ВПЛИВ ЦИФРОВИХ ПЛАТІЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РОЗДРІБНИЙ БІЗНЕС
Анотація
Сегмент цифрових платежів демонструє стійке зростання, обумовлене розвитком електронної комерції, поширенням мобільних фінансових сервісів та зростанням попиту на безконтактні технології. У статті визначено основні напрями розвитку платіжних технологій – поширення цифрових мобільних гаманців, цифрових валют і переказів, застосування A2A-платежів і BNPL-моделей. Зазначені інструменти сприяють розширенню платіжної екосистеми та стимулюють розвиток бізнесу, проте розширення сфери їх застосування пов’язане із низкою викликів. До них відносимо необхідність значних інвестицій у технології та інфраструктуру, захист персональних даних користувачів платіжних сервісів, а також ризики регуляторного характеру. Практичне значення дослідження полягає у визначенні стратегічних напрямів адаптації роздрібного бізнесу до інновацій у платіжному секторі для підвищення ефективності управління фінансовими потоками.
Посилання
Laksamana, P., Suharyanto, S., Cahaya, Y.F. Determining factors of continuance intention in mobile payment: fintech industry perspective. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2023. Vol. 35, No. 7. pp. 1699-1718. DOI: https://doi.org/10.1108/APJML-11-2021-0851
Oentoro, W. Mobile payment adoption process: a serial of multiple mediation and moderation analysis. The Bottom Line. 2021.Vol. 34, No. 3/4, pp. 225-244. DOI: https://doi.org/10.1108/BL-09-2020-0059
Putrevu, J. Mertzanis, C. The adoption of digital payments in emerging economies: challenges and policy responses. Digital Policy, Regulation and Governance. 2024. Vol. 26 No. 5, pp. 476-500. DOI: https://doi.org/10.1108/DPRG-06-2023-0077
Irimia-Diéguez, A., Liébana-Cabanillas, F., Blanco-Oliver, A., Lara-Rubio, J. What drives consumers to use P2P payment systems? An analytical approach based on the stimulus–organism–response (S-O-R) model. European Journal of Management and Business Economics. 2023. Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1108/EJMBE-12-2022-0374
Graziano, E.A., Musella, F., Petroccione, G. Cashless payment: behaviour changes and gender dynamics during the COVID-19 pandemic. EuroMed Journal of Business. 2025. Vol. 20 No. 5, pp. 54-74. DOI: https://doi.org/10.1108/EMJB-11-2023-0299
Dimitrova, I., Öhman, P. and Yazdanfar, D. Barriers to bank customers’ intention to fully adopt digital payment methods. International Journal of Quality and Service Sciences. 2022. Vol. 14 No. 5, pp. 16-36. DOI: https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2021-0045
Zaheer, M.A., Anwar, T.M., Iantovics, L.B., Manzoor, M., Raza, M.A., Khan, Z. Decision-making model in digital commerce: electronic trust-based purchasing intention through online food delivery applications (OFDAs). Journal of Trade Science, 2024. Vol. 12 No. 3. pp. 220-242. DOI: https://doi.org/10.1108/JTS-12-2023-0037
Abyad, A. Importance of consumer trust in E-commerce. Middle East Journal of Business. 2017. Vol. 12 No. 3. pp. 20-24. DOI: https://doi.org/10.5742/mejb.2017.92971
Ayinaddis, S.G., Taye, B.A. and Yirsaw, B.G. Examining the effect of electronic banking service quality on customer satisfaction and loyalty: an implication for technological innovation. Journal of Innovation and Entrepreneurship. 2023. Vol. 12 No. 1. DOI: https://doi.org/10.1186/s13731-023-00287-y
Cornea, D. Credit card payments: do cultural values matter? Evidence from the European Union. Managerial Finance. 2021. Vol. 47 No. 8. pp. 1128-1148. DOI: https://doi.org/10.1108/MF-06-2020-0336
Дорошенко, О. Електронні платежі як ключовий сегмент ринку фінансових технологій: передумови та перспективи розвитку. Академічні візії. 2022. № 14. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/299
Чуницька, І., Богріновцева, Л. Вплив цифрових технологій на розвиток фінансового ринку України. Економіка та суспільство. 2023. № 49.
Худолій Ю.С., Свистун Л.А. Трансформація роздрібного банкінгу під впливом Fintech. Економіка і регіон. 2023. № 4 (91). C. 206–214.
Мощинська, М.-А. В., Цалан М. І. Вплив інноваційних технологій на розвиток електронної торгівлі. Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2023. Вип. 49. С. 94–99.
Калінін, І. Аналіз тенденцій цифровізації бізнесу. Сталий розвиток економіки. 2024. №4 (51). С. 57-65.
PricewaterhouseCoopers. Six key trends will define the retail payments landscape over the next few years. PwC. 2025. URL: https://www.pwc.co.uk/industries/financial-services/insights/future-of-retailer-payments/key-trends.html
Nuapay data reveals strong consumer demand for Open Banking and a better payment experience. NUAPAY. 2020, URL: https://www.nuapay.com/nuapay-reveals-strong-consumer-demand-for-open-banking-to-improve-payment-experience/
Операції з використанням платіжних карток в Україні та за кордоном, І півріччя 2024 року. Національний банк України. 2024. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/operatsiyi-z-vikoristannyam-platijnih-kartok-v-ukrayini-ta-za-kordonom-i-pivrichchya-2024-roku
Digital Payments – Worldwide. Statista. URL: https://www.statista.com/outlook/fmo/digital-payments/worldwide
Laksamana, P., Suharyanto, S. and Cahaya, Y.F. (2023) Determining factors of continuance intention in mobile payment: fintech industry perspective. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 35, No. 7, pp. 1699-1718. DOI: https://doi.org/10.1108/APJML-11-2021-0851
Oentoro, W. (2021) Mobile payment adoption process: a serial of multiple mediation and moderation analysis. The Bottom Line, Vol. 34, No. 3/4, pp. 225-244. DOI: https://doi.org/10.1108/BL-09-2020-0059
Putrevu, J. and Mertzanis, C. (2024) The adoption of digital payments in emerging economies: challenges and policy responses. Digital Policy, Regulation and Governance, Vol. 26, No. 5, pp. 476-500. DOI: https://doi.org/10.1108/DPRG-06-2023-0077
Irimia-Diéguez, A., Liébana-Cabanillas, F., Blanco-Oliver, A. and Lara-Rubio, J. (2023) What drives consumers to use P2P payment systems? An analytical approach based on the stimulus–organism–response (S-O-R) model. European Journal of Management and Business Economics, Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1108/EJMBE-12-2022-0374
Graziano, E.A., Musella, F. and Petroccione, G. (2025) Cashless payment: behavior changes and gender dynamics during the COVID-19 pandemic. EuroMed Journal of Business, Vol. 20, No. 5, pp. 54-74. DOI: https://doi.org/10.1108/EMJB-11-2023-0299
Dimitrova, I., Öhman, P. and Yazdanfar, D. (2022) Barriers to bank customers’ intention to fully adopt digital payment methods. International Journal of Quality and Service Sciences, Vol. 14, No. 5, pp. 16-36. DOI: https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2021-0045
Zaheer, M.A., Anwar, T.M., Iantovics, L.B., Manzoor, M., Raza, M.A. and Khan, Z. (2024) Decision-making model in digital commerce: electronic trust-based purchasing intention through online food delivery applications (OFDAs). Journal of Trade Science, Vol. 12, No. 3, pp. 220-242. DOI: https://doi.org/10.1108/JTS-12-2023-0037
Abyad, A. (2017) Importance of consumer trust in E-commerce. Middle East Journal of Business, Vol. 12, No. 3, pp. 20-24. DOI: https://doi.org/10.5742/mejb.2017.92971
Ayinaddis, S.G., Taye, B.A. and Yirsaw, B.G. (2023) Examining the effect of electronic banking service quality on customer satisfaction and loyalty: an implication for technological innovation. Journal of Innovation and Entrepreneurship, Vol. 12, No. 1. DOI: https://doi.org/10.1186/s13731-023-00287-y
Cornea, D. (2021) Credit card payments: do cultural values matter? Evidence from the European Union. Managerial Finance, Vol. 47, No. 8, pp. 1128-1148. DOI: https://doi.org/10.1108/MF-06-2020-0336
Doroshenko O. (2022) Elektronni platezhi yak kliuchovyi sehment rynku finansovykh tekhnolohii: peredumovy ta perspektyvy rozvytku [Electronic payments as a key segment of the financial technology market: prerequisites and development prospects]. Akademichni viziï, no. 14. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/299 (accessed 24 February 2025).
Chunytska I., Bohrynovtseva L. (2023) Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na rozvytok finansovoho rynku Ukraïny [Impact of digital technologies on the development of the financial market of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 49.
Khudolii Yu. S., Svystun L. A.(2023) Transformatsiia rozdribnoho bankinhu pid vplyvom Fintech [Transformation of retail banking under the influence of Fintech]. Ekonomika i rehion, no. 4 (91), pp. 206–214.
Moshchynska M.-A. V., Tsalan M. I. (2023) Vplyv innovatsiinykh tekhnolohii na rozvytok elektronnoï torhivli [Impact of innovative technologies on the development of e-commerce]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu: Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 49, pp. 94–99.
Kalinin I. (2024) Analiz tendentsii tsyfrovizatsiï biznesu [Analysis of digitalization trends in business]. Stalyi rozvytok ekonomiky, no. 4 (51), pp. 57–65.
PricewaterhouseCoopers. (2025). Six key trends will define the retail payments landscape over the next few years. PwC. Available at https://www.pwc.co.uk/industries/financial-services/insights/future-of-retailer-payments/key-trends.html (accessed 24 February 2025).
Nuapay data reveals strong consumer demand for Open Banking and a better payment experience. NUAPAY. Available at https://www.nuapay.com/nuapay-reveals-strong-consumer-demand-for-open-banking-to-improve-payment-experience/ (accessed 24 February 2025).
National Bank of Ukraine (2024) Operatsii z vykorystanniam platizhnykh kartok v Ukraini ta za kordonom, I pivrichchia 2024 roku [Operations with payment cards in Ukraine and abroad, 1st half of 2024]. Natsionalnyi bank Ukrainy. Available at: https://bank.gov.ua/ua/news/all/operatsiyi-z-vikoristannyam-platijnih-kartok-v-ukrayini-ta-za-kordonom-i-pivrichchya-2024-roku (accessed 24 February 2025).
Digital Payments – Worldwide. Statista. Available at: https://www.statista.com/outlook/fmo/digital-payments/worldwide (accessed 24 February 2025).