НЕЧІТКИЙ СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДИВЕРСИФІКОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Ключові слова: нечітка логіка, нечіткий багатокритерійний аналіз, лінгвістичні змінні, терм-множина, внутрішній стратегічний аудит, стратегічна бізнес-одиниця, Fuzzy AHP, Fuzzy SAW

Анотація

У статті пропонується методичний підхід до здійснення стратегічного аналізу внутрішнього середовища диверсифікованого підприємства на основі застосування інструментарію нечітко-множинного моделювання. Для досягнення поставлених цілей у роботі використовуються методи стратегічної діагностики та нечіткі методи багатокритерійного оцінювання Fuzzy AHP та Fuzzy SAW. Розроблена модель містить блок діагностики ідентифікованих складників функціональних сфер діяльності диверсифікованого підприємства та блок оцінювання. Для застосування запропонованої методики розроблено розрахункову схему в Excel, за допомогою якої можна здійснювати трансформацію лінгвістичних оцінок експертів у нечіткі числа, реалізувати обчислення нечітких значень рівня складників внутрішнього середовища підприємства та їх дефазифікацію, а також проводити імітаційне моделювання залежно від корекції міркувань експертів.

Посилання

Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. 519 с.

Балан В.Г. Стратегічне управління. Практикум. К.: Наукова столиця. 2018. 524 с.

Грант Р.М. Современный стратегический анализ: 5-е изд. СПб: Питер, 2008. 560 с.

Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа, 12-е издание: Пер. с англ. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2006. 928 с.

Хасси Д. Стратегия и планирование. СПб.: Питер, 2008. 560 с.

Фляйшер К., Бенсуссан Б. Стратегический и конкурентный анализ. Методы и средства конкурентного анализа в бизнесе. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005. 541 с.

Chang D.Y. Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research. 1996. Vol. 95 (3). P. 649–655.

David F. Strategic Management: Concepts and Cases, 11th Edition. Prentice Hall, 2006. 657 р.

Mohammadi A., Mohammadi Ab., Zarifpayam S.V., Mohammadi M. Presentation of Fuzzy Models of EFE, IFE and QSPM. Australian Journal of Basic and Applied Sciences. 2011. Vol. 5(12). P. 1173–1179.

Pešić А., Pešić D., Tepavčević A. A New Strategic Tool for Internal Audit of the Company Based on Fuzzy Logic. ComSIS. 2012. Vol. 9. №. 2. Р. 653–666.

Wheelen T.L., Hunger D.L. Hoffman A. N., Bamford C.E. Strategic Management and Business Policy. Globalization, innovation, and sustainability. Pearson Education Limited, 2018. 851 p.

Wu H.Y., Tzeng G.H., Chen Y.H. A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard. Expert Systems with Applications 2009. Vol. 36. P. 10135–10147.

Zadeh L.A. Fuzzy Sets as a Basis for a Theory of Possibility. Fuzzy Sets and Systems. 1978. Vol. 1. № 1. Р. 89–100.

Ansoff I. (1989) Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow : Jekonomika, 519 p. (in Russian)

Balan V.H. (2018) Stratehichne upravlinnia. Praktykum [Strategic management. Workshop]. 2-he vyd., pererob. i dop. Kyiv: Naukova stolytsia, 524 p. (in Ukrainian)

Grant R.M. (2008) Sovremennyj strategicheskij analiz: 5-e izd. [Contemporary strategy analysis: fifth edition]. SPb: Piter, 560 p. (in Russian)

Tompson A.A., Striklend A. Dzh. (2006) Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic management: concepts and cases]. Moscow : Izdatel'skij dom «Vil'jams», 928 p. (in Russian)

Hassi D. (2008) Strategija i planirovanie [Strategy and planning]. SPb.: Piter, 560 p. (in Russian)

Fljajsher K., Bensussan B. (2005) Strategicheskij i konkurentnyj analiz. Metody i sredstva konkurentnogo analiza v biznese [Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition]. Moscow : BINOM. Laboratorija znanij, 541 p. (in Russian)

Chang D.Y. (1996) Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research., vol. 95 (3), pp. 649–655.

David F. (2006) Strategic Management: Concepts and Cases, 11th Edition. Prentice Hall, 657 р.

Mohammadi A., Mohammadi Ab., Zarifpayam S.V., Mohammadi M. (2011). Presentation of Fuzzy Models of EFE, IFE and QSPM. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, vol. 5(12), pp. 1173–1179.

Pešić А., Pešić D., Tepavčević A. A New Strategic Tool for Internal Audit of the Company Based on Fuzzy Logic. ComSIS, 2012, vol. 9, no. 2, pp. 653–666.

Wheelen T.L., Hunger D.L. Hoffman A. N., Bamford C.E. (2018) Strategic Management and Business Policy. Globalization, innovation, and sustainability. Pearson Education Limited, 851 p.

Wu H.Y., Tzeng G. H., Chen Y. H. (2009) A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard. Expert Systems with Applications, vol. 36, pp. 10135–10147.

Zadeh L.A. (1978). Fuzzy Sets as a Basis for a Theory of Possibility. Fuzzy Sets and Systems, vol. 1, no 1, pp. 89–100.

Опубліковано
2020-07-03
Як цитувати
Балан, В. (2020). НЕЧІТКИЙ СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДИВЕРСИФІКОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА. Підприємництво та інновації, (12), 95-101. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.16
Розділ
Економіка та управління підприємствами