КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ПОБУДОВИ АДАПТИВНИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ (КЕЙС СЕРВІСНИХ ІНДУСТРІЙ)

  • В.А. Омельяненко Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0003-0713-1444
  • О.М. Омельяненко Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка http://orcid.org/0000-0001-8993-806X
  • В.Г. Біла Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
Ключові слова: бізнес-модель, цифровізація, адаптація, стратегія

Анотація

У сучасних умовах найважливішими пріоритетами для компаній є здатність адаптуватися до мінливих умов зовнішнього середовища, змінювати спосіб ведення бізнесу та визначати оптимальну бізнес-модель, ефективну в динамічному середовищі та в довгостроковій перспективі. У зв’язку з цим необхідним є всебічне вивчення та розуміння галузевих змін і тенденцій, а також процесів, що відбуваються всередині організацій, щоб забезпечити адаптивність бізнес-моделі. За цих умов необхідно чітко розуміти існуючу бізнес-модель і еволюційно управляти нею, щоб організація могла отримувати прибуток від ринкових можливостей. Важливо, щоб елементи бізнес-моделі були інтегровані в існуючі в компанії системи управління, плани та звіти. Стаття присвячена питанням трансформації бізнес-моделей як ітераційного процесу, спрямованого не лише на вивчення існуючих реалій галузі, а й на визначення основних можливих напрямків її подальшого розвитку. Бізнес-модель є важливою частиною стратегічного управління компанією. Ефективні та проривні стратегії розвитку складаються з інтелектуального капіталу, інноваційних рішень та ефективних інструментів. Адаптивність бізнес-моделі є найважливішим інструментом розвитку бізнесу та визначення ключових елементів стратегії розвитку. Тісний взаємозв'язок стратегії та бізнес-моделі визначає важливість конфігурації (реконфігурації) бізнес-моделі для досягнення стратегічних цілей компанії. На основі сучасних підходів до розробки бізнес-моделей окреслено етапи зміни бізнес-моделі для перерахованих потенціалів. У прикладному контексті в якості важливого фактору адаптивності бізнес-моделей відзначено цифровізацію, яка набула суттєвого значення за відносно короткий період часу. Це повністю змінило архітектуру сучасних бізнес-моделей і вимагає кардинальних змін від усіх учасників ринку. Проаналізовано особливості цифрової трансформації сфери послуг України на основі даних Державної служби статистики України щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. Зроблено висновок, що потенціал функціонального використання цифровізації підприємствами за видами економічної діяльності використовується не повністю. Водночас цей факт можна розглядати як перспективу розвитку бізнес-моделей.

Біографії авторів

В.А. Омельяненко, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

доктор економічних наук, доцент

В.Г. Біла , Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

аспірантка

Посилання

Osterwalder A., & Pigneur Y. (2010). Business Model Canvas. A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley, New Jersey.

Teece D. J. (2010). Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, Vol. 43, Iss. 2–3, pp. 172–194.

Mason K., & Spring M. (2011). The sites and practices of business models. Industrial Marketing Management, № 40 (6), pp. 1032–1041.

Chesbrough H. W. (2010). Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, № 43 (3–4), рp. 354–363.

Cavalcante S., Kesting P., & Ulhøi J. (2011). Business model dynamics and innovation: (re)establishing the missing linkages. Management Decision, № 49 (8), рр. 1327–1342.

Battistella C., De Toni A. F., De Zan G., & Pessot E. (2017). Cultivating business model agility through focused capabilities: A multiple case study. Journal of Business Research, Vol. 73, pp. 65–82.

Voelpel S.C., Leibold M., & Tekie E.B. (2004). The wheel of business model reinvention: how to reshape your business model to leapfrog competitors. Journal of Change Management, № 4 (3), рр. 259–276.

Gassmann O., Frankenberger K., & Sauer R. (2016). Exploring the Field of Business Model Innovation: New Theoretical Perspectives. Springer.

Omelyanenko V., Braslavska O., Biloshkurska N., Biloshkurskyi M., & Omelyanenko O. (2021). C-Engineering Based Industry 4.0 Innovation Networks Sustainable Development. International Journal of Computer Science & Network Security, № 21 (9), pp. 267–274.

Malvin I. (2021). Tcifrovizatcionnaia biznes-model [Digital business model]. First Line Software. URL: https://firstlinesoftware.ru/news/cifrovizacionnaya-biznes-model/

Omelyanenko V.A., & Omelianenko O.M. (2021). Digital services as a component of reginal innovation systems. Economy digitalization in a pandemic onditions: processes, strategies, technologies: International scientific conference (January 22–23, 2021. Kielce, Poland). Riga, Latvia: «Baltija Publishing», pp. 172–176.

Bobryshev A.D., Tarabrin M.B., & Tarabrin K.M. (2015). Formirovanie biznes-modeli ustoichivoi proizvodstvennoi kompanii [Formation of a business model for a sustainable manufacturing company]. Korporativnyi menedzhment. URL: https://www.cfin.ru/management/controlling/business_model.shtml)

Omelianenko V.A., & Omelianenko O.M. (2018). Analіtiko-strategіchnі aspekti sistemnoї stіikostі іnnovatcіinoї sistemi [Analytical and strategic aspects of the system stability of the innovation system]. Prichornomorskі ekonomіchnі studіi, № 32, pp. 61–65.

Orlova E.E. (2014). Strategicheskaia model adaptatcii promyshlennykh predpriiatii k usloviiam vneshnei sredy [Strategic model of adaptation of industrial enterprises to environmental conditions]. Ekonomicheskii analiz: teoriia i praktika, № 38 (389), pp. 12−21.

Omelianenko O.M. (2019). Analiz transformatsii biznes-protsesiv pidpryiemstva v khodi tsyfrovoho marketynhu [Analysis of the transformation of business processes of the enterprise in the course of digital marketing]. Prychornomorski ekonomichni studii, № 47 (1), pp. 136–140.

Osterwalder A., & Pigneur Y. Business Model Canvas. A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley, New Jersey. 2010.

Teece D. J. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 2010. Vol. 43, Iss. 2–3. pp. 172–194.

Mason K., & Spring M. The sites and practices of business models. Industrial Marketing Management. 2011. № 40 (6). pp. 1032–1041.

Chesbrough H. W. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning. 2010. № 43 (3–4). рp. 354–363.

Cavalcante S., Kesting P., & Ulhøi J. Business model dynamics and innovation: (re)establishing the missing linkages. Management Decision. 2011. № 49 (8). рр. 1327–1342.

Battistella C., De Toni A. F., De Zan G., & Pessot E. Cultivating business model agility through focused capabilities: A multiple case study. Journal of Business Research. 2017. Vol. 73. pp. 65–82.

Voelpel S.C., Leibold M., & Tekie E.B. The wheel of business model reinvention: how to reshape your business model to leapfrog competitors. Journal of Change Management. 2004. № 4 (3). рр. 259–276.

Gassmann O., Frankenberger K., Sauer R. Exploring the Field of Business Model Innovation: New Theoretical Perspectives. Springer. 2016.

Omelyanenko V., Braslavska O., Biloshkurska N., Biloshkurskyi M., & Omelyanenko O. C-Engineering Based Industry 4.0 Innovation Networks Sustainable Development. International Journal of Computer Science & Network Security. 2021. № 21 (9). pp. 267–274.

Малвин И. Цифровизационная бизнес-модель. First Line Software. 2021. URL: https://firstlinesoftware.ru/news/cifrovizacionnaya-biznes-model/

Omelyanenko V.A., Omelianenko O.M. Digital services as a component of reginal innovation systems. Economy digitalization in a pandemic onditions: processes, strategies, technologies: International scientific conference (January 22–23, 2021. Kielce, Poland). Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. pp. 172–176.

Бобрышев А.Д., Тарабрин М.Б., Тарабрин К.М. Формирование бизнес-модели устойчивой производственной компании. Корпоративный менеджмент. 2015. URL: https://www.cfin.ru/management/controlling/business_model.shtml

Омельяненко В.А., Омельяненко О.М. Аналітико-стратегічні аспекти системної стійкості інноваційної системи. Причорноморські економічні студії. 2018. № 32. С. 61–65.

Орлова Е.Е. Стратегическая модель адаптации промышленных предприятий к условиям внешней среды. Экономический анализ: теория и практика. 2014. № 38 (389). С. 12−21.

Омельяненко О.М. Аналіз трансформації бізнес-процесів підприємства в ході цифрового маркетингу. Причорноморські економічні студії. 2019. № 47 (1). C. 136–140.

Опубліковано
2022-04-29
Як цитувати
Омельяненко, В., Омельяненко, О., & Біла , В. (2022). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ПОБУДОВИ АДАПТИВНИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ (КЕЙС СЕРВІСНИХ ІНДУСТРІЙ). Підприємництво та інновації, (23), 75-82. https://doi.org/10.37320/2415-3583/23.14
Розділ
Економіка та управління підприємствами