ECONOMIC MECHANISM OF MARKETING OF PRODUCTION OF ENVIRONMENTALLY SAFE PRODUCTS

Keywords: system, marketing, production, operation of enterprises, environmentally friendly products

Abstract

The article presents the economic mechanism of marketing the production of environmentally safe products. The author proposes a conceptual approach to its formation, the main components are given. Many papers have found that marketing is an organizational function and a set of creation processes, that it answers how to compete based on other, non-price principles, that it is a strategy that you use to make your ideal target market know about you, to he liked you and he was able to trust you enough to become your customer. The purpose of the article was to develop an economic mechanism for marketing the production of environmentally friendly products. It was obtained that the introduction of an economic mechanism for marketing the production of environmentally friendly products should be carried out in several stages. On the first - there is a formation of the purpose and tasks of the marketing mechanism, marketing researches of target and international markets are carried out. On the second - the manufacturer draws up marketing programs and plans and establishes work with customers. The next step is to implement a marketing system and conversion sales. Then the result is determined: the profit is analyzed and service is implemented. The last stage is improvement: planning and implementation of recommendations. Here, with the help of the marketing mechanism, the following tasks are solved: obtaining operational information about innovations and implementing innovations in production and organizational activity; timely detection and neutralization of associated risks with marketing activities; constant monitoring of the market environment. We show that the successfully developed and implemented economic mechanism of marketing the production of environmentally friendly products will help solve a number of problems of the producer: the formation of innovation and investment model of economic development; taking a competitive position in the agricultural market; deepening intersectoral and international forms of integration; establishing effective consumer-supplier relations; strengthening product sales channels.

References

Буга Н.Ю., Ковінько О.М., Шамалюк Д. Формування маркетингового механізму розвитку підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 20. С. 250–254.

Діб А. Маркетинговий план на одну сторінку / пер. з англ. Харків : Віват, 2020. 288 с.

Эндрэс А. Экономика окружающей среды: введение / пер. с нем. Київ : Либідь, 1995. 168 с.

Гастінгс Х., Саперштайн Д. Практичні шляхи поліпшення маркетингу для зростання вашого бізнесу. Як нове розуміння потреб клієнта та інновації призводять до зростання цінності бренду і бізнесу в цілому / пер. з англ. Дніпропетровськ : Баланс Бізнес Букс, 2012. 272 с.

Гуцуляк В.Р. Маркетинговий механізм як інструмент підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств на ринку. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2016. № 1(117). С. 144–147.

Кобушко И.Н. Финансово-экономический механизм экологизации общественного производства. Механізм регулювання економіки, економіка природокористування, економіка підприємства та організація виробництва. 2004. № 4. С. 217–227.

Котлер Ф. Маркетинг от А до Я: 80 концепций, которые должен знать каждый менеджер / пер. с англ. Київ : Альпіна Паблішер, 2020. 242 с.

Котлер Ф., Келлер К. Маркетинговий менеджмент. Київ : Хімджест, 2008. 720 с.

Редченко К.І. Стратегічний аналіз у бізнесі : навчальний посібник ; 2-е вид., доп. Львів : Новий світ – 2000, 2003. 272 с.

Ришар Ж. Аудит и анализ хозяйственной деятельности предприятия / пер. с франц. Москва : Аудит, ЮНИТИ, 1997. 375 с.

Стецович О.Ю. Маркетинг в системі АПК. Вісник Львівського державного аграрного університету. Економіка АПК. 2006. № 13. С. 716–718.

Зіновчук Н.В. Екологічна політика в АПК: економічний аспект : монографія. Львів : Львівський держ. аграр. ун-т, ННВК «АТБ», 2007. 394 с.

Buha N. Y., Kovinko O. M., Shamaliuk D. (2017) The formation of a marketing mechanismof enterprise development [Formuvannia marketynhovoho mekhanizmu rozvytku pidpryiemstva]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, no. (20), pp. 250-254.

Dib A. (2020) The 1-page marketing plan: get new customers, make more money, and stand out from the crowd [Marketynhovyi plan na odnu storinku]. Kharkiv: Vivat. (in Ukrainian)

Endres A. (1995) Ekonomika okruzhaiushchei sredy [Environmental Economics]. Kyiv: Lybid. (in Russian)

Hastings H., Saperstein J. (2012) Praktychni shliakhy polipshennia marketynhu dlia zrostannia vashoho biznesu. Yak nove rozuminnia potreb kliienta ta innovatsii pryzvodiat do zrostannia tsinnosti brendu i biznesu v tsilomu [Improve your marketing to grow your business : insights and innovation that drive business and brand growth]. Dnipropetrovsk: Balance Business Books. (in Ukrainian)

Hutsuliak V. R. (2016) Marketing mechanism as a tool to improve the competitiveness of agricultural enterprises in the market [Marketynhovyi mekhanizm yak instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv na rynku]. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, no. 117(1), pp. 144-147.

Kobushko, I. N. (2004) Financial and economic mechanism of the greening of social production [Finansovo-ekonomicheskii mekhanizm ekologizatcii obshchestvennogo proizvodstva]. Mechanism of Economic Regulation, no. 4, pp. 217-227.

Kotler, P. (2020) Marketing insights from A to Z: 80 Concepts Every Manager Needs To Know [Marketynh ot A do Ya: 80 kontseptsyi, kotorye dolzhen znat kazhdyi menedzher]. Kyiv: Alpina Pablisher. (in Russian)

Kotler P., Keller K. L. (2008) Marketing management [Marketynhovyi menedzhment]. Kyiv: Khimdzhest. (in Ukrainian)

Redchenko K. I. (2003) Strategic analysis in business [Stratehichnyi analiz u biznesi]. Lviv: Novyi svit-2000. (in Ukrainian)

Richard J. (1997) Audit and analysis of economic activities of the enterprise [Audit i analiz khoziaistvennoi deiatelnosti predpriiatiia]. Moscow: Audit, IuNITI. (in Russian)

Stetsovych, O. Y. (2006) Marketing in the agro-industrial complex [Marketynh v systemi APK]. Journal of Lviv National Agrarian University. Economics of AIC, no. 13, pp. 716-718.

Zinovchuk, N. V. (2007). Ecological policy in agro-industrial complex: economic aspect [Ekolohichna polityka v APK: ekonomichnyi aspekt: monohrafiia]. Lviv: Lvivskyi derzh. ahrar. un-t, NNVK «ATB». (in Ukrainian)

Published
2021-02-26
How to Cite
Yekel, H. (2021). ECONOMIC MECHANISM OF MARKETING OF PRODUCTION OF ENVIRONMENTALLY SAFE PRODUCTS. Entrepreneurship and Innovation, (16), 58-62. https://doi.org/10.37320/2415-3583/16.9
Section
Economics and business management