INFLUENCE OF INBOUND TOURIST FLOW ON THE DEVELOPMENT OF THE HOSPITALITY SERVICE IN UKRAINE

  • Nataliia Dzhhutashvili Kharkiv State University of Food Technology and Trade, Kyiv State College of Tourism and Hospitality
Keywords: hospitality industry, service product, tourism, tourist competitiveness, service product circle

Abstract

The hospitality industry, as an integral and important component of tourism, is gaining increasing socio-economic importance. It is a key component of the tourist product, as the level of service in the hospitality industry is one of the key factors for travelers' satisfaction. The purpose of the article is to identify current trends and the impact of inbound tourist flows on the development of the hospitality industry in Ukraine. The methods of content analysis, statistical and logical analysis have been used in the research process. Reduced flows of foreign nationals entering Ukraine in 2010-2017 have been identified. Only 38 000 people, or 0.27% of the number of foreign nationals who came to Ukraine in 2017, visited Ukraine for tourism, which is 96.4% less than in 2010. As a result, foreigners' demand for the hospitality services, which are mostly used by domestic consumers, is falling. In Ukraine, the outbound tourism is much higher than inbound, both in terms of number of travelers and in terms of cost. It is proved that the objective reasons for the decrease in inbound flows are the unfavorable security image of the country, as well as the low level of tourist competitiveness of Ukraine, accordingly, the domestic hotel industry is poorly realizing its potential. In such a situation, threats to the functioning and development of domains of the hospitality industry are increasing. The choice of accommodation for a temporary stay while in a foreign country depends to some extent on the purpose of the trip. For each category of visitors the different requirements, needs, expectations for the service product of the hotel are set. The necessity of their research and consideration during the transition to the management of hotel activity on the principle of client-orientation is shown. To this end, the search for adequate methods of market segmentation and differentiation of the hotel service product depending on the characteristics of the target audience is actualized. It is revealed that the most difficult problem of domestic hotels is the non-conformity of the level of service to the world standards, which is in some way due to the outdated material facilities and low staff qualification. The necessity of application of world experience and practice of service management, which will increase the attractiveness of hotels for guests, is indicated. It is suggested to manage the service in the hospitality industry on the principles of the consumer value chain and to use the service product circle of the hospitality industry for this purpose. The composition of the service product includes such components as material and technical facilities, staff, process, principles and rules of hospitality. The proposed approach combines quality of service standards with the expectations and impressions of the hotel customer.

References

Бабіна Н.І. Аналіз рейтингу конкурентоспроможності країн у галузі міжнародного туризму. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 3. С. 33–38. URL : http://global-national.in.ua/vipusk-3-2015/326-babina-n-ianaliz-rejtingu-konkurentospromozhnosti-krajin-u-galuzi-mizhnarodnogo-turizmu (дата звернення: 12.11.2019).

Бунтова Н.В. Потенціал України на міжнародному ринку туристичних послуг. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2016. Вип. 17. Ч. 2. С. 21–24.

В'їзд іноземних громадян в Україну за країнами, з яких вони прибули, у 2018 році. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/ tyr/xls/vig2017_u.zip (дата звернення: 12.11.2019).

Гостиничный бизнес в Украине: стоит ли инвестировать сегодня? Cushman & Wakefield. URL : https://cushmanwakefield.com.ua/ru/analytics-page.

Колективні засоби розміщування (2011–2018). URL : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/tur/zr_u.xls (дата звернення: 12.11.2019).

Марценюк Л.В. Проблеми та перспективи розвитку туризму в Україні. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2015. № 3. С. 76–82.

Наявність і стан основних засобів за видами економічної діяльності / Державна служба статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/ibd/nsoz/xls/nsoz16_u.zip (дата звернення: 12.11.2019).

Огляд ринку готельної нерухомості / Colliers International. URL : https://www2.colliers.com/uk-UA/Research#sort=date%20descending (дата звернення: 12.11.2019).

Онищук Н.В. Розвиток індустрії гостинності в Україні та світі. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. Вип. 4(21). С. 297–304.

Папп В.В. Роль готельного господарства у розвитку туризму в регіоні. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2015. Вип. 2. С. 207–212.

Подлепіна П.О., Євтушенко О.В., Чуєнко І.А. Сучасний стан та перспективи розвитку готельного господарства в Харківській області. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2017. Вип. 6. С. 191–197.

Полковниченко С.О., Мурай А.О. Оцінка конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2018/114.pdf (дата звернення: 12.11.2019).

Смирнов Є.В., Смирнова О.П. Стратегічні імперативи розвитку туристичної галузі України. Економіка та держава. 2016. № 8. С. 28–34.

Степаненко Н.О. Розвиток туристичної діяльності України в умовах євроінтеграції. Міжнародні відносини. Серія «Економічні науки». 2017. № 10. URL : http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3107 (дата звернення: 12.11.2019).

Ткаченко А.М., Лелі Ю.Г. Проблеми та перспективи розвитку готельного бізнесу в умовах сьогодення. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 12–1. С. 185–188.

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. URL : http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (дата звернення: 12.11.2019).

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. URL : http://reports.weforum.org/travel-and-tourism-competitiveness-report-2017/ (дата звернення: 16.11.2019).

UNWTO Tourism Highlights, 2018 Edition. URL : https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 (дата звернення: 16.11.2019).

Babina, N.I. (2015) Analiz reitynhu konkurentospromozhnosti krain u haluzi mizhnarodnoho turyzmu Analysis of rating of countries competitiveness in international tourism, Global`ni ta nacional`ni problemy ekonomiky, Vol.3, pp.33-38, available at: http://global-national.in.ua/vipusk-3-2015/326-babina-n-ianaliz-rejtingu-konkurentospromozhnosti-krajin-u-galuzi-mizhnarodnogo-turizmu (accessed 12 November 2019).

Buntova N.V. (2016) Potentsial Ukrainy na mizhnarodnomu rynku turystychnykh posluh The potential of ukraine in the international tourist market, Bulletin of Kherson State University. Series Economic Sciences, vol. 17. no 2, рр. 21-24.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018) Vizd inozemnykh hromadian v Ukrainu za krainamy, z yakykh vony prybuly, u 2018 rotsi Foreign nationals enter Ukraine by country of origin in 2018, Kyiv: Informatsiino-analitychne ahentstvo, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ 2013/ tyr/xls/vig2017_u.zip (accessed 12 November 2019).

Gostinichnyy biznes v Ukraine: stoit li investirovat segodnya? Hospitality in Ukraine: is it worth investing today?, available at: Cushman & Wakefield . URL. https://cushmanwakefield.com.ua/ru/analytics-page. (accessed 12 November 2019).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018) Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia (2011-2018) Collective placement facilities, Kyiv: Informatsiino-analitychne ahentstvo, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ operativ/operativ2013/tur/zr_u.xls (accessed 12 November 2019).

Martseniuk L.V. (2015) Problemy ta perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukraini Problems and prospects of tourism development in Ukraine, Bulletin of the National Mining University, no 3, рр. 76-82.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018) Naiavnist i stan osnovnykh zasobiv za vydamy ekonomichnoi diialnosti  Presence and condition of fixed assets by types of economic activity, Kyiv: Informatsiino-analitychne ahentstvo, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/ibd/nsoz/ xls /nsoz16_u.zip (accessed 12 November 2019).

Onyshchuk N.V. (2019) Rozvytok industrii hostynnosti v Ukraini ta sviti Development of industry of hospitality is in Ukraine and world, Eastern Europe: Economics, Business and Management, vol. 4 (21), рр. 297-304.

Ohliad rynku hotelnoi nerukhomosti Overview of the hotel real estate market, available at: https://www2.colliers.com/uk-UA/Research#sort=date%20descending (accessed 12 November 2019).

Papp V. V. (2015) Rol hotelnoho hospodarstva u rozvytku turyzmu v rehioni The role of hotel management in the development of tourism in the region, Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series: Economics, vol. 2, рр. 207-212.

Podlepina P. O., Yevtushenko O. V., Chuienko I. A. Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku hotelnoho hospodarstva v Kharkivskii oblasti Current state and prospects of the hotel industry development in Kharkiv region, Bulletin of the Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economy. Country Studies. Tourism, vol. 6, рр. 191-197

Polkovnychenko S. O., Murai A. O. (2018) Otsinka konkurentospromozhnosti Ukrainy na yevropeiskomu rynku turystychnykh posluh Аssessment of ukraine’s competitiveness in the european market of tourist services, An efficient economy, no 12. available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6789 (accessed 12 November 2019).

Smyrnov, I., Smyrnova, О. (2016) Strategic imperatives of development tourism in Ukraine Strategic imperatives of development tourism in Ukraine, Economy and the state, vol. 8, pp.28-34.

Stepanenko N.O. (2017) Rozvytok turystychnoi diialnosti Ukrainy v umovakh yevrointehratsii Development of tourism activity of Ukraine in the conditions of European integration, International relations. Economic Sciences Series. vol. 10, available at: http://journals.iir.kiev.ua/index. php/ec_n/article/view/3107 (accessed 12 November 2019).

Tkachenko A.M, Lely Yu.G. (2016) Problemy ta perspektyvy rozvytku hotelnoho biznesu v umovakh sohodennia Problems and prospects of development of hotel business in present conditions, Black Sea Economic Studies, vol. 12-1, pp. 185-188.

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019 available at. http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (accessed 12 November 2019).

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. available at. http://reports.weforum.org/travel-and-tourism-competitiveness-report-2017/ (accessed 16 November 2019).

UNWTO (2018) “UNWTO Tourism Highlights, 2018 Edition”, available at: https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 (accessed 16 November 2019).

Published
2019-12-30
How to Cite
Dzhhutashvili, N. (2019). INFLUENCE OF INBOUND TOURIST FLOW ON THE DEVELOPMENT OF THE HOSPITALITY SERVICE IN UKRAINE. Entrepreneurship and Innovation, (9), 98-105. https://doi.org/10.37320/2415-3583/9.16
Section
Economics and business management