FORMATION OF INNOVATIVE STRATEGY OF MANAGEMENT OF ECONOMIC ACTIVITY OF TRADE ENTERPRISE
Abstract
Changing market conditions, a high degree of business uncertainty and the latest retail trends determine the need to develop strategies aimed at increasing the economic activity of trade enterprises, based on the active involvement of trade and technological innovations. The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological principles of forming a strategy for managing the economic activity of trade enterprises on an innovative basis. The study was conducted on the basis of a systematic approach to knowledge of methodological aspects of strategic management of economic activity of trade enterprises using general and special principles and methods (scientific abstraction, comparative analysis, generalization, and logical, monographic, specification, graphic). The innovative strategy of economic activity of trade enterprises is defined as a development strategy focused on the use of innovations to form high-order competitive advantages, increase market activity and enterprise value in the face of rapid changes in the business environment and needs of stakeholders. The principles of formation of innovative strategy of economic activity of the trade enterprise are defined and the corresponding algorithmic model defining sequence of its development and realization is developed. The logical-semantic structure of the proposed model reflects the key processes of strategy (thinking, planning, and management, and implementation, analysis of the situation and the consequences of actions) and includes five stages that structure the process of developing, implementing, monitoring and adjusting strategy. The use of the proposed model in management practice will allow to model, form a set of options and choose the most appropriate to modern changes in the business environment and the needs of stakeholders’ innovative strategies for the development of economic activity of the trading company. A promising area of further research is the development of a mechanism for managing the economic activity of retail enterprises, able to ensure the achievement of target parameters of its development.
References
Безус А.М., Шевчун М.Б., Безус П.І. Перспективи інноваційного розвитку роздрібної торгівлі в Україні. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 24–28.
Валеева Ю.С. Сущность и классификация инноваций торговых сетей. Вестник Академии. 2015. № 3. С. 37–40.
Вергал К.Ю. Теоретичні підходи до класифікації інноваційних стратегій. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2011. Вип. 2. С. 214–219.
Горохова А.Е. Совершенствование процесса стратегического управления промышленным предприятием. Модернизация. Инновации. Развитие. 2015. Т. 6. № 2. С. 102–107.
Гриньов А.В. Інноваційний розвиток промислових підприємств: концепція, методологія, стратегічне управління. Харків : ІНЖЕК, 2003. 308 с.
Дубовик Т.В., Бучацька І.О. Інноваційна спрямованість розвитку підприємств роздрібної торгівлі. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С. 223–230.
Егоркин С.С. Формирование инновационной стратегии развития предприятий пищевой промышленности. Вестник Красноярского государственного аграрного университета. 2011. Вып. 2. С. 47–52.
Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія / за заг. ред. С.А. Давимуки. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України», 2016. 432 с.
Кавтарадзе Л.К. Инновации в современной розничной торговле. Риск. 2015. № 3. С. 171–173.
Калінеску Т.В., Пономарьова І.В., Наталенко М.О. Інноваційна стратегія розвитку підприємств на основі збалансованої системи показників : монографія. Луганськ : вид-во СНУ ім. В. Даля, 2013. 286 с.
Кащена Н.Б. Моделювання процесу стратегічного управління економічною активністю торговельного підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 34. С. 125–134. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct34-18.
Кащена Н.Б. Теоретичні аспекти економічної активності підприємств торгівлі. Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. 2018. Т. 23. Вип. 7. С. 115–121.
Ковтун О.І. Імператив інноваційної стратегії в системі управління конкурентоспроможністю для вітчизняних підприємств в умовах перманентної кризи національної економіки. Вісник Сумського державного університету. Серія: Економіка. 2013. № 1. С. 86–101.
Кулаєць М.М., Куцеконь Л.О. Стратегія інноваційного розвитку сільськогосподарських підприємств. Економіка АПК. 2009. № 7. С. 75–80.
Лігоненко Л.О. Інноваційний вектор розвитку торгівлі в Україні. Товары и рынки. 2011. № 1. С. 7–14.
П’ятницька Г.І. Інноваційні стратегії в сучасних умовах господарювання: суть та наукові підходи до формування вибору. Проблеми науки. 2011. № 11. С. 21–29.
Подрєза С.М., Кам’янецька О.В. Особливості та проблеми побудови інноваційної стратегії в системі стратегічного розвитку підприємства. Формування ринкових відносин в Україні. 2006. № 7. С. 48–52.
Пугачевська К.Й. Стратегічні напрями і тенденції інноваційного розвитку торгівлі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2015. Вип. 12. С. 58–60.
Рогоза М.Є., Вергал К.Ю. Стратегічний інноваційний розвиток підприємств: моделі та механізми : монографія. Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. 136 с.
Семенюк О.М. Узагальнення теоретичних підходів до сутності інноваційної стратегії підприємства. Економічний аналіз. 2013. Т. 13. С. 372–379.
Сиротинська Н.М. Стратегічне планування інноваційної діяльності машинобудівних підприємств. Бізнес-Інформ. 2014. № 9. С. 103–108.
Федулова Л.І. Інноваційність розвитку сфери торгівлі. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2016. № 3. С. 17–33.
Юринець З.В. Формування інноваційних стратегій: теорія, методологія, практика : монографія. Львів : СПОЛОМ, 2016. 412 с.
Bezus A.M., Shevchun M.B., Bezus P.I. (2019) Perspekty’vy’ innovacijnogo rozvy’tku rozdribnoyi torgivli v Ukrayini [Prospects for innovative retail development in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 24–28.
Valeeva Yu.S. (2015) Sushhnost’ y’ klassy’fy’kacy’ya y’nnovacy’j torgovыx setej [Essence and Classification of Innovation of Retail Networks]. Vestnik Akademii, vol. 3, pp. 37–40.
Vergal K.Y. (2011) Teorety’chni pidxody’ do klasy’fikaciyi innovacijny’x strategij [The theoretical approaches to the classification of innovative strategies]. Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property, vol. 2, pp. 214–219.
Gorokhova A.E. (2015) Sovershenstvovany’e processa strategy’cheskogo upravleny’ya promyshlennym predpry’yaty’em [Improvement of strategic management of the industrial enterprise]. Modernization. Innovation. Research, vol. 6, no. 2, pp. 102–107.
Hrynov A.V. (2003) Innovatsiinyi rozvytok promyslovykh pidpryiemstv: kontseptsiia, metodolohiia, stratehichne upravlinnia [Innovative development of industrial enterprises: concept, methodology, strategic management]. Harkiv : INZhEK.
Dubovik T.V., Buchatska I.O. (2017) Innovacijna spryamovanist’ rozvy’tku pidpry’yemstv rozdribnoyi torgivli [Innovative orientation of development of retail trade enterprises]. Marketing and innovation management, no. 2, pp. 223–230.
Ehorkyn S.S. (2011) Formyrovanye ynnovatsyonnoi stratehyy razvytyia predpryiatyi pyshchevoi promyshlennosty [Formation of innovative development strategies of the food industry]. Bulletin of the Krasnoyarsk State Agricultural University, no. 2, 47–52.
Davimuka S.A. (Eds.). (2016) Innovacijny’j rozvy’tok pidpry’yemstv sfery’ torgivli: svitovi tendenciyi ta prakty’ka v Ukrayini : monografiya [Innovative development of trade enterprises: world trends and practice in Ukraine: monograph]. Lviv : State institution “Institute of Regional Researchnamed after M.I. Dolishniy of the NAS of Ukraine”.
Kavtaradze L.K. (2015) Y’nnovacy’y’ v sovremennoj rozny’chnoj torgovle [Innovations in modern retail]. Risk, vol. 3, pp. 171–173.
Kalinescu T.V., Ponomareva I.V., Natalenko M.O. (2013) Innovacijna strategiya rozvy’tku pidpry’yemstv na osnovi zbalansovanoyi sy’stemy’ pokazny’kiv : monografiya [Innovative strategy of enterprise development based on a balanced scorecard : a monograph]. Luhansk : Volodymyr Dahl East Ukrainian National University.
Kashchena N.B. (2019) Modelyuvannya procesu strategichnogo upravlinnya ekonomichnoyu akty’vnistyu torgovel’nogo pidpry’yemstva [Modelling of the process of strategic management of economic activity of a trading enterprise]. Market Infrastructure, vol. 34, рр. 125–134. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct34-18.
Kashchena N.B. (2018) Teorety’chni aspekty’ ekonomichnoyi akty’vnosti pidpry’yemstv torgivli [Theoretical aspects of economic activity of trade enterprises[. Odessa National University. Economy, р. 23, vol. 7, pp. 115–121.
Kovtun O.I. (2013) Imperaty’v innovacijnoyi strategiyi v sy’stemi upravlinnya konkurentospromozhnistyu dlya vitchy’znyany’x pidpry’yemstv v umovax permanentnoyi kry’zy’ nacional’noyi ekonomiky’ [Іmperative of innovative strategy in control system by a competitiveness for domestic enterprises in the conditions of permanent crisis of national economy]. Bulletin of Sumy State University. Series: Economics, no. 1, pp. 86–101.
Kulaiets M.M.. Kutsekon L.O. (2009). Stratehiia innovatsiinoho rozvytku silskohospodarskykh pidpryiemstv [The strategy of innovative development of farms]. Ekonomika APK, no. 7, pp. 75–80.
Lyhonenko L.O., Krasnenevich G.L. (2011) Innovacijny’j vektor rozvy’tku torgivli v Ukrayin [Innovative vector of trade development in Ukraine]. Commodities and Markets, vol. 1, pp. 7–14.
Pyatnytska G.I. (2011) Innovacijni strategiyi v suchasny’x umovax gospodaryuvannya: sut’ ta naukovi pidxody’ do formuvannya vy’boru [Innovative strategies in modern business conditions: the essence and scientific approaches to the formation of choice]. Problems of science, no. 11, pp. 21–29.
Podreza S.M., Kamyanetskaya O.V. (2006) Osobly’vosti ta problemy’ pobudovy’ innovacijnoyi strategiyi v sy’stemi strategichnogo rozvy’tku pidpry’yemstva [Features and problems of construction of innovation strategy in the system of strategic development of the enterprise]. Formation of market relations in Ukraine, no. 7, pp. 48–52.
Pugachevskaya K.Y. (2015) Strategichni napryamy’ i tendenciyi innovacijnogo rozvy’tku torgivli [Strategic directions and tendencies of innovative trade development]. Scientific Bulletin of the International Humanities University. Series: Economics and Management, vol. 12, pp. 58–60.
Rohoza M.Ie., Verhal K.Yu. Stratehichnyi innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: modeli ta mekhanizmy : monografiya [Strategic development of innovative enterprises: models and mechanisms : monograph]. Poltava : RVV PUET.
Semenyuk O.M. (2013) Uzagal’nennya teorety’chny’x pidxodiv do sutnosti innovacijnoyi strategiyi pidpry’yemstva [Theoretical approaches generalisation to the nature of an enterprise innovative strategy]. Ekonomichnyy analiz, p. 13, рр. 372–379.
Syrotynska N.M. Strategichne planuvannya innovacijnoyi diyal’nosti mashy’nobudivny’x pidpry’yemstv [Strategic Planning of the Innovation Activity in the Machine-Building Enterprises]. Business-Inform, no. 9, pp. 103–108.
Fedulova L.I. (2016) Innovacijnist’ rozvy’tku sfery’ torgivli [Innovative development of trade]. Bulletin of Kyiv National University of Trade and Economics, no. 3. pp. 17–33.
Yurinets Z.V. (2016) Formuvannya innovacijny’x strategij: teoriya, metodologiya, prakty’ka : monografiya [Formation of innovative strategies: theory, methodology, practice : monograph]. Lviv : SPOLOM.