TYPOLOGY OF FACTORS INFLUENCING THE TOURISM INDUSTRY DEVELOPMENT

Keywords: tourism, influencing factors, tourism development, seasonality, centrism factor, tourism industry

Abstract

The article analyzes scientists' scientific approaches to identifying classification features and the division of factors influencing the development of the tourism industry by types. Adhering to the principles of complexity and systematicity, taking into account the fact that the tourism industry is a dynamic system that needs to take into account modern trends in the development of tourism, the authors highlighted the specifics of the division of factors according to the following classification features: according to the scale of the tourist market, according to the direction, results, nature, and degree of influence, from the point of view of the impact on tourist activity, on the impact on the territorial organization, on the occurrence and satisfaction of recreational needs, on the scale, repetition, and duration of the impact, on the possibility of happening. It was found that most often in the sources, scientists analyze the factors influencing tourism development by content. It is proposed to single out the following groups of elements controlling the development of the tourism industry by range: economic, political-legal, socio-demographic, scientific-technical, historical-cultural, natural-climatic, and material-technological. The tourism industry is an open system, the elements of which are in constant interaction with the environment. Since the effectiveness of the tourist market functioning mechanism depends on the collaborative work of all structural elements, which are interconnected, then, according to the proposed groups, the constituent parts are given, which are the main determinants of the probability and strength of the influence of one or another factor. A systematized typology of factors will make it possible to conduct statistical research and analyze the development of the tourist market, identify trends and the nature of the activities of the subjects of tourist activity, form promising directions for the development of tourist destinations, etc. Emphasis is placed on the seasonality factor, which significantly affects tourism development and the administrative-territorial aspect of centrism.

References

Гальків Л.І., Килин О.В. Чинники та соціально-економічні ефекти розвитку сільського зеленого туризму в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. 2015. № 815. С. 22–27.

Гурська І.С., Герасимів З.М. Фактори розвитку туристичного бізнесу в умовах ринку. Агросвіт. 2019. № 20. С. 88–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.20.88

Корж Н.В., Онищук Н.В. Фактори інноваційного розвитку туристичних дестинацій. Економіка і організація управління. 2021. Вип. 4. С. 45–54. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.5

Підвальна О.Г. Фактори розвитку сфери туризму: регіональний аспект. Підприємництво та інновації. 2020. Вип. 11-2. С. 66–71. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.29

Чеченя О.В. Фактори впливу на галузь туризму. Географія та туризм. 2011. Вип. 16. С. 116–122.

Алексєєва Т.І., Соколовська А.С. Вплив глобальних факторів на розвиток туризму в Україні. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 11. С. 44–47.

Мельник А.О., Мамчур А.Г. Фактори впливу на зовнішньоекономічну діяльність туристичних підприємств. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 43. С. 66–71. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct43-13

Юхновська Ю.О. Чинники впливу зовнішнього та внутрішнього середовища на розвиток потенціалу туристичної галузі Запорізького регіону. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2019. Вип. 40. С. 53–59. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-40-7

Рябєв А.А., Тонкошкур М.В., Кравцова С.В. Управління розвитком сфер туризму та готельного господарства під час пандемії COVID-19. Бізнес Інформ. 2021. № 5. С. 215–220. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-215-220

Фрей Л.В., Гаращенко Д.В. Сучасні тенденції та новітні тренди в туризмі після COVID-19. Інновації та технології в сфері послуг та харчування. 2020. № 2. С. 67–74. DOI: https://doi.org/10.24025/2708-4949.2.2020.213044

Роїк О.Р., Недзвецька О.В. Шляхи розвитку туристичної сфери України у воєнний період. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. 2022. Випуск 46. С. 11–15. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2022-46-2

Як війна в Україні вплинула на європейський туризм / Голос України. URL: http://www.golos.com.ua/article/360967

Смолій В.А., Федорченко В.К., Цибух В.І. Енциклопедичний словник-довідник з туризму. Видавничий Дім «Слово», 2006. 372 с.

Мажар Л.Ю. Теоретические основы анализа условий туристско-рекреационных систем. Региональные исследования. 2008. № 3. С. 17–28.

Гордійчук Є.Г. Якість обслуговування як чинник формування конкурентоспроможності у круїзному туризмі. Вісник соціально-економічних досліджень. 2021. № 2. С. 143–162.

Мороз Л.А., Яричевська Я.І. Емоціоналізація бренд-комунікацій як чинник підвищення туристичної привабливості міста. Ефективна економіка. 2020. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7658. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.2.66

Дехтяр Н.А. Наявність вільного часу як чинник формування попиту на туристичні послуги. Економічний простір. 2020. № 160. С. 96–102. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-18

Панова І.О., Степаненко В.І. Креативна економіка як фактор формування міжнародного туристичного іміджу країни. Бізнес Інформ. 2022. № 3. С. 72–78. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-3-72-78

Петрушенко Ю.М., Журавка Ф.О., Мареха І.С., Новгородцева М.О. Чинники розвитку міжнародного туризму. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 3. С. 203–208. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-32

Копець Г.Р., Кулиняк І.Я. Сучасні напрями розвитку підприємств у сфері туризму в Україні. Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. 2020. Вип. 4, № 2. С. 37–48. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2020.02.037

Сервіс в туризмі : Підручник / під ред. Гриценюк Н.І., Бурдейного В.А., Кутузової О.Є. та ін. Одеса : Талісман, 2006. 160 с.

Комліченко О.О. Фактори розвитку туристичної галузі. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. № 8. С. 75–79.

Довгаль Д.В., Данько Н.І. Розвиток готельно-ресторанного та санаторно-курортного комплексу як складова інтенсифікації економіки України. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2013. № 1042. С. 115–118.

Брич В.Я., Охота В.І. Основні фактори впливу на функціонування готельно-ресторанних комплексів та туризму в Україні. Економіка та держава. 2018. № 8. С. 9–12.

Момонт Т.В. Основні фактори розвитку ринку туристичних послуг. Економіка. Управління. Інновації. Серія: Економічні науки. 2012. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2012_1_35

Колотуха О. Умови та фактори формування попиту на спортивний туризм у світі. Економічна та соціальна географія. 2015. Вип. 71. С. 45–54.

Любіцева О.О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти) : навч. посіб. Київ : «Альтерпрес», 2002. 436 с.

Тараненко О.О. Сучасні підходи до класифікації чинників впливу на діяльність підприємств індустрії туризму. Економіка розвитку. 2015. № 4. С. 32–40.

Шандова Н.В., Билим О.С. Фактори впливу на розвиток туристичної привабливості регіону. Економіка, фінанси, право. 2018. № 7. С. 21–24.

Мороз К.О. Фактори впливу на функціонування ринку туризму. Вісник Національного транспортного університету. 2015. № 3. С. 213–219.

Безуглий І.В. Фактори інноваційного розвитку рекреаційно-туристичної сфери. Економіка. Управління. Інновації. Серія: Економічні науки. 2014. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_2_6

Сірик А.Є. Аналіз факторів впливу на розвиток туристичної галузі в Україні. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2016. Вип. 1(1). С. 156–163.

Огінок С., Дика Б. Особливості організації готельного бізнесу на умовах франчайзингу. Соціальна економіка. 2021. № 61. C. 114–122. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-11

Савіцька О.П., Савіцька Н.В. Сучасні тренди інноваційного розвитку сфери туризму в Україні. Бізнес Інформ. 2021. № 9. C. 124–130. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-124-130

Halkiv L.I., Kylyn O.V. (2015) Chynnyky ta sotsialno-ekonomichni efekty rozvytku silskoho zelenoho turyzmu v Ukraini [Factors and socio-economic effects of the development of rural green tourism in Ukraine]. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, 815, 22–27.

Hurska I.S., Herasymiv Z.M. (2019) Faktory rozvytku turystychnoho biznesu v umovakh rynku [Factors of tourist business development in the market conditions]. Agroworld, 20, 88–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.20.88

Korzh N.V., Onyshchuk N.V. (2021) Faktory innovatsiinoho rozvytku turystychnykh destynatsii [Factors of innovative development of tourist destinations]. Economics and management organization, 4, 45–54. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.5

Pidvalna O.H. (2020). Faktory rozvytku sfery turyzmu: rehionalnyi aspekt [Factors of tourism development: regional aspect]. Entrepreneurship and innovation, 11–2, 66–71. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.29

Chechenia O.V. (2011) Faktory vplyvu na haluz turyzmu [Factors influencing the tourism industry]. Geography and tourism, 16, 116-122.

Aleksieieva T.I., Sokolovska A.S. (2016) Vplyv hlobalnykh faktoriv na rozvytok turyzmu v Ukraini [The influence of global factors on the development of tourism in Ukraine]. Black Sea Economic Studies, 11, 44–47.

Melnyk A.O., Mamchur A.H. (2020) Faktory vplyvu na zovnishnoekonomichnu diialnist turystychnykh pidpryiemstv [Factors influencing the foreign economic activity of tourist enterprises]. Market infrastructure, 43, 66–71. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct43-13

Yukhnovska Yu.O. (2019) Chynnyky vplyvu zovnishnoho ta vnutrishnoho seredovyshcha na rozvytok potentsialu turystychnoi haluzi Zaporizkoho rehionu [Factors influencing the external and internal environment on the development of the potential of the tourism industry in the Zaporizhzhia region]. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and management, 40, 53–59. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-40-7

Riabiev A.A., Tonkoshkur M.V., Kravtsova S.V. (2021) Upravlinnia rozvytkom sfer turyzmu ta hotelnoho hospodarstva pid chas pandemii COVID-19 [Managing the development of the tourism and hotel industry during the COVID-19 pandemic]. Business Inform, 5, 215–220. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-215-220

Frei L.V., Harashchenko D.V. (2020) Suchasni tendentsii ta novitni trendy v turyzmi pislia COVID-19 [Modern trends and the latest trends in tourism after COVID-19]. Innovations and technologies in the field of services and food, 2, 67–74. DOI: https://doi.org/10.24025/2708-4949.2.2020.213044

Roik O.R., Nedzvetska O.V. (2022) Shliakhy rozvytku turystychnoi sfery Ukrainy u voiennyi period [O.V. Ways of development of the tourist sphere of Ukraine during the war period]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: economic sciences, 46, 11–15. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2022-46-2

Yak viina v Ukraini vplynula na yevropeiskyi turyzm [How the war in Ukraine affected European tourism] / Voice of Ukraine. Available at: http://www.golos.com.ua/article/360967

Smolii V.A., Fedorchenko V.K., Tsybukh V.I. (2006) Entsyklopedychnyi slovnyk-dovidnyk z turyzmu [Encyclopedic dictionary-handbook on tourism]. Slovo Publishing House.

Mazhar L.Yu. (2008) Teoreticheskie osnovi analiza uslovii turistsko-rekreatsionnikh sistem [Theoretical foundations of the analysis of the conditions of tourist and recreational systems]. Regional studies, 3, 17–28.

Hordiichuk Ye.H. (2021) Yakist obsluhovuvannia yak chynnyk formuvannia konkurentospromozhnosti u kruiznomu turyzmi [Quality of service as a factor in the formation of competitiveness in cruise tourism]. Herald of socio-economic research, 2, 143–162.

Moroz L.A., Yarychevska Ya.I. (2020) Emotsionalizatsiia brend-komunikatsii yak chynnyk pidvyshchennia turystychnoi pryvablyvosti mista [Emotionalisation of brand communications as a factor of increasing of city attraction for the tourists]. Efficient economy, 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7658. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.2.66

Dekhtiar N.A. (2020) Naiavnist vilnoho chasu yak chynnyk formuvannia popytu na turystychni posluhy [The availability of free time as a factor in the formation of demand for tourist services]. Economic space, 160, 96–102. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-18

Panova I.O., Stepanenko V.I. (2022) Kreatyvna ekonomika yak faktor formuvannia mizhnarodnoho turystychnoho imidzhu krainy [Creative economy as a factor in the formation of the country's international tourist image]. Business Inform, 3, 72–78. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-3-72-78

Petrushenko Yu.M., Zhuravka F.O., Marekha I.S., Novhorodtseva M.O. (2021) Chynnyky rozvytku mizhnarodnoho turyzmu [Development factors of international tourism]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, 3, 203–208. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-32

Kopets H., Kulyniak I. (2020) Suchasni napriamy rozvytku pidpryiemstv u sferi turyzmu v Ukraini [Modern trends in the development of enterprises in the field of tourism in Ukraine]. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, 4(2), 37–48. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2020.02.037

Servis v turyzmi [Service in tourism] / ed. Hrytseniuk N.I., Burdeinii V.A., Kutuzova O.Ye. et al. Odesa: Talisman, 2006.

Komlichenko O.O. (2014) Faktory rozvytku turystychnoi haluzi [Factors of the development of the tourism industry]. Scientific Bulletin of Kherson State University, 8, 75–79.

Dovhal D.V., Danko N.I. (2013) Rozvytok hotelno-restorannoho ta sanatorno-kurortnoho kompleksu yak skladova intensyfikatsii ekonomiky Ukrainy [The development of the hotel-restaurant and sanatorium-resort complex as a component of the intensification of the economy of Ukraine]. Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin, 1042, 115–118.

Brych V.Ya., Okhota V.I. (2018) Osnovni faktory vplyvu na funktsionuvannia hotelno-restorannykh kompleksiv ta turyzmu v Ukraini [The main factors influencing the functioning of hotel-restaurant complexes and tourism in Ukraine]. Economy and state, 8, 9–12.

Momont T.V. (2012) Osnovni faktory rozvytku rynku turystychnykh posluh [The main factors of the development of the tourist services market]. Economy. Management. Innovations. Series: Economic Sciences, 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2012_1_35

Kolotukha O. (2015) Umovy ta faktory formuvannia popytu na sportyvnyi turyzm u sviti [Conditions and factors of the formation of demand for sports tourism in the world]. Economic and social geography, 71, 45–54.

Liubitseva O.O. (2002) Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) [Market of tourist services (geospatial aspects)]. Kyiv: Alterpress.

Taranenko O.O. (2015) Suchasni pidkhody do klasyfikatsii chynnykiv vplyvu na diialnist pidpryiemstv industrii turyzmu [Modern approaches to the classification of influencing factors on the activities of enterprises in the tourism industry]. Development economics, 4, 32–40.

Shandova N.V., Bylym O.S. (2018) Faktory vplyvu na rozvytok turystychnoi pryvablyvosti rehionu [Factors influencing the development of the tourist attractiveness of the region]. Economy, finance, law, 7, 21–24.

Moroz K.O. (2015) Faktory vplyvu na funktsionuvannia rynku turyzmu [Factors influencing the functioning of the tourism market]. Bulletin of the National Transport University, 3, 213–219.

Bezuhlyi I.V. (2014) Faktory innovatsiinoho rozvytku rekreatsiino-turystychnoi sfery [Factors of innovative development of the recreational and tourist sphere]. Economy. Management. Innovations. Series: Economic Sciences, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_2_6

Siryk A.Ye. (2016) Analiz faktoriv vplyvu na rozvytok turystychnoi haluzi v Ukraini [Analysis of influencing factors on the development of the tourism industry in Ukraine]. Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property, 1(1), 156–163.

Ohinok S., Dyka B. (2021) Osoblyvosti orhanizatsii hotelnoho biznesu na umovakh franchaizynhu [Features of hotel business organization on the franchising conditions]. Social Economics, 61, 114–122. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-11

Savitska O.P., Savitska N.V. (2021) Suchasni trendy innovatsiinoho rozvytku sfery turyzmu v Ukraini [The Current Trends of Innovative Development of Tourism Sector in Ukraine]. Business Inform, 9, 124–130. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-124-130

Published
2022-10-04
How to Cite
Kulyniak, I., & Bondarenko, Y. (2022). TYPOLOGY OF FACTORS INFLUENCING THE TOURISM INDUSTRY DEVELOPMENT. Entrepreneurship and Innovation, (25), 21-27. https://doi.org/10.32782/2415-3583/25.3
Section
Economics and national economy management