FACTORS AFFECTING PROFIT AND INCREASE PROFITABILITY TRENDS

  • Yu.V. Tiulenieva National technical university of Ukraine “Igor Sikordky Kyiv Polytechnic Institute”
  • S.V. Renkas National Technical University of Ukraine “Igor Sikordky Kyiv Polytechnic Institute”
Keywords: profit, profitability of the enterprise, financial performance, factors increasing profits

Abstract

In this article considers the fundamental basis for the origin of profits and modern approaches to determining the essence of profit. The role of profit is investigated as the main indicator of the efficiency of the enterprise. The qualitative structure of formation of profit of the enterprise and functions which carries out profit, as the main source of the further development of the enterprise is analyzed. It is established that profit is the main financial result and stimulus of economic activity of enterprises, its main source of functioning, development and guarantor of economic security. The main purpose of profit management is to determine the most effective ways of its formation and distribution aimed at ensuring the development of the enterprise and the growth of its market value. The profitability and profitability of the enterprise is directly related to the receipt of profit and characterizes the efficiency of the enterprise, shows the intensity of their work and reflects the financial condition of the enterprise. It is determined that the level of profitability and the amount of profit of an enterprise is formed under the influence of numerous factors that affect both negatively and positively. The article considers the influence of external and internal factors. Factors that the enterprise can influence independently and which can be used in the future for profit growth are established. A system of measures to increase profitability is proposed through an effective profit management policy.

References

Шафорост Я. П. Сутність прибутку як економічної категорії: історичний аспект / Я. П. Шафорост // Наукові праці НДФІ. – 2011. – Вип. 1. – С. 155-163.

Висока О. Є. Економічна сутність прибутку та концепції його формування / О. Є. Висока // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – 2010. – Вип. 17. – С. 293-299.

Ткаченко Т. П. Організаційно-економічний механізм забезпечення прибутковості підприємства / Т. П. Ткаченко // Економічний вісник Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". – 2014. – № 11. – С. 192-197.

Романова, Т. В. Чинники, що впливають на збільшення прибутку підприємств України в сучасних умовах [Текст] / Т. В. Романова, Є. О. Даровський // Ефективна економіка. – 2015. – № 4.

Линник О. І. Облік прибутку та визначення резервів забезпечення прибутковості підприємства / О. І. Линник, О. С. Задорожна // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Технічний прогрес і ефективність виробництва. – Харків : НТУ "ХПІ". – 2015. – № 26 (1135). – С. 147-153.

Добровольська О.В., Резерви підвищення прибутковості підприємства в умовах ринку/ О.В. Добровольська, В.О. Терещенко // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – Одеса: Міжнародний гуманітарний університет. – 2015. – №13. – С. 194-197.

Shaforost Ya. P. (2011), “The essence of profit as an economic category: historical aspect”, Naukovi pratsi NDFI, vol.1 pp. 155-163.

Vysoka O. Ye. (2010), “The economic essence of the concept of profit and its formation”, Naukovi pratsi Kirovohrads'koho natsional'noho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol.17 pp. 293-299.

Tkachenko T. P. (2014), “Organizational and economic mechanism to ensure profitability”, Economic bulletin of national technical university of Ukraine "Kyiv Polytechnical Institute", vol.11 pp. 192-197.

Romanova T. V. and Darovs'kyj Ye. O. (2015), “Factors affecting the increase in profits of enterprises Ukraine in modern conditions”, Efektyvna ekonomika , vol.4.

Lynnyk O. I. and Zadorozhna O. S. (2015), “Accounting for income and assessment to ensure profitability”, zb. nauk. pr. Temat. vyp. : Tekhnichnyj prohres i efektyvnist' vyrobnytstva, vol.26 pp. 147-153.

Dobrovol's'ka O.V. and Tereschenko V.O. (2015), “Reserves increase profitability in a market”, Naukovyj visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, vol.13 pp. 194-197.

Published
2017-06-29
How to Cite
Tiulenieva, Y., & Renkas, S. (2017). FACTORS AFFECTING PROFIT AND INCREASE PROFITABILITY TRENDS. Entrepreneurship and Innovation, (3), 102-107. Retrieved from http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/134
Section
Practice innovation and entrepreneurship