THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF BUSINESS PLANNING OF IMPLEMENTATION OF THE STRATEGY OF COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES IN THE DOMESTIC MARKET OF UKRAINE

  • O.I. Ilyash International University of Finance
  • T.G. Vasyltsiv National institute of strategic researches in Lviv
  • R.L. Lupak Lviv University of Trade and Economics
Keywords: business planning, enterprise, strategy, competitiveness, domestic market

Abstract

The article considers the necessity of business planning of economic activity for enterprises, which involves the development and implementation of a strategy of competitiveness in the domestic market. The present characteristics of the domestic market of Ukraine which determine the low level of competitiveness of domestic enterprises are determined, and the assumption about the absence of a well-established methodical scheme of business planning as one of the main factors that leads to deterioration and slowdown of the enterprise's economy development is proved. The factors influencing the content and structure of the business plan of the enterprise, which are relevant to its development goals, the audience for which the conceptual characteristics (spheres, product, size and financial needs of the business) are calculated, are allocated. The advantages of the company, which seeks to improve business planning procedures by implementing the strategy of competitiveness, is substantiated. The conceptual characteristic of business-planning of an enterprise in the conditions of the domestic market of Ukraine concerned the possibilities of a possible presentation of a plan of adaptation actions, directions and means of development, schemes of optimal resource supply, which are necessarily taken into account when implementing the strategy of competitiveness. The internal logic (sequence) of business plan development at the enterprise is presented, giving a description to each stage taking into account the tendencies that are inherent in the domestic market of Ukraine.

References

Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2016 році : аналітична доповідь до Щорічного Послання Президента України до Верховної Ради України. – К. : НІСД, 2016. – 688 с.

Бізнес-планування : навч. посіб. / Т. Г. Васильців, Я. Д. Качмарик, В. І. Блонська, Р. Л. Лупак. – К. : Знання, 2013. – 173 с.

Алексєєва М. М. Планування діяльності фірми : навч.-метод. посіб. / М. М. Алексєєва. – К. : Фінанси і статистика, 2011. – 248 с.

Лупак Р. Л. Економічне обґрунтування стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства / Р. Л. Лупак // Науковий журнал «Бізнес Інформ». – 2013. – № 4. – С. 320-325.

Васильців Т. Г. Конкурентні переваги підприємства та обґрунтування стратегії їх забезпечення / Т. Г. Васильців, Н. Я. Кравчук // Науковий вісник НЛТУУ : зб. наук.-техн. праць. – 2013. – Вип. 23.2. – С. 208-213.

Іляш О. І. Необхідність теоретичного обґрунтування й розробки системного підходу до оцінки результативності діяльності підприємства [Електронний ресурс] / О. І. Іляш, О. М. Заярна // Глобальні та національні проблеми економіки : зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 3. – Режим доступу : http://global-national.in.ua/issue-3.

Горемыкин В. А. Энциклопедия бизнес-планов: Методика разработки. 75 реальных образцов бизнес-планов / В. А. Горемыкин, Н. В. Нестерова. – М. : Ось-89, 2003. – 1104 с.

Pro vnutrishnye ta zovnishnye stanovyshche Ukrayiny v 2016 rotsi (2016), [On the Internal and External Situation of Ukraine in 2016], NISD, Kyiv, Ukraine.

Vasylʹtsiv, T. H., Kachmaryk, YA. D., Blonsʹka, V. I. and Lupak, R. L. (2013), Biznes-planuvannya, [Business Planning], Znannya, Kyiv, Ukraine.

Aleksyeyeva, M. M. (2011), Planuvannya diyalʹnosti firmy [Planning of the firm's activity], Finansy i statystyka, Kyiv, Ukraine.

Lupak, R. L. (2013), Ekonomichne obgruntuvannya stratehichnoho upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva [Economic justification of strategic management of enterprise competitiveness], Biznes Inform, vol. 4, Kharkiv, Ukraine.

Vasylʹtsiv, T. H. and Kravchuk, N. YA. (2013), Konkurentni perevahy pidpryyemstva ta obgruntuvannya stratehiyi yikh zabezpechennya [Competitive advantages of the enterprise and substantiation of the strategy of their provision], Naukovyy visnyk NLTUU, vol. 23.2., Lviv, Ukraine.

Ilyash, O. I. and Zayarna, O. M. (2015). Neobkhidnistʹ teoretychnoho obgruntuvannya y rozrobky systemnoho pidkhodu do otsinky rezulʹtatyvnosti diyalʹnosti pidpryyemstva [Necessity of theoretical substantiation and development of a systematic approach to the assessment of the company's performance] [Online], vol. 3, available at : http://global-national.in.ua/issue-3, Kyiv, Ukraine.

Horemykyn, V. A. and Nesterova, N. V. (2003), Éntsyklopedyya byznes-planov: Metodyka razrabotky. 75 realʹnykh obraztsov byznes-planov [Encyclopedia of business plans: Methodology of development. 75 real business plans samples], Osʹ-89, Moscow, Russia.

Published
2017-06-29
How to Cite
Ilyash, O., Vasyltsiv, T., & Lupak, R. (2017). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF BUSINESS PLANNING OF IMPLEMENTATION OF THE STRATEGY OF COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES IN THE DOMESTIC MARKET OF UKRAINE. Entrepreneurship and Innovation, (3), 13-19. Retrieved from http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/121
Section
Theoretical and empirical research