АДАПТАЦІЯ ПІДХОДІВ ЄС І МОП ДО АДМІНІСТРУВАННЯ ТА ЛЕГАЛІЗАЦІЇ ПРАЦІ БЕЗ ДЕКЛАРУВАННЯ В УКРАЇНІ
Анотація
В статті визначені напрями, особливості, перспективи реалізації в Україні рекомендацій ЄС і МОП щодо виявлення, контролю, запобігання, профілактики праці та зайнятості без декларування, обов’язкового згідно із чинними нормами соціально-трудового права. Потреби в розширенні легітимної присутності на зовнішніх ринках товарів і послуг, активізації участі в міжнародних економічних та інвестиційних програмах, реалізації євроінтеграційних прагнень зобов’язують державу Україну і національних виробників ефективно адаптувати міжнародні стандарти, вимоги та практичні здобутки іноземних партнерів за цим напрямом регулювання сфери зайнятості. Магістральним орієнтиром директив і рекомендацій ЄС, пропозицій МОП для України є заохочення переходу від незадекларованої праці до трудових відносин, унормованих за удосконаленими національними стандартами, в межах послідовної скоординованої державної політики одночасного зниження привабливості сукупності форм зайнятості без декларування для роботодавців і працівників, перетворення її на офіційну зайнятість.
Посилання
Інспекція праці та незадекларована праця в ЄС. Проект EC GLO/12/24/EEC, Стратегії інспекції праці для боротьби з незадекларованою працею в Європі. Женева : МОП, 2013. 77 с. URL: https://dsp.gov.ua/wp-content/uploads/2020/01/inspekcija-praci-ta-nezadeklarovana-pracja-v-yes.pdf (дата звернення: 27.01.2025).
Директиви ЄС та реформування законодавства України з БГП і трудових відносин. Проект «Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці». ЄС – МОП, 2019. 64 с. URL: https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/bila_kniga_.pdf (дата звернення: 27.01.2025).
Торжевський М.В. Протидія незадекларованій праці в країнах Європейського Союзу. Досвід для України. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5158 (дата звернення: 27.01.2025).
Українець Л.А. Міжнародний досвід регулювання тіньової зайнятості. Ефективна економіка. 2024. № 10. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.10.7
Павловський Р.В. Досвід організації і функціонування системи інспектування праці в країнах ЄС. Наукові перспективи. 2022. № 1 (19). С. 202–212.
Незадекларована праця в Україні – погано для всіх. Державна служба України з питань праці. URL: https://dsp.gov.ua/podolannia-nelehalnoi-zainiatosti/nezadeklarovana-pratsia-v-ukraini-pohano-dlia-vsikh/ (дата звернення: 27.01.2025).
Стасюк С.В., Майстренко В.В., Енгстрем В.Б., Квітко А.В. Методичні підходи до виявлення незадекларованої праці. Проблеми охорони праці в Україні. 2023. № 39 (3–4). С. 3–7.
Струк Н.П., Вальнюк Д.М. Державне регулювання детінізації національної економіки: теоретико-прикладні аспекти. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2024. № 1. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2156.2024.1.17
Pidkhomnyi O., Rubakha M. Financial factors for restraining the underground economy: case of Ukraine. Economics of development. 2020. Вип. 19 (2). С. 1–12.
Пшик Б.І., Другов О.О., Грудзевич У.Я. Фінансова поведінка домогосподарств в умовах економічної нестабільності в Україні: загальні тенденції та регіональні аспекти. Ефективна економіка. 2024. № 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.11.13
Таірова Т.М. Незадекларована праця та її правові наслідки. Проблеми охорони праці в Україні. 2023. Вип. 39 (1–2). С. 73–81.
Директива ЄС про адекватну мінімальну заробітну плату – це ключове рішення у боротьбі з кризою вартості життя. ФПСУ. 2024. URL: https://www.fpsu.org.ua/napryamki-diyalnosti/mizhnarodna-robota/25897-dyrektyva-yes-pro-adekvatnu-minimalnu-zarobitnu-platu-tse-kliuchove-rishennia-u-borotbi-z-kryzoiu-vartosti-zhyttia.html (дата звернення: 27.01.2025).
ILO (2013). Inspektsiia pratsi ta nezadeklarovana pratsia v YeS. Proekt EC GLO/12/24/EEC, Stratehii inspektsii pratsi dlia borotby z nezadeklarovanoiu pratseiu v Yevropi [Labour inspection and undeclared work in the EU. Project of EC GLO/12/24/EEC, Strategy for labour inspection to combat undeclared work in Europe]. Geneva: ILO, 77 p. Available at: https://dsp.gov.ua/wp-content/uploads/2020/01/inspekcija-praci-ta-nezadeklarovana-pracja-v-yes.pdf (accessed January, 27 2025). (in Ukrainian)
EU – ILO (2019). Dyrektyvy YeS ta reformuvannia zakonodavstva Ukrainy z BHP i trudovykh vidnosyn. Proekt «Zmitsnennia administratsii pratsi z metoiu pokrashchennia umov pratsi i podolannia nezadeklarovanoi pratsi» [EU directives and reform of Ukrainian legislation on occupational safety and health, and labour relations. Project “Strengthening labour administration in order to improve working conditions and overcome undeclared labour”]. EU – ILO, 64 p. Available at: https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/bila_kniga_.pdf (accessed January, 27 2025). (in Ukrainian)
Torzhevskiy M. (2016). Protydiia nezadeklarovanii pratsi v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu. Dosvid dlia Ukrainy [Counteraction of undeclared work in the European Union. The experience for Ukraine]. Efektyvna ekonomika, no 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5158 (accessed January, 27 2025). (in Ukrainian)
Ukraynets L. (2024). Mizhnarodnyi dosvid rehuliuvannia tinovoi zainiatosti. [International experience of regulation of shadow employment]. Efektyvna ekonomika, no 10. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.10.7 (in Ukrainian)
Pavlovskyi R. V. (2022). Dosvid orhanizatsii i funktsionuvannia systemy inspektuvannia pratsi v krainakh YeS [Experience of organization and functioning of the labour inspection system in EU countries]. Naukovi perspektyvy, no 1 (9), pp. 202–212. (in Ukrainian)
State Labour Service of Ukraine (2025). Nezadeklarovana pratsia v Ukraini – pohano dlia vsikh [Undeclared work in Ukraine is bad for everyone]. Available at: https://dsp.gov.ua/podolannia-nelehalnoi-zainiatosti/nezadeklarovana-pratsia-v-ukraini-pohano-dlia-vsikh/ (accessed January, 27 2025).
Stasyuk S. V., Maistrenko V. V., Engstrem V. B., Kvitko A. V. (2023). Metodychni pidkhody do vyiavlennia nezadeklarovanoi pratsi [Methodological approaches to detecting undeclared work]. Problemy okhorony pratsi v Ukraini, vol. 39 (3–4), pp. 3–7. (in Ukrainian)
Struk N., Valniuk D. (2024). Derzhavne rehuliuvannia detinizatsii natsionalnoi ekonomiky: teoretyko-prykladni aspekty [State regulation of the de-shadowing of the national economy: theoretical and practical aspects]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, no 1. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2156.2024.1.17
Pidkhomnyi O., Rubakha M. (2020). Financial factors for restraining the underground economy: case of Ukraine. Economics of development, vol. 19 (2), pp. 1–12.
Pshyk B., Druhov O., Grudzevuch U. (2024). Finansova povedinka domohospodarstv v umovakh ekonomichnoi nestabilnosti v Ukraini: zahalni tendentsii ta rehionalni aspekty [Financial behaviour of households in conditions of economic instability in Ukraine: general trends and regional aspects]. Efektyvna ekonomika, no 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.11.13
Tairova T.M. (2023). Nezadeklarovana pratsia ta yii pravovi naslidky [Undeclared work and its legal consequences]. Problemy okhorony pratsi v Ukraini, vol. 39 (1–2), pp. 73–81. (in Ukrainian)
Federation of Trade Unions of Ukraine (2024). Dyrektyva YeS pro adekvatnu minimalnu zarobitnu platu – tse kliuchove rishennia u borotbi z kryzoiu vartosti zhyttia [The EU Directive on an adequate minimum wage is a key solution in combating the cost of living crisis]. Available at: https://www.fpsu.org.ua/napryamki-diyalnosti/mizhnarodna-robota/25897-dyrektyva-yes-pro-adekvatnu-minimalnu-zarobitnu-platu-tse-kliuchove-rishennia-u-borotbi-z-kryzoiu-vartosti-zhyttia.html (accessed January, 27 2025). (in Ukrainian)