ЦИФРОВА ЕКОСИСТЕМА ЯК ОСНОВНИЙ ЕЛЕМЕНТ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ

Ключові слова: цифрова трансформація бізнесу, стратегічне управління, клієнтоорієнтоване управління, інноваційний менеджмент, цифрові екосиситеми, цифрові технології, бізнес-моделі, інформаційні технології, підвищення конкурентоспроможності

Анотація

У статті висвітлено цифрову екосистему як елемент стратегії клієнтоорієнтованого управління підприємством для підвищення конкурентоспроможності у бізнес-середовищі. Також досліджено необхідність адаптації бізнес-моделей до нової парадигми цифрової трансформації. Розглянуто залежність успішності цифрової екосистеми та успішності її учасників. Визначено роль, типи, властивості цифрових платформ та їх участь у клієнтоорієнтованому управлінні. Також досліджено мережний ефект, який стосується охоплення користувачів та очікування ринку, пов’язані зі сприйняттям екосистем, а також підходи до справедливого розподілу доходів від використання платформи. Зроблено акцент на необхідності самостійного запуску нових продуктів чи послуг лідерами екосистеми для її підтримки та розвитку. На основі дослідження розвинуто уявлення про концепції екосистем.

Посилання

Bughin J., Catlin T., Dietz M. The right digital-platform strategy. McKinsey Quarterly. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-right-digital-platform-strategy (дата звернення: 18.03.2024).

Gawer Annabelle. Platforms, Markets and Innovation. In: Gawer A. (ed.) Platforms, Markets and Innovation. Cheltenham: Edward Elgar. URL: https://www.researchgate.net/publication/285820238_Platforms_markets_and_innovation_An_introduction (дата звернення: 18.03.2024).

Iansiti M., Levien R. Strategy as Ecology. Harvard Business Review. 2004. Vol. 82. №. 3. Р. 2. URL: https://www.researchgate.net/publication/8671107_Strategy_as_Ecology (дата звернення: 18.03.2024).

Jacobides M., Cennamo C., Gawer A. Towards a Theory of Ecosystems. Strategic Management Journal. 2018. Vol. 39. № 8. P. 2255–2276. URL: https://www.researchgate.net/publication/323916602_Towards_a_Theory_of_Ecosystems (дата звернення: 18.03.2024).

Moore J.F. The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York: Harper Business. 1996. URL: https://www.researchgate.net/publication/31744644_The_Death_of_Competition_Leadership_and_Strategy_in_the_Age_of_Business_Ecosystems_JF_Moore (дата звернення: 18.03.2024).

Shaw L., Gurman M. Apple Plans to Bankroll Original Podcasts to Fend Off Rivals. URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-16/apple-plans-to-bankroll-original-podcasts-to-fend-off-rivals (дата звернення: 18.03.2024).

Valdez-de-Leon O. Elements and Enablers: How to Develop an Operator IoT Ecosystem. Ericsson Business Review. 2019. URL: https://timreview.ca/sites/default/files/article_PDF/TIMReview_August2019-%20Final%20-%20D.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Valdez-de-Leon O. How to Develop a Digital Ecosystem: a Practical Framework. Technology Innovation Management Review. 2019. Vol. 9. № 8. P. 43–54. URL: https://timreview.ca/sites/default/files/article_PDF/TIMReview_August2019-%20Final%20-%20D.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Van Alstyne M. The Opportunity and Challenge of Platforms / In: Jacobides M. et. al. Platforms and Ecosystems: Enabling the Digital Economy. Briefing Paper, World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Platforms_and_Ecosystems_2019.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Van Alstyne M.W., Parker G.G., Choudary S.P. Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. Harvard Business Review. 2016. Vol. 94. № 4. P. 54–62. URL: https://hbr.org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of-strategy (дата звернення: 18.03.2024).

Westerman G., Bonnet D., McAfee A. The Nine Elements of Digital Transformation. URL: https://sloanreview.mit.edu/article/the-nine-elements-of-digital-transformation/ (дата звернення: 18.03.2024).

Zgarni A. Cooperation or coopetition strategy: What is the best strategy face to competition’ intensity and strategic capabilities? International Review of Management and Marketing. 2019. Vol. 9. № 5. P. 114–124. URL: https://ideas.repec.org/a/eco/journ3/2019-05-16.html (дата звернення: 18.03.2024).

Bughin J., Catlin T., Dietz M. The right digital-platform strategy. McKinsey Quarterly. Available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-right-digital-platform-strategy (accessed March 18, 2024).

Gawer Annabelle. Platforms, Markets and Innovation. In: Gawer A. (ed.) Platforms, Markets and Innovation. Cheltenham: Edward Elgar. Available at: https://www.researchgate.net/publication/285820238_Platforms_markets_and_innovation_An_introduction (accessed March 18, 2024).

Iansiti M., Levien R. (2004) Strategy as Ecology. Harvard Business Review, vol. 82, no. 3, р. 2. Available at: https://www.researchgate.net/publication/8671107_Strategy_as_Ecology (accessed March 18, 2024).

Jacobides M., Cennamo C., Gawer A. (2018) Towards a Theory of Ecosystems. Strategic Management Journal, vol. 39, no. 8, pp. 2255–2276. Available at: https://www.researchgate.net/publication/323916602_Towards_a_Theory_of_Ecosystems (accessed March 18, 2024).

Moore J. F. (1996) The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York: Harper Business. Available at: https://www.researchgate.net/publication/31744644_The_Death_of_Competition_Leadership_and_Strategy_in_the_Age_of_Business_Ecosystems_JF_Moore (accessed March 18, 2024).

Shaw L., Gurman M. (2019) Apple Plans to Bankroll Original Podcasts to Fend Off Rivals. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-16/apple-plans-to-bankroll-original-podcasts-to-fend-off-rivals (accessed March 18, 2024).

Valdez-de-Leon O. (2019) Elements and Enablers: How to Develop an Operator IoT Ecosystem. Ericsson Business Review. Available at: https://timreview.ca/sites/default/files/article_PDF/TIMReview_August2019-%20Final%20-%20D.pdf (accessed March 18, 2024).

Valdez-de-Leon O. (2019) How to Develop a Digital Ecosystem: a Practical Framework. Technology Innovation Management Review, vol. 9, no. 8, pp. 43–54. Available at: https://timreview.ca/sites/default/files/article_PDF/TIMReview_August2019-%20Final%20-%20D.pdf (accessed March 18, 2024).

Van Alstyne M. The Opportunity and Challenge of Platforms / In: Jacobides M. et. al. Platforms and Ecosystems: Enabling the Digital Economy. Briefing Paper, World Economic Forum. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Platforms_and_Ecosystems_2019.pdf (accessed March 18, 2024).

Van Alstyne M.W., Parker G.G., Choudary S.P. (2016) Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. Harvard Business Review, vol. 94, no. 4, pp. 54–62. Available at: https://hbr.org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of-strategy (accessed March 18, 2024).

Westerman G., Bonnet D., McAfee A. The Nine Elements of Digital Transformation. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-nine-elements-of-digital-transformation/ (accessed March 18, 2024).

Zgarni A. (2019) Cooperation or coopetition strategy: What is the best strategy face to competition’ intensity and strategic capabilities? International Review of Management and Marketing, vol. 9, no. 5, pp. 114–124. Available at: https://ideas.repec.org/a/eco/journ3/2019-05-16.html (accessed March 18, 2024).

Опубліковано
2024-04-30
Як цитувати
Горбаньова, В. (2024). ЦИФРОВА ЕКОСИСТЕМА ЯК ОСНОВНИЙ ЕЛЕМЕНТ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ. Підприємництво та інновації, (31), 31-36. https://doi.org/10.32782/2415-3583/31.5