FRANCHISING: THE ESSENCE AND ORGANIZATIONAL ORDER OF PARTHERS’ RELATIONSHIPS REFLECTION

Keywords: franchising, franchisor, franchisees, franchising relationship, organizational mechanism of franchising

Abstract

This article is devoted to the problems and prospects of the franchising devel-opment in Ukraine. As the state economic policy, which is characterized by in-stability and unpredictability, in particular in the sphere of innovative invest-ment policy, and also the lack of detailed legal support restrain the process of the franchising partnership. It should be mentioned, that all the stated above restrain the technology transfer development as an innovative product able to provide both the rise in competitiveness of economic activity and an export potential of the state economy in whole. In modern conditions the world economy is characterized by a high level of globalization and integration. That's why it is becoming an actual task to boost economic activity, while the improvement of close trade, investment and coop-erative partnership will promote including Ukraine into the process of forming of new models of economic development and the base for them will be continuous renewal of economic systems based on the technological modernization. Besides, the successful development of the innovative component of home economics is a source of the involvement of innovations, investments, know-how and also open channels to transfer knowledge and technologies. Unconventional methods of financing innovative activity are becoming actual, franchising is among them. Besides, franchising is an element of support for small- and medium-sized business and an effective lever of cooperation of big and small business in Ukraine. The article covers the substance of the franchising relationships mechanism in Ukraine. It substantiates the necessity and efficiency of the business organization on conditions of franchising for the growth of the scientific and technical progress. The article researches the organizational mechanism of forming the franchising relationships. It determines the main components of the franchising relationships, their peculiarities. The research highlights the main problems of the franchising relationships functioning in the context of modern development of the home economy. It defines the advantages and disadvantages for the main subjects of franchising relationships.

References

Franchise group. URL: https://franchisegroup.com.ua/ru/ (дата звернення 10.06.2020).

Бившева Л.О., Кондратенко О.О., Лисенко А.О. Франчайзинг як ефек-тивна форма розвитку інноваційного підприємництва в Україні Еконо-мічний вісник Донбасу № 3(53), 2018: електрон. версія журналу URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/143518/23-Byvsheva.pdf?sequence=1 (дата звернення 10.06.2020).

Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 № 436-IV. (Дата оновлення: 17.06.2018). URL: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/436-15 (дата звернення: 07.06.2020)

Цивільний кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 435-IV. (Дата оновлення: 02.08.2018). URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/435-15 (дата звернення: 07.06.2020).

Ситник Н.С., Попович Д.В. Розвиток франчайзингу в Україні як складник інвестиційної політики держави. Бізнес – навігатор. – 2018. – Вип.1(2). – С.140 – 144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bnav_2018_1(2)__31. (дата звернення 5.06.2020).

Franchising Code of Ethics. Ukrainian Federation of franchise develop-ment. Retrivied from. URL: http://fdf.org.ua/ about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu in Ukrainian ( дата звернення 01.06.2020).

Регламент Комісії (ЄС) № 330/2010 від 20 квітня 2010 р. URL: http://www.buh24.com.ua/reglament-komisiyi-yes- 330-2010-vid-20-kvitnya-2010-r/. (дата звернення 25.05.2020).

Офіційний сайт Європейської федерації франчайзингу URL: http://www.eff-franchise.com (дата звернення 25.05.2020).

Franchise Industry Research. British Franchise Association. 2016. URL: http: //www.thebfa.org/about–franchising/franchising–industry –research. (дата звернення 07.06.2020).

Филюк Г.М., Магомедова А.М. Організаційно-економічний механізм формування франчайзингових партнерських відносин між підприємст-вами в Україні. Теоретичні та прикладні питання економіки. – 2015. – Вип. 1. – С. 7 -14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tppe_2015_1_3. ( дата звернення 25.05.2020).

Гессен А.Є., Журавель М.О., Стаханова В.В. Розвиток франчайзингу як вагомий фактор розширення ринку в Україні. Глобальніта національні проблеми економіки. URL: http://global-national.in.ua/issue-14-2016/22-vipusk-14-gruden-2016-r/2560-gessen-a-e-zhuravel-m-o-stakhanova-v-v-rozvitok-franchajzingu-yak-vagomij-faktor-rozshirennya-rinku-v-ukrajini (дата звернення 01.06.2020).

Franchise group. Available at:: https://franchisegroup.com.ua/ru/( accessed 10 June 2020).

Byvsheva L.O., Kondratenko O.O., Lysenko A.O.(2018) Franchajzyngh jak efektyvna forma rozvytku innovacijnogho pidpryjemnyctva v Ukrajini [Franchising as an effective form of development of innovative entrepreneurship in Ukraine] Ekonomichnyj visnyk Donbasu vol. 3 no.(53): elektron. versija zhurnalu Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/143518/23-Byvsheva.pdf?sequence=1(accessed 10 June 2020).

Ghospodarsjkyj kodeks Ukrajiny: Zakon Ukrajiny vid 16.01.2003 # 436-IV. (Data onovlennja: 17.06.2018). Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/436-15(accessed 7 June 2020).

Cyviljnyj kodeks Ukrajiny: Zakon Ukrajiny vid 16.01.2003 r. # 435-IV. (Data onovlennja: 02.08.2018). Available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/435-15(accessed7 June 2020).

Sytnyk N.S., Popovych D.V. (2018)Rozvytok franchajzynghu v Ukrajini jak skladnyk investycijnoji polityky derzhavy[Development of franchising in Ukraine as a component of state investment policy] Biznes – navighator. – Vol.1 no(2). – pp.140 – 144. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bnav_2018_1(2)__31. (accessed 5 June 2020).

Franchising Code of Ethics. Ukrainian Federation of franchise development. Retrivied from. Available at: http://fdf.org.ua/ about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu in Ukrainian (accessed 1 June 2020).

Rehlament Komisiyi (YeS) (2010) # 330/2010 Available at: http://www.buh24.com.ua/reglament-komisiyi-yes- 330-2010-vid-20-kvitnya-2010-r/ (accessed 25 May June 2020).

Ofitsiynyy sayt Yevropeys'koyi federatsiyi franchayzynhu Available at: http://www.eff-franchise.com (accessed 25 May June 2020).

Franchise Industry Research. British Franchise Association. 2016. Available at: http: //www.thebfa.org/about–franchising/franchising–industry –research (accessed 7 June 2020).

Fylyuk H.M., Mahomedova A.M. (2015) Orhanizatsiyno – ekonomichnyy mekhanizm formuvannya franchayzynhovykh partners'kykh vidnosyn mizh pidpryyemstvamy v Ukrayini[Organizational and economic mechanism of formation of franchising partnerships between enterprises in Ukraine] Teoretychni ta prykladni pytannya ekonomiky. – Vol. 1. – pp. 7 -14. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tppe_2015_1_3. (accessed 25 May June 2020).

Ghessen A.Je., Zhuravelj M.O., Stakhanova V.V. Rozvytok franchajzynghu jak vaghomyj faktor rozshyrennja rynku v Ukrajini. [Development of franchising as an important factor in market expansion in Ukraine] Ghlobaljnita nacionaljni problemy ekonomiky Available at: http://global-national.in.ua/issue-14-2016/22-vipusk-14-gruden-2016-r/2560-gessen-a-e-zhuravel-m-o-stakhanova-v-v-rozvitok-franchajzingu-yak-vagomij-faktor-rozshirennya-rinku-v-ukrajini (accessed 01 June 2020).

Published
2020-07-03
How to Cite
Prysvitla, O. (2020). FRANCHISING: THE ESSENCE AND ORGANIZATIONAL ORDER OF PARTHERS’ RELATIONSHIPS REFLECTION . Entrepreneurship and Innovation, (12), 78-82. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.13
Section
Economics and national economy management