ADVANTAGES OF COOPERATIVE INTERACTION IN THE PRODUC-TION AND EXPORT OF ORGANIC PRODUCTS

Keywords: organic goods, organic production, organic market, cooperative, export

Abstract

Organic production is by far one of the most promising and cost-effective types of business, as the practice of Western countries shows that prices for organic prod-ucts are higher by 20–50%, and sometimes exceed 300% compared to traditionally grown products. This is driven by growing consumer interest in healthy, high-quality nutrition and environmental concerns. The bulk of organic production is sold in the highly industrialized countries of the world. In particular, about 90% of its total consumption comes from Western Europe and North America. Thus, in place of the existing agricultural model, «bigger and cheaper», a new model «better and safer» is coming. The gradual greening of the food market, and the ever-growing interest in the world in this type of produce, makes it possible for Ukraine to become an active participant in the competition on it. An obstacle to this is that small-scale producers with their own products remain outside the main supply chains of supply, both in the domestic and foreign markets. Therefore, the further promising direction for the development of the organic produce market is the creation of cooperatives that will unite organic small-scale farms. The purpose of the study is to prove the benefits of cooperation for organic producers based on analysis of the development of Ukrainian and world organic market. The main trends of organic production development in Ukraine and the world are investigated in the article, based on which the table of SWOT-analysis is formed. It is determined that organic production and export is a priority direction of development of agrarian sector of economy of Ukraine. An important factor that does not negate the obstacles to the development of this area is the cooperation of producers of organic products. A promising direction for the development of the organic produce market is the creation of cooperatives that will combine organic small-scale farms. The cooperation provides opportunities to create a proper procurement and logistical base, to agree on the production of homogeneous products, to form commodity batches of products, to ensure the systematic supply of products throughout the year.

References

Ходаківська О.В. Екологізація аграрного виробництва: монографія / О.В. Ходаківська. К.: ННЦ ІАЕ, 2015. 350 с.

Постанова Ради (ЄС) № 834/2007 від 28 червня 2007 року. URL: http://organicstandard.com.ua/files/standards/ua/ec/EU%20Reg_834_2007%20Organic%20Production_UA.pdf (дата звернення: 20.04.2020).

The statistical yearbook «The World of Organic Agriculture». URL: https://shop.fibl.org/chen/mwdownloads/download/link/id/747/ (дата звер-нення: 27.04.2020).

The Research Institute of Organic Agriculture (FiBL) URL: https://www.organic-world.net/ (дата звернення: 17.04.2020).

Концепція державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки на період до 2021 року від 30 грудня 2015 р. № 1437-р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1437-2015-%D1%80 (дата звернення: 25.03.2020).

Ільчук В.П., Штирхун Х.І. Органічне виробництво як пріоритетний напрям розвитку аграрного сектора національної економіки. Науковий вісник Полісся. 2016. № 1 (5). С 14–22.

Новак Н.П. Особливості ціноутворення на органічну продукцію та за-соби його удосконалення й використання в управлінні виробництвом. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2016. № 2 (34). С. 51–55.

Чичкало-Кондрацька І.Б., Федіна О.І. Перспективи розвитку експорту української органічної продукції до Європейського Союзу. Економіч-ний простір. 2006. №105. С. 34–46.

Минина Е.Л. Сельскохозяйственная кооперация: правовое регулирование. Государство и право. 1997. № 11. С. 32–41.

Сільськогосподарська обслуговуюча кооперація: Словник-довідник/За заг. ред. Р.Я. Корінця, М.П. Гриценка, М.Й. Маліка. Львів: НВФ «Українські технології», 2010. 160 с.

Практичний довідник органічного експортера до ЄС. URL: http://agritrade-ukraine.com/ (дата звернення: 16.04.2020).

Бережна Ю.С. Канали збуту органічної продукції: міжнародний аспект та вітчизняна практика. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 4. T. 4. С. 198–204.

Чмут А.В. Виробництво органічної продукції в Україні та світі: перспективи Херсонської області. Економіка південного регіону: проблеми, стратегії, моніторинг: колективна монографія. Херсон: ПП Вишемирський, 2017. 216 с.

European organic market grew by double digits and organic area reached 13.5 million hectares in 2016. URL: www.fibl.org/.../mr-europe-world-of-organic-2018.docx (дата звернення: 29.04.2020).

Перший національний аграрний кооператив. URL: http://pnak.com.ua/ (дата звернення: 15.03.2020).

Ушкаренко Ю.В. Сільськогосподарська кооперація в еволюційному вимірі: монографія. Херсон: Айлант, 2009. 404 с.

Khodakivska O.V. (2015) Ekolohizatsiia ahrarnoho vyrobnytstva: mon-ohrafiia. K.: NNTs IAE. 350 р.

Postanova Rady (IeS) № 834/2007 vid 28 chervnia 2007 roku (2017) Available at: http://organicstandard.com.ua/files/standards/ua/ec/EU%20Reg_834_2007%20Organic%20Production_UA.pdf (accessed 20 April 2020).

The statistical yearbook «The World of Organic Agriculture». Available at: https://shop.fibl.org/chen/mwdownloads/download/link/id/747/ (accessed 27 April 2020).

The Research Institute of Organic Agriculture (FiBL) Available at: https://www.organic-world.net/ (accessed 17 April 2020).

Kontseptsiia derzhavnoi tsilovoi prohramy rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky na period do 2021 roku vid 30 hrudnia 2015 r. № 1437-r. (2015) Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1437-2015-%D1%80 (accessed 25 March 2020).

Ilchuk V.P., Shtyrkhun Kh.I. (2016) Orhanichne vyrobnytstvo yak pri-orytetnyi napriam rozvytku ahrarnoho sektora natsionalnoi ekonomiky. Naukovyi visnyk Polissia. Vol. 1 (5). рp. 14–22.

Novak N.P. (2016) Osoblyvosti tsinoutvorennia na orhanichnu produktsiiu ta zasoby yoho udoskonalennia y vykorystannia v upravlinni bnytstvom. Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu. Vol. 2 (34). рр. 51-55.

Chychkalo-Kondratska I.B., Fedina O.I. (2006) Perspektyvy rozvytku ek-sportu ukrainskoi orhanichnoi produktsii do Yevropeiskoho Soiuzu. Ekonomichnyi prostir. Vol.105. рр. 34–46.

Mynyna E.L. (1997) Selskokhoziaistvennaia kooperatsyia: pravovoe re-hulyrovanye. Hosudarstvo y pravo. Vol. 11. рp. 32–41.

Silskohospodarska obsluhovuiucha kooperatsiia: Slovnyk-dovidnyk / Za zah. red. R.Ia. Korintsia, M.P. Hrytsenka, M.I. Malika. Lviv: NVF «Ukrainski tekhnolohii», 2010. 160 р.

Praktychnyi dovidnyk orhanichnoho eksportera do YeS. Available at: http://agritrade-ukraine.com/ (accessed 16 April 2020).

Berezhna Y.S. (2010) Kanaly zbutu orhanichnoi produktsii: mizhnarodnyi aspekt ta vitchyzniana praktyka. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Vol. 4. T. 4. рp. 198–204.

Chmut A.V. (2017) Vyrobnytstvo orhanichnoi produktsii v Ukraini ta sviti: perspektyvy Khersonskoi oblasti. Ekonomika pivdennoho rehionu: problemy, stratehii, monitorynh: kolektyvna monohrafiia. Kherson: P.P. Vyshemyrskyi, 2017. 2016 р.

European organic market grew by double digits and organic area reached 13.5 million hectares in 2016. Available at: www.fibl.org/.../mr-europe-world-of-organic-2018.docx (accessed 29 April 2020).

Pershyi natsionalnyi ahrarnyi kooperatyv. Available at: http://pnak.com.ua/ (accessed 15 March 2020).

Ushkarenko I.V. (2009) Silskohospodarska kooperatsiia v evoliutsiinomu vymiri: monohrafiia. Kherson: Ailant. 404 р.

Published
2020-05-29
How to Cite
Ushkarenko, I., Chmut , A., & Soloviov , A. (2020). ADVANTAGES OF COOPERATIVE INTERACTION IN THE PRODUC-TION AND EXPORT OF ORGANIC PRODUCTS. Entrepreneurship and Innovation, (11-2), 44-50. https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.25
Section
Economics and business management