MODELLING THE COMPETITIVENESS OF PUBLISHING AND PRINTING COMPANIES DUE TO THEIR INFORMATION ACTIVITY

Keywords: competitiveness, information activity, modeling, publishing and printing enterprise, regression, market share

Abstract

The article is devoted to the development of scientific provisions of modelling the competitiveness of publishing and printing companies in the era of digitalization. The digitalization of the economy encourages publishing and printing companies to find new ways to increase competitive potential. Objective assessment of the current ability to compete becomes a difficult task, as it is important to take into account the information component of competitiveness, which is difficult to quantify. In addition, there is a problem of developing an adequate model of competitiveness of publishing and printing companies for further management decisions to improve it. The main task of the study is to build a model of enterprise competitiveness taking into account the information component, which is solved by introducing the coefficient of information activity and multiple regression analysis of market share of enterprises using SPSS tools. The sample of the study consists of five publishing and printing enterprises of Ukraine. In the course of the research the main indicators of their activity are calculated, which are proposed to be grouped into three groups for further calculation of the corresponding integral indicators. The results of assessing the quality of enterprise sites, as well as their presence in social net works, which provided an opportunity to formalize the information component of the competitiveness. The calculated integrated indicators (production activity indicator, enterprise financial condition indicator, and sales and promotion efficiency indicator) are analyzed in terms of multicollinearity and the impact on the market share of enterprises, which allowed us using them simultaneously when building the model. The obtained results have theoretical significance and practical value in the conditions of digitalization of the economy, as the proposed coefficient of information activity provides ananalysis of the presence of enterprises on the Internet in the dynamics. On the basis of such an analysis it is possible to draw a conclusion about readiness of the enterprises to need of informatization of business. A promising area of further research is the development of a methodological approach to forecasting the level of information activity of publishing and printing companies.

References

Тонєва К.В. Моделювання конкурентоспроможності підприємства. Бізнес Інформ. 2012. № 6. С. 81–83.

Захожай В.Б., Корецька О.В. Аналітична модель конкурентоспроможності підприємства в контексті його конкурентного технологічного потенціалу. Наукові праці МАУП. 2016. Вип. 49(2). С. 120–124.

Загорна Т.О. Модель векторної взаємодії факторів конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 3. С. 35–44.

Смирнов Є.М. Моделювання рівня конкурентоспроможності торговельного підприємства. Академічний огляд. 2013. № 1(38). С. 92–97.

Гугля О.С., Зима А.А. Моделирование оценки уровня конкурентоспособности промышленного предприятия. Моделі управління в ринковій економіці. 2009. Вип. 12. С. 80–89.

Markus G. Measuring Company Level Competitiveness in Porter‘s Diamond Model Framework. In: FIKUSZ 2008 Business Sciences – Symposium for Young Researchers. 2008. Р. 149–158.

Хорошевкий А. Качество сайта. Обзоры расширений Joomla. 2013. URL : https://aleksius.com/o-sajte/otsenka-kachestva-sajta (дата звернення: 06.05.2020).

ПАТ «Вінницька обласна друкарня» : сайт. URL : http://dryk.com.ua/ (дата звернення: 06.05.2020).

ПАТ «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» : сайт. URL : https://despra.business-guide.com.ua/ (дата звернення: 06.05.2020).

ПАТ «Волинська обласна друкарня» : сайт. URL : http://druk.volyn.ua/ (дата звернення: 06.05.2020).

ПАТ «Полiграфсервіс» : сайт. URL : http://www.poligrafservice.com.ua/ (дата звернення: 06.05.2020).

ПАТ «Артсервiс» : сайт. URL : http://artservice.lviv.ua (дата звернення: 06.05.2020).

Метод оцінювання якості сайтів / В.П. Ткаченко та ін. Полиграфические, мультимедийные и WEB-технологии (PMW-2016) : тез. докл. 1-й Междунар. науч.-техн. конф., г. Харьков, 16–20 мая 2016 г. Харьков : ХНУРЭ, 2016. Т. 1. С. 96–98.

Тонкіх І. Ю. Критерії якості контенту Інтернет-медіа. Обрії друкарства. 2018. № 1(6) . С. 209–217.

Дмитрів Л. Якість текстового контенту сайту з погляду редактора. Вісник Книжкової палати. 2014. № 9. С. 1–3.

VolynDrukarnia. Профіль ПАТ «Волинська обласна друкарня» у соціальній мережі Facebook. URL : https://www.facebook.com/VolynDrukarnia/ (дата звернення: 06.05.2020).

Tonieva, K.V. (2012), “Modeling the competitiveness of the enterprise”, Biznes Inform, vol. 6, pp. 81–83.

Zakhozhai, V. B. and Koretska, O. V. (2016), “Analytical model of competitiveness enterprises in the context of its competitive technological potential”, Naukovi pratsi MAUP, vol. 49(2), pp. 120–124.

Zagornaya, T.O. (2013), “Vector interaction model of factors of retailers` competitiveness”, Marketynh i menedzhment innovatsii, vol. 3, pp. 35-44.

Smyrnov, Ye. M. (2013), “Modelling the level of competitiveness of the trade enterprise”, Akademichnyi ohliad, vol. 1 (38), pp. 92–97.

Huhlia, O. S. and Zyma, А.А. (2009), “Modeling the assessment of the level of competitiveness of an industrial enterprise”, Modeli upravlinnia v rynkovii ekonomitsi, vol. 12, pp. 80-89.

Markus, G. (2008), “Measuring Company Level Competitiveness in Porter‘s Diamond Model Framework”, In: FIKUSZ 2008 Business Sciences – Symposium for Young Researchers. pp. 149–158.

Khoroshevkyi, A. (2013), “The quality of the site”, Obzory Rasshyrenyi Joomla [Online], Available at: https://aleksius.com/o-sajte/otsenka-kachestva-sajta (accessed 6 May 2020).

The official site of Vinnytska Oblasna Drukarnia (2020), available at: http://dryk.com.ua/ (accessed 6 May 2020).

The official site of Polihrafichno-Vydavnychyi Kompleks «Desna» (2020), Available at: https://despra.business-guide.com.ua/ (accessed 6 May 2020).

The official site of Volynska Oblasna Drukarnia (2020), available at: http://druk.volyn.ua/ (accessed 6 May 2020).

The official site of Polihrafservis (2020), Available at: http://www.poligrafservice.com.ua/ (accessed 6 May 2020).

The official site of Artservis (2020), Available at: http://artservice.lviv.ua (accessed 6 May 2020).

Tkachenko, V. P. et. al. (2016), “Method of evaluating the quality of sites”, Printing, multimedia and WEB technologies (PMW-2016)” Zbirka dopovidej na Mizhnarodnij konferentsii [Conference Proceedings of the International Conference], Polyhrafycheskye Multymedyinye y WEB-Tekhnolohyy (PMW-2016) [Printing, multimedia and WEB technologies (PMW-2016)], Kharkiv National University of Radio Electronics, Ukraine, vol. 1, pp. 96-98.

Tonkikh, I. Yu. (2018), “Criteria of internet-media content quality”, Obrii drukarstva, vol. 1 (6) , pp. 209-217

Dmytriv, L. (2014), “The quality of the text content of the site from the editor’s point of view”, Visnyk Knyzhkovoi Palaty, vol. 9, pp. 1-3.

Facebook profile of Volynska Oblasna Drukarnia (2020), Available at: https://www.facebook.com/VolynDrukarnia/ (accessed 6 May 2020).

Published
2020-05-29
How to Cite
Solntsev, S., & Gavrysh, J. (2020). MODELLING THE COMPETITIVENESS OF PUBLISHING AND PRINTING COMPANIES DUE TO THEIR INFORMATION ACTIVITY. Entrepreneurship and Innovation, (11-2), 131-137. https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.39
Section
Mathematical methods, models and information technologies in economics