, M. (2020). DEVELOPMENT OF DIRECTIONS FOR INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE. Entrepreneurship and Innovation, (12), 135-141. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.23
Section
Economics and business management