ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МАРКЕТИНГОВОГО МЕХАНІЗМУ В ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті досліджено теоретичні та практичні аспекти впровадження та розвитку маркетингової діяльності в сільськогосподарських підприємствах з метою підвищення ефективності їх діяльності. Вказано, що розвиток організаційно-економічних механізмів адаптації сільськогосподарських підприємств до ринкових умов функціонування потребує змін у побудові організаційних структур з метою сприяння розвитку об’єктів ринків збуту продукції. При цьому особливого значення набувають організаційні структури управління маркетингом. Наголошується, що вирішення питання про принципи та підходи до їх побудови всередині підприємства є суто індивідуальними і мають враховувати весь спектр специфіки діяльності конкретного підприємства. Вказано, що недостатній розвиток інформаційної складової та інфраструктури ринку сільськогосподарської продукції значно ускладнює роботу вітчизняних маркетологів, що не дозволяє суттєво підвищити рівень розвитку аграрного маркетингу. Зазначено, що в сучасних кризових ринкових умовах підприємствам необхідно забезпечити удосконалення інформаційної бази та технології складання маркетингових планів на основі сучасних методів і засобів обробки інформації, на основі досягнень у галузі економічної теорії планування, використання економіко-математичного моделювання, сучасних методів і засобів обробки інформації. Зроблено висновки, що маркетингова підтримка розвивається в процесі подолання суперечностей між зовнішніми умовами та внутрішніми можливостями підприємства. Вказано, що маркетингове управління діяльністю підприємств в умовах міжнародної диверсифікації передбачає побудову відповідної системи збору інформації, дослідження зарубіжних ринків, планування, виконання та контроль маркетингової програми, оцінювання ризиків та прибутків, результативності маркетингових рішень, розробку маркетингової стратегії підприємства, що дає змогу отримувати максимальний позитивний результат за мінімальних витрат на маркетинг. Наголошується, що якщо маркетингове забезпечення дає змогу правильно оцінити об’єктивне ринкове середовище та базується на його науковому аналізі, не ігнорує особливостей розвитку виробництва, що пов’язано з випуском конкурентоспроможної продукції, то воно ефективно впливає на процес формування потреб.
Посилання
Bahorka M.O. (2020) Stratehichne planuvannia marketynhovoi diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv. [Strategic planning of marketing activities of agricultural enterprises]. «Intelekt XXI» [“Intellect XXI”], no. 2, pp. 17–22.
Ivashchenko A.A. (2011) Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu v ahrarnii sferi. [Peculiarities of management of marketing activities in the agricultural sector]. Ekonomika APK [Economics of agro-industrial complex], no. 2, pp. 11-14.
Kovalenko H. O., & Chukina I. V. (2021) Vdoskonalennia upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv. [Improvement of management of marketing activities of agrarian enterprises]. Efektyvna ekonomika. [Efficient economy], no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8517.
Krasnorutskyi O. O. (2009) Rozvytok marketynhu na rynku ahroprodovolchoi produktsii Ukrainy [Development of marketing on the market of agro-food products of Ukraine] : monohrafiia. Kharkiv : Miskdruk, 262.
Kurbatska L. M., Ilchenko T. V., & Kadyrus I. H. (2016) Teoretychni aspekty marketynhovoho zabezpechennia efektyvnoi rozpodilcho-zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva [Theoretical aspects of marketing support of an effective distribution and sales policy of an agrarian enterprise]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu [Scientific Bulletin of Kherson State University], no. 21, pp. 122–126.
Larina Ya.S. (2017) Suchasni stratehii ta marketynhovi instrumenty pidpryiemstv APK v umovakh hlobalizatsii [Modern strategies and marketing tools of agribusiness enterprises in the conditions of globalization]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy [Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine], no. 168, pp. 229–234.
Sudarkina S.P. (2016) Planuvannia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv u suchasnykh umovakh: instrumenty i orhanizatsiia. [Planning of marketing activities of enterprises in modern conditions: tools and organization]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut» [Bulletin of the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”], vol. 28 (1200), pp. 94–99.
Tarasiuk A. V. (2019) Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnoho pidpryiemstva Ukrainy [Peculiarities of management of the marketing department of an agrarian enterprise of Ukraine]. Ahrosvit [Agroworld], no. 17, pp. 70-78.
Mazur К.V., & Tomashuk I.V. (2019) Governance and regulation as an indispensable condition for developing the potential of rural areas. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 5, no. 5, pp. 67-78.
Tomashuk I.V., Tomashuk I.O. (2021) Enterprise development strategy: innovation and internal flexibility. Сolloquium-journal, vol. 3 (90), no. 4, pp. 51–66.
Tomashuk I.V., & Tomashuk I.O. (2022) Otsinka finansovoho zabezpechennia funktsionuvannia ta rozvytku silskohospodarskykh pidpryiemstv [Assessment of financial support for the functioning and development of agricultural enterprises]. Modern Economics, no. 34, pp. 104–115. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V34(2022)-15
Список використаних джерел:
Багорка М.О. Стратегічне планування маркетингової діяльності аграрних підприємств. Науковий економічний журнал «Інтелект XXI». Випуск 2/2020. С. 17–22.
Іващенко А.А. Особливості управління маркетинговою діяльністю в аграрній сфері. Економіка АПК. 2011. № 2. С. 11–14.
Коваленко Г. О., Чукіна І. В. Вдосконалення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Ефективна економіка. 2021. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8517
Красноруцький О. О. Розвиток маркетингу на ринку агропродовольчої продукції України : монографія. Харків: Міськдрук, 2009. 262 с.
Курбацька Л. М., Ільченко Т. В., Кадирус І. Г. Теоретичні аспекти маркетингового забезпечення ефективної розподільчо-збутової політики аграрного підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер: Економічні науки. 2016. Вип. 21(1). С. 122-126.
Ларіна Я.С. Сучасні стратегії та маркетингові інструменти підприємств АПК в умовах глобалізації. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2017. Вип. 168, ч. 1. С. 229-234.
Сударкіна С.П. Планування маркетингової діяльності підприємств у сучасних умовах: інструменти і організація. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». 2016. № 28 (1200). С. 94–99.
Тарасюк А. В. Особливості управління маркетинговою діяльністю аграрного підприємства України. Агросвіт. 2019. № 17. С. 70–78.
Mazur К.V., Tomashuk I.V. Governance and regulation as an indispensable condition for developing the potential of rural areas. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. № 5. Vol. 5. Р. 67-78.
Tomashuk I.V., Tomashuk I.O. Enterprise development strategy: innovation and internal flexibility. Сolloquium-journal. 2021. № 3 (90). Vol. 4. Р. 51–66.
Томашук І.В., Томашук І.О. Оцінка фінансового забезпечення функціонування та розвитку сільськогосподарських підприємств. Modern Economics. 2022. № 34. С. 104–115. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V34(2022)-15