АНАЛІЗ ПОТЕНЦІАЛУ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ КОМПЛЕКСУ ПОСЛУГ АВІАКОМПАНІЇ

  • О.В. Полоус Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0002-4639-4493
  • Ю.Т. Лишиленко Національний авіаційний університет
Ключові слова: маркетинг, авіакомпанія, послуги, диверсифікація, комплексне обслуговування, постпандемічний період, глобалізація, авіаційний сектор

Анотація

У статті розглянуто теоретико-практичні підходи до аналізу потенціалу диверсифікації комплексу послуг авіакомпанії в умовах посилення конкуренції. Підкреслено, що основні характеристики авіаційних послуг та методи їх вдосконалення та диверсифікації мають розроблятися у відповідності із запитами цільової аудиторії, забезпечуючи задоволеність клієнтів та їх лояльність до конкретної авіакомпанії. Підсумовано, що розуміючи та враховуючи конкретні потреби та очікування своїх пасажирів, авіакомпанії можуть ефективно виділитися на конкурентному ринку, отримуючи нові можливості та канали отримання додаткових прибутків. Усвідомлюючи що подорож пасажира починається в аеропорту, де початковий досвід контакту із послугами авіакомпанії «задає тон» усій подальшій подорожі, авіакомпанії прагнуть задовольнити потреби пасажирів за допомогою безперебійних процедур реєстрації, комфортних залів відпочинку та ефективної обробки багажу, що можливо лише при обранні найбільш вигідного аеропорту базування. Проаналізовано регіональний розподіл доходів від пасажирських і вантажних перевезень авіакомпанії «Turkish Airlines». Виявлено, що після зняття обмежень, які діяли під час пандемії COVID-19 на поїздки до Європи авіакомпанія «Turkish Airlines» підвищила свою виручку на 46%, зокрема, завдяки зростанню доходів на Далекому Сході (на 31%), в Африці (на 27%) та в регіоні Близького Сходу (16%). Авіакомпанія «Turkish Airlines» відома своєю прихильністю до пасажирів, що підтверджується розгалуженою мережею маршрутів та високоякісним обслуговуванням. Авіакомпанія «Turkish Airlines» намагається підтримувати високий рівень пасажиропотоку за допомогою стратегічного управління пропускною здатністю за всіма напрямками своїх рейсів, що логічно вписується у її бачення розвитку компанії на період 2023-2033 років, головною метою якого є досягти консолідованого доходу понад 50 мільярдів доларів США. Аргументовано, що диверсифікація послуг є стратегічним кроком для зміцнення ринкових позицій авіакомпанії, її фінансової стабільності та довгострокової стійкості. На основі проведення дослідження вторинних джерел інформації та використання авторського опитування було запропоновано практичні рекомендації щодо шляхів диверсифікації комплексу послуг авіакомпанії «Turkish Airlines».

Посилання

Kniazieva T. V., Polous O. V. (2022) Faktory vplyvu na konkurentospromozhnist aviatransportnykh posluh v svitohospodarskii systemi. [Factors affecting the competitiveness of air transport services in the world economic system]. Scientific Perspectives. Series "Economics", vol. 10(28), pp. 128–141. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-10(28)-128-141

Mykhalchenko O. (2023) Dilova aktyvnist pasazhyrskykh aviakompanii Ukrainy ta shliakhy zrostannia yikh instytutsionalnoi konkurentospromozhnosti [Business activity of Ukrainian passenger airlines and ways of increasing their institutional competitiveness]. Economy and society, no. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-79

Polous O. V., Bohomol K. S. (2022) Antykryzovyi marketynh v systemi formuvannia konkurentnoi stratehii aeroportu [Anti-crisis marketing in the system of forming airport`s competitive strategy]. Review of transport economics and management, vol. 7(23), pp. 81–89. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem2022/258297

Polous O. V., Mykhalchenko I. H. (2023) Konkurentni stratehii pidpryiemstv v kryzovyi period: marketynhovyi aspekt aviakompanii [Competitive strategies of enterprises in crisis period: the marketing aspect of airlines]. Review of transport economics and management, vol. 9(25), pp. 50–56. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem2023/278427

Radchenko O., Sabirova I., Khaidarova T. (2023) Marketynhove tsinoutvorennia na rynku aviatsiinykh posluh [Marketing pricing in the aviation services market]. Economy and society, no. 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-23

Kharazishvili Yu. M., Buhaiko D. O., Liashenko V. I. (2022) Stalyi rozvytok aviatsiinoho transportu Ukrainy: stratehichni stsenarii ta instytutsiinyi suprovid [Sustainable development of air transport in Ukraine: strategic scenarios and institutional support]. Kyiv: National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Industrial Economics. (in Ukrainian).

Independent auditor’s report of Turkish Airlines in December 2023. Available at: https://investor.turkishairlines.com/documents/financial-results/31_12_2023-usd-ifrs-rapor_mzasiz.pdf (accessed July 10, 2024).

Jennings Ch. I. (2021) Take off: How air travel will shape our future.

Mols J. (2022) Turkish Airlines. The Istanbul superconnector. Key Publishing Limited.

O’Connell J. F., Williams G. (2020) Airline economics: An empirical analysis of market structures and financial performance.

Polous O., Heiets I., Mykhalchenko I., Krapko O. (2022) Personnel Marketing in the System of Airline Anti-Crisis Management. Marketing and Management of Innovations, vol. 4, pp. 20–29. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-03

Shaw S. (2020) Airline marketing and management. Taylor & Francis Group.

Sushchenko O., Pohuda O. (2024) Analysis of the development factors of the passenger air transport market in the tourism sector. Scientific journal "Economy and Region", vol. (1 (92), pp. 168–173. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3325

Sustainability report of Turkish Airlines in 2022. Available at: https://cdn.turkishairlines.com/m/20e0f3e03ea0226/original/2022-Sustainability-Report.pdf (accessed July 10, 2024).

Tepeciklioglu A. O. (2021) Turkey in Africa. A new emerging power. Taylor&Francis.

Князєва Т.В., Полоус О.В. Фактори впливу на конкурентоспроможність авіатранспортних послуг в світогосподарській системі. Наукові перспективи. Серія «Економіка». 2022. Вип. № 10(28). С. 128–141. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-10(28)-128-141

Михальченко О. Ділова активність пасажирських авіакомпаній України та шляхи зростання їх інституціональної конкурентоспроможності. Економіка та суспільство. 2023. № 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-79

Полоус О.В., Богомол К.С. Антикризовий маркетинг в системі формування конкурентної стратегії аеропорту. Review of transport economics and management. 2022. Is. 7(23). С. 81–89. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem2022/258297

Полоус О.В., Михальченко І.Г. Конкурентні стратегії підприємств в кризовий період: маркетинговий аспект авіакомпаній. Review of transport economics and management. 2023. Вип. 9(25). С. 50–56. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem2023/278427

Радченко О., Сабірова І., Хайдарова Т. Маркетингове ціноутворення на ринку авіаційних послуг. Економіка та суспільство. 2023. №56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-23

Харазішвілі Ю.М., Бугайко Д.О., Ляшенко В.І. Сталий розвиток авіаційного транспорту України: стратегічні сценарії та інституційний супровід: монографія / за ред. Ю.М. Харазішвілі; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2022. 276 с.

Independent auditor’s report of Turkish Airlines in December 2023. URL: https://investor.turkishairlines.com/documents/financial-results/31_12_2023-usd-ifrs-rapor_mzasiz.pdf (дата звернення: 10.07.2024).

Jennings Ch.I. Take off: How air travel will shape our future. 2021. 64 p.

Mols J. Turkish Airlines. The Istanbul superconnector. Key Publishing Limited. 2022. 22 p.

O’Connell J.F., Williams G. Airline economics: An empirical analysis of market structures and financial performance. 2020. 305 p.

Polous O., Heiets I., Mykhalchenko I., Krapko O. Personnel Marketing in the System of Airline Anti-Crisis Management. Marketing and Management of Innovations. 2022. Vol. 4. P. 20–29. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-03

Shaw S. Airline marketing and management. Taylor & Francis Group. 2020. 39 p.

Sushchenko O., Pohuda O. Analysis of the development factors of the passenger air transport market in the tourism sector. Науковий журнал «Економіка і регіон». 2024. Т. (1 (92). С. 168–173. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3325

Sustainability report of Turkish Airlines in 2022. URL: https://cdn.turkishairlines.com/m/20e0f3e03ea0226/original/2022-Sustainability-Report.pdf (дата звернення: 10.07.2024).

Tepeciklioglu A.O. Turkey in Africa. A new emerging power. Taylor&Francis. 2021. 34 p.

Опубліковано
2024-07-31
Як цитувати
Полоус, О., & Лишиленко, Ю. (2024). АНАЛІЗ ПОТЕНЦІАЛУ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ КОМПЛЕКСУ ПОСЛУГ АВІАКОМПАНІЇ. Підприємництво та інновації, (32), 21-26. https://doi.org/10.32782/2415-3583/32.3