ОСОБЛИВОСТІ ІННОВАЦІЙНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ: ПОВЕДІНКОВА ПАРАДИГМА
Анотація
Стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання використання поведінкового підходу до управління інноваційно-орієнтованою організацією. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми підвищення результативності діяльності інноваційно-орієнтованої організації засвідчила, що в сучасних концепціях управління інноваційними організаціями поведінковим аспектам їх функціонування та розвитку приділяється недостатньо уваги. Актуальність вирішення даної наукової проблеми обумовлюється необхідністю розвитку інноваційних процесів організації і потребою в підвищенні загального рівня її інноваційного потенціалу. Основною метою проведеного дослідження є визначення типових особливостей сучасних інноваційних організацій, що мають поведінкову природу та які сприяють підвищенню результативності інноваційної діяльності. В процесі дослідження особливостей формування та розвитку сучасної інноваційно-оріентованої організації: узагальнено етапи розвитку інноваційної організації, визначено процеси, що забезпечують результативність інновацій, проведено порівняння особливостей організацій, що орієнтовані на розвиток, та організацій, що орієнтовані на функціонування. Визначено ключові особливості інноваційно-орієнтованих організацій. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи аналізу, узагальнення та порівняльного аналізу, методи системного підходу та аналогій. Проведено теоретичний аналіз досліджень зарубіжних та вітчизняних вчених, які вивчали зазначену проблематику. В результаті визначено особливості сучасних інноваційних організацій, що обумовлюють результативність їх діяльності. Показано зміну поведінки інноваційно-активних суб’єктів на суб’єктному та полісуб’єктному рівнях під впливом адміністрування, рутинізації та порушення цілісності діяльності. Заначений комплекс особливостей може бути використаний в якості цільових орієнтирів під час моделювання та управління інноваційною діяльністю та інноваційними процесами в організаціях.
Посилання
Hurst D. K. Crisis & Renewal: meeting the challenge of organizational change. Boston: Harvard Business School Press, 1995. 230 p.
Leadbeater Ch. W. (2009) We-think: The Power of Mass Creativity. Bristol: Profile Books. 290 p.
Stark D. (2009) The Sense of Dissonance: Accounts of worth in economic life. Princeton : Princeton University Press. 264 р.
Simon H. A. A behavioral model of rational choice / A. H. Simon // The Quarterly Journal of Economics. – 1955. – № 69(1). – P. 69–99.
Kahneman D. Judgment under uncertainty: Heuristics and biases / D. Kahneman, P. Slovic, A. Tversky. – New York : Cambridge University Press, 1982. – 555 р.
Thaler R. H., Sunstein C. R. (2008) Nudge. Improving decisions about health, wealth and happiness. Yale University Press. 304 р.
Shenkar O. (2011) Imitatoryi : Kak kompanii zaimstvuyut i pererabatyivayut chuzhie idei Moskva. : Alpina Pablisherz. 209 s.
Nordstrom K., Ridderstrale J. (2007) Funky Business Forever: How to enjoy capitalism (3rd ed). Pearson Education Canada. 256 p.
Polani M. (2015) Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. University of Chicago Press. 464 p.
Haken G. (2006) Samoorganizuyushcheesya obshchestvo. Budushchee Rossii v zerkale sinergetiki. Moskva: KD “LibroKom”. C. 194-208. [in Russian].
Bogdanov A. A. (1989) Tektologiya : Vseobshchaya organizacionnaya nauka. V 2-h kn. : Kn. 1. Moskva: Ekonomika. 304 s. [in Russian].
Bezgin K. S. (2015) Upravlenie processom sozdaniya cennosti na predpriyatii: polisub"ektnost' i kollaboraciya: monografiya. Har'kov: NTMT. 288 s. [in Russian].
Bogdanov A. A. (1989) Tektologiya : Vseobshchaya organizacionnaya nauka. V 2-h kn. : Kn. 2. Moskva: Ekonomika. 352 s. [in Russian].
Hirshman A. O. (2009) Vyhod, golos i vernost' : reakciya na upadok firm, organizacij i gosudarstv. Moskva: Fond Liberal'naya missiya. 156 s. [in Russian].
Kondo J. (Eds) (1991) Human motivation. A Rey Factor for Management. Tokyo: 3A Corporation. 200 p.
Jullien F. (1997) Traité de l’efficacité. Paris: Grasset, 1997. 234 p.
Ivlev A. A. (2008) Osnovy teorii Bojda. Napravleniya razvitiya, primeneniya i realizacii : monografiya. Moskva: VKO. 64 s. [in Russian].
Maturana U., Varela F. (2003) El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires : Lumen. 208 p.
Werner-Lobo K., Weiss H. (2001) Das Schwarzbuch Markenfirmen. Wien. Paul Zsolnay Verlag. 336 p.
Markuze G. (1994) Odnomernyj chelovek. Moskva: “REEL-book”. 344 s. [in Russian].
Lippmann U. (2004) Obshchestvennoe mnenie. Moskva : Institut fonda “Obshchestvennoe mnenie”. 384 s. [in Russian].