INNOVATIVE MECHANISMS OF MANAGEMENT DECISIONS IN THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL COMMUNICATIVE ENVIRONMENT OF THE MANAGEMENT OF THE ORGANIZATION

Keywords: managerial decisions, innovative mechanisms, communicative environment, organization management, factors of innovation

Abstract

The purpose of the article is to substantiate innovative mechanisms for making managerial decisions and to provide proposals for the formation of a professional and communicative environment for the management of organizations. The topicality of the topic is due to the need to substantiate the factors of innovation of management decision-making mechanisms and to develop a model for the formation of a professional and communicative environment. The research was carried out using a systemic approach, methods of analysis and synthesis, algorithmization and axiomatic generalizations, which made it possible to classify theoretical and methodological approaches to the processes of making and implementing managerial decisions with the justification of factors of innovation, the mechanisms of making these decisions, as well as to develop an algorithmic model of the formation of a professional communicative environment management of the organization. As a result of the study, the peculiarities of scientific approaches to the problems of making effective management decisions and their implementation using professional communications in the process of delegation of authority were revealed; the methodological format of considering a management decision as a phenomenon, an element of management technology, a process is substantiated; he main factors of innovation of the mechanisms of management decisions are determined: improving the quality of thinking activity of managers, forming a system of increasing knowledge in communications, creating new and improving existing communication channels, fixing rules, procedures for filling and improving professional content, developing organizational design of communications and optimizing communication chains. A model of the formation of a professional communication environment of the management of organizations is proposed, which involves programming operations and processes in terms of performers-subjects of professional communications, modeling the components of the organizational design system. The practical value of the study lies in the formation of models of innovative administration using the mechanisms of management decision-making, formed in the innovative and meaningful environment of the management of organizations.

References

Палій С. Сучасні тенденції розвитку інформаційно-аналітичного забезпечення у контексті прийняття ефективних управлінських рішень(на прикладі органів державної влади України). Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. Випуск 10. 2022. URL: http://surl.li/fioce.

Асаул А. М., Коваль О. С. Основні напрями підвищення якості та ефективності розробки і прийняття управлінських рішень у підприємницьких структурах. Економіка України. 2013. № 11. С. 29–37.

Жовковська Т. Т. Методологія прийняття управлінських рішень за рефлексивного підходу. Науковий вісний Ужгородського Національного університету. 2018. Вип. 19. Ч. 1. С. 146–151.

Помазун О. М. Сучасні аспекти прийняття рішень з управління бізнес-процесами підприємства. Ефективна економіка. 2016.№ 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4816.

Бреус С. В., Семченко Є. О. Методи та моделі прийняття управлінських рішень. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 24. С. 117–121.

Трансформація менеджменту бізнес-організацій: сучасні тренди та виклики: монографія / за заг. ред. Сагайдака М. П., Соболєвої Т. О. Київ : КНЕУ, 2021. 378 с.

Effect of organizational structure,leadership and communication on efficiency and productivity. URL: http://surl.li/fiook.

Комунікаційні тренди-2020: візуалізація, диджиталізація, креатив. URL: http://surl.li/fiopv.

Elmustafa Sayed Ali Ahmed. Introduction to Communication Systems. Communication Model, Transmission Line, and Data Communication. Red Sea University. Sudan. URL: http://surl.li/fioql.

Бізнес-форум «Інновації в комунікаціях». Підсумки-2020 та тренди-2021 URL: http://surl.li/fioqw.

Тренди в корпоративних комунікаціях 2020. Розповідає Оксана Тодорова. URL: http://surl.li/fiorw.

Advanced Trends in ICT for Innovative Business Management. Edited By Katarzyna Szymczyk, Ibrahiem M. M. El Emary. Copyright Year 2021. 298 р.

Замроз М. В., Даниленко Ю. М. Зовнішні бізнес-комунікації банку як інструмент підтримки репутації в умовах кризи. Ефективна економіка. 2020. № 10. URL: http://surl.li/fiosz.

Palij S. (2022) Suchasni tendenciyi rozvytku informacijno-analitychnogo zabezpechennya u konteksti pryjnyattya efektyvnyx upravlinskyx rishen (na prykladi organiv derzhavnoyi vlady Ukrayiny) [Modern trends in the development of information and analyti¬cal support in the context of making effective management decisions (on the example of the state authorities of Ukraine)]. Ukrayinskyj zhurnal z bibliotekoznavstva ta informacijnyx nauk, vol. 10. Available at: http://surl.li/fioce

Asaul A. M., Koval O. S. (2013) Osnovni napryamy pidvyshhennya yakosti ta efektyvnosti rozrobky i pryjnyattya upravlinskyx rishen u pidpryyemnyczkyx strukturax [The main directions of improving the quality and efficiency of development and management decision-making in business structures]. Ekonomika Ukrayiny, no. 11, рр. 29–37.

Zhovkovska T. T. (2018) Metodologiya pryjnyattya upravlinskyx rishen za refleksyvnogo pidxodu [Methodology of managerial decision-making with a reflexive approach]. Naukoviy visnyk Uzhgorodskogo Nacionalnogo universytetu, vol. 19, сh. 1, рр. 146–151.

Pomazun O. M. (2016) Suchasni aspekty pryjnyattya rishen z upravlinnya biznes-procesamy pidpryyemstva [Modern aspects of decision-making in the management of business processes of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4816

Breus S. V., Semchenko Ye. O. (2018) Metody ta modeli pryjnyattya upravlinskyx rishen. Infrastruktura rynku [Methods and models of managerial decision-making], vol. 24, рр. 117–121.

Sagajdaka M. P., Sobolyevoyi T. O. (2021). Transformaciya menedzhmentu biznes-organizacij: suchasni trendy ta vyklyky [Transformation of the management of business organizations: modern trends and challenges]: monografiya. Kyiv: KNEU, 378 р.

Effect of organizational structure, leadership and communication on efficiency and productivity. Available at: http://surl.li/fiook

Komunikacijni trendy-2020: vizualizaciya, dydzhytalizaciya, kreatyv. Available at: http://surl.li/fiopv

Elmustafa Sayed Ali Ahmed. Introduction to Communication Systems. Communication Model, Transmission Line, and Data Communication. Red Sea University. Sudan. Available at: http://surl.li/fioql

Biznes-forum "Innovaciyi v komunikaciyax". Pidsumky-2020 ta trendy-2021 Available at: http://surl.li/fioqw

Trendy v korporatyvnyx komunikaciyax 2020. Rozpovidaye Oksana Todorova. Available at: http://surl.li/fiorw

Advanced Trends in ICT for Innovative Business Management / Edited By Katarzyna Szymczyk, Ibrahiem M. M. El Emary. Copyright Year 2021. 298 р.

Zamroz M. V., Danylenko Yu. M. (2020) Zovnishni biznes-komunikaciyi banku yak instrument pidtrymky reputaciyi v umovax kryzy. [External business communications of the bank as a support tool reputation in crisis]. Efektyvna ekonomika, no. 10. Available at: http://surl.li/fiosz

Published
2023-05-31
How to Cite
Kravchuk, I., Prysiazhniuk, O., & Lavrynenko, S. (2023). INNOVATIVE MECHANISMS OF MANAGEMENT DECISIONS IN THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL COMMUNICATIVE ENVIRONMENT OF THE MANAGEMENT OF THE ORGANIZATION. Entrepreneurship and Innovation, (27), 54-57. https://doi.org/10.32782/2415-3583/27.9
Section
Economics and business management