РОЛЬ ТА РОЗВИТОК ФРАНЧАЙЗИНГУ В ЄВРОПІ
Анотація
У статті проаналізовано історичний розвиток франчайзингу в Європі. Розглянуто ключові етапи становлення франчайзингу, зокрема його адаптацію до локальних умов і культурних особливостей країн Європейського Союзу. Досліджено специфіку розвитку франчайзингового ринку в країнах із розвиненою економікою (Франція, Німеччина, Велика Британія), Центральної та Східної Європи (Польща, Чехія, Угорщина), а також Північної та Південної Європи. Виокремлено ключові тенденції, такі як інтернаціоналізація франчайзингових мереж, зростання використання новітніх технологій і створення національних асоціацій франчайзингу. Автори підкреслюють значення франчайзингу як ефективної бізнес-моделі для економічного розвитку регіону, створення робочих місць і популяризації локальних брендів на міжнародному рівні. Аналіз також охоплює приклади успішних франшиз, що доводять ефективність цієї моделі для масштабування бізнесу. Стаття пропонує систематизований аналіз історичних, економічних і правових аспектів розвитку франчайзингу, що дозволяє оцінити його роль у забезпеченні конкурентоспроможності європейського бізнесу.
Посилання
Altinay M. The internationalization of hospitality firms: Factors influencing franchising decisions. Journal of Services Marketing. 2006. Vol. 20, No. 6. P. 398-409.
Dant R.P., Kaufmann P.J. Structural and strategic dynamics in franchising. Journal of Retailing. 2003. Vol. 79, No. 2. P. 63-75.
Franchise Group. URL: http://franchisegroup.com.ua/catalog-franchise (дата звернення: 04.11.2024).
International Franchise Association. URL: https://www.franchise.org (дата звернення: 04.11.2024).
McCosker M. G. International franchising: A study of legal and regulatory issues. International Journal of Franchising Law. 2000. Vol. 2, No. 1. P. 15-28.
Perrigot A., Cliquet G. Plural forms in franchising: An empirical investigation. European Management Journal. 2004. Vol. 22, No. 4. P. 534-550.
Prykhodko I., Ohinok S. Factors affecting franchising development in the economy of the European countries. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5. No. 5. P. 145–150. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-5-145-150.
Stanworth J., Purdy D. Franchising and the development of small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development. 2001. Vol. 8. No. 1. P. 39-47.
Когут М.В. Еволюція теоретичних поглядів щодо діяльності міжнародного бізнесу на умовах франчайзингу. Економіка і регіон. 2022. Вип. 4 (87). С. 129-135. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.4(87)
Когут М. В., Копець Г.Р., Огінок С.В.Франчайзинг як метод інтернаціоналізації бізнесу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Економіка і менеджмент». 2023. № 54. С. 30-34. URL: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/54-2023/6.pdf.
Кузьмін О.Є., Сухорська У.Р., Мирончук Т.В. Франчайзинг у підприємницькій діяльності: навч. посіб. Львів : ВАТ «Видавництво «Вільна Україна», 2007. 144 с.
Мартиненко О.О. Світовий досвід використання франчайзингу як ефективної моделі розширення бізнесу. Бізнес Інформ. 2018. № 9. С. 253-258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38
Огінок С.В., Федунь Ю.Б. Становлення та розвиток франчайзингової стратегії ведення бізнесу у світовій економіці. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2013. Вип. 33. С. 293–299.
Побоченко Л.М. Розвиток франчайзингового бізнесу в країнах Європи. Стратегія розвитку України. 2016. № 1. С. 57-64. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf
Суковатий О.Е. Франчайзинг як інноваційна модель розвитку бізнесу. Проблеми науки. 2007. № 3. С. 18–23. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/eko/33nov2018/33nov2018.pdf
Тонюк М.О. Франчайзинг як особлива форма організації та функціонування бізнесу в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 687–689. URL: http://economyandsociety.in.ua/joumal-9/16-stati-9/921-tonyuk-m-o.
Altinay M. (2006). The internationalization of hospitality firms: Factors influencing franchising decisions. Journal of Services Marketing, no. 20(6), pp. 398-409.
Dant R. P., & Kaufmann P. J. (2003). Structural and strategic dynamics in franchising. Journal of Retailing, no. 79(2), pp. 63-75.
Franchise Group. Available at: http://franchisegroup.com.ua/catalog-franchise (accessed November 4, 2024).
International Franchise Association. Available at: https://www.franchise.org (accessed November 4, 2024).
McCosker M. G. (2000). International franchising: A study of legal and regulatory issues. International Journal of Franchising Law, no. 2(1), pp. 15-28.
Perrigot A., & Cliquet G. (2004). Plural forms in franchising: An empirical investigation. European Management Journal, no. 22(4), pp. 534-550.
Prykhodko I., Ohinok S. (2019) Factors affecting franchising development in the economy of the European countries. Baltic Journal of Economic Studies, no. 5(5), pp. 145–150. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-5-145-150
Stanworth J., & Purdy D. (2001). Franchising and the development of small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, no. 8(1), pp. 39-47.
Kohut M. (2022). Evoliutsiia teoretychnykh pohliadiv shchodo diialnosti mizhnarodnoho biznesu na umovakh franchaizynhu [The evolution of theoretical views on international business activities under franchising conditions]. Ekonomika i rehion - Economics and Region, no. (4(87), pp. 129–135. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.4(87).2791
Kohut M. V., Kopets G. R., & Ohinok S. V. (2023). Franchaizynh yak metod internatsionalizatsii biznesu [Franchising as a method of business internationalization]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment - Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and Management, no. 54, pp. 30–34. Available at: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/54-2023/6.pdf
Kuzmin O. Ie., Sukhorska U. R., and Myronchuk T. V. (2007) Franchaizynh u pidpryiemnytskii diialnosti [Franchising in business]. Lviv: Vilna Ukraina.
Martynenko O. O. (2018) Svitovyi dosvid vykorystannia franchaizynhu yak efektyvnoi modeli rozshyrennia biznesu [World experience of using franchising as an effective model of business expansion]. Biznes Inform. - Business Inform, no. 9. pp. 253-258. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38 (in Ukrainian)
Ohinok S. I. (2013). Stanovlennia ta rozvytok franchaizynhovoi stratehii vedennia biznesu u svitovii ekonomitsi [Formation and development of a franchise business strategy in the global economy]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny - Bulletin of Lviv University. International Relations Series, no. 33, pp. 293-299.
Franchise Group. Available at: http://franchisegroup.com.ua/catalog-franchise (accessed November 4, 2024).
Franchise Ventures LLC. “The Franchise Lead Generation Demand Gap: What It Means.” Franchise Insights, 11 Nov. 2023. Available at: https://www.franchiseinsights.com (accessed November 4, 2024).
International Franchise Association. The Profile of Franchising. − Washington, DC: The IFA Educational Foundation. (2022). 23 р. Available at: https://www.franchise.org (accessed November 4, 2024).
International Franchise Association. Available at: https://www.franchise.org (accessed November 4, 2024).
Kohut M. V., Ohinok S. V., & Prokopyshyn-Rashkevich L. M. (2023). Transnatsionalizatsiia ekonomiky Ukrainy: korysti ta zahrozy [Transnationalization of the economy of Ukraine: benefits and threats]. Infrastruktura rynku. Elektronnyi naukovo-praktychnyi zhurnal - Market Infrastructure. Electronic Scientific and Practical Journal, no. 71, pp. 57–62. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/71_2023/13.pdf
Pobochenko L. M. (2016) Rozvytok franchaizynhovoho biznesu v krainakh Yevropy. [Development of franchise business in European countries]. Stratehiia rozvytku Ukrainy - Development strategy of Ukraine, no. 1, pp. 57-64. Available at: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf (in Ukrainian)
Sukovaty O. E. (2007) Franchayzynh yak innovatsiyna modelʹ rozvytku biznesu [Franchising as an innovative model of business development]. Problems of science, vol. 3, рр. 18–23. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/eko/33nov2018/33nov2018.pdf.
Tonyuk M. O. (2017) Franchayzynh yak osoblyva forma orhanizatsiyi ta funktsionuvannya biznesu v Ukrayini [Franchising as a particular business organization and functioning in Ukraine]. Economy and societ, vol. 9, рр. 687–689. Available at: http://economyandsociety.in.ua/joumal-9/16-stati-9/921-tonyuk-m-o.